Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Srovnání německých kompaktů ukázalo, že víc než co jiného nabízí jen falešný pocit luxusu
23.8.2020 | Petr Miler
Doby, kdy jste si mohli i v tomto segmentu připlatit a dostali skutečně něco navíc, jsou dávno pryč. A je zajímavé, že to v otevřeném srovnání naznačuje i Mat Watson z Carwow.
Už léta varujeme před tím, že stále tvrdší regulace zejména Evropské unie povedou k bezprecedentní unifikaci aut. Pokud výrobce začnete tlačit mezi užší a užší mantinely a přímo či nepřímo jim předepisujete, co v autech být má a nemá, nutně to zvýší náklady na každé vyrobené auto, které ale zákazníci bez okolků nepřijmou. Musíte tedy pracovat na snížení nákladů tam, kde ještě můžete a úspory z rozsahu jsou pořád tou nejzaručenější cestou. To samo o sobě znamená maximálně široké použití jedněch a těch samých řešení.
Přidejte si do hry regulace normované spotřeby skrze CO2, které diskriminují jakoukoli komplikovanější (například pohon zadních kol) či při nízkém zatížení neefektivní (například velký motor) techniku a na stole máte to, co teď: Cosi van tutte, ať si půjčíme jméno Mozartovy opery, všichni dělají prakticky to samé. Jakákoli diverzita se z trhu postupně vytrácí a nebývale kontroverzní srovnání Audi A3, BMW 1, Mercedesu A a VW Golf z dílny Carwow na to trefně upozorňuje.
Tahle auta přitom rozhodně nebývala jedním a tím samým, zdaleka ne. VW Golf býval masový hatchback pro kohokoli, který nedělá nic výjimečně dobře, ale ani vyloženě špatně. Audi A3 se snažilo být citelně víc a když v roce 1999 přišlo na trh ve verzi S3, šlo o jediný více jak 200koňový turbokompakt s pohonem všech kol na trhu. A jeho charakter byl dost peprný.
BMW řady 1 bylo po dvě své předchozí generace jediným kompaktem s pohonem zadních kol a verze jako 130i s řadovým třílitrovým šestiválcem pod kapotou umělo rozdávat radost jako žádné jiné srovnatelné auto na trhu. A Mercedes A? Ten se nesnažil tahat za jiný konec stejného provozu a šel si cestou jakéhosi umírněného mixu hatchbacku a MPV.
Co z toho zbylo po nějakých 15 až 20 letech? Absolutně nic.
Všechna tahle auta se prodávají pořád, ale nabízejí úplně to samé. Jsou to pětidvéřové kompaktní hatchbacky (třídvířka také byla, ale už nejsou a nebudou) té nejobvyklejší velikosti, všechno jsou to vozy s motorem vpředu a pohonem předních kol, všechny jsou k dispozici nanejvýš s dvoulitrovými čtyřválci a je naprosto jasné, že i když nové Audi S3 je na světě a nový VW Golf R nikoli, nabídnou úplně to samé v bledě modré.
Veškerá diverzita mezi produkty VW Group je v rukou plánovačů koncernu, kteří pochopitelně nedovolí, aby byla A3 úplně stejná jako Golf, musí být ve všem o stupínek lepší. Tak tomu bylo ostatně i v předchozích generacích a je tomu tak zase, rozdíly ale existují jen aby existovaly. BMW a Mercedes si sice můžou dělat, co chtějí, ale když mají k dispozici jen koncepčně úplně stejnou techniku (a někdy nejen to, motory jsou 1,5, 1,5, 1,5 a 1,3, z toho se člověku skoro točí hlava), co tak asi zmůžou? V podstatě nic, rozdíly v esenci těchto vozů jsou absolutních nuancích, které možná pozná Mat Watson, ale normální člověk snad ani nemá šanci.
Přesně to je z jeho poněkud hořko-sladkého srovnání cítit - marně hledá cokoli podstatného, čím by se tyto vozy lišily. V některém je trochu více místa (například VW Golf má o 1 litr - to není vtip - větší kufr než Audi a BMW), jiný mají lepší infotainment či digitální přístrojovku, další trochu místa vzadu. Jsou to nicotné, nepodstatné diference a i když některá ze značek má prostor se odlišit, stejně to nedělá. Co by pan Benz, vynálezce automobilu, říkal na to, že třída A se pokouší zákazníky oklamat absolutně falešnými výfuky a absolutně falešným difuzorem, ani nechceme domýšlet. Proč na autě takové věci vůbec jsou?
Nechápejte nás špatně, jsou to všechno dobrá auta. Ale... jsou moc stejná a prémiové značky, které dekády stavěly na technické výjimečnosti, nemají v tuto chvíli šanci nabídnout zákazníkům nic jiného než falešný pocit luxusu. VW Golf se o to nesnaží a nabízí v podstatě to samé, co je to ale komu platné, když také stojí skoro stejné peníze - ani rozdíly v cenách už nejsou velké.
Stýská se nám po časech, kdy vedení i těch samých automobilek seděli technokraté jako Ferdinand Piëch, který striktně požadoval, aby auto zvládalo například 24 hodin v kuse jezdit rychlostí 300 km/h při teplotě 50°C schopen udržovat uvnitř teplotu 22°C a pochopitelně fungovat. I když věděl, že úplně to samé auto bude prodáváno s omezovačem na 250 km/h v 50°C bude jezdit možná 50 z nich. Proč? Protože chtěl, aby bylo jiné, technicky excelentní a na tom mohl stavět skutečné pocity výjimečnosti.
Dnes už se to nenosí, tak proč neplácnout na něco obyčejného neobyčejnou značku a tvářit se, že je to něco extra? Podívejte se sami, co říká o zmíněné čtveřici Mat. Za vítěze vybral Mercedes a... proč ne. Ale mohl vybrat i cokoli jiného a argumentů pro to by si našel dost, z těchto aut totiž není výjimečné ani jedno.
Překvapivě kontroverzně přistoupil ke srovnání čtyřech německých kompaktů Mat Watson z Carwow. Naplno to neříká, z jeho slov je ale jasně patrné, že nic než falešný pocit luxusu vám dnes zejména prémiové německé značky v kompaktní třídě neprodají. Foto: Carwow@Youtube
Zdroj: Carwow@Youtube
Bleskovky
- Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024 - Lewis Hamilton asi pochopil kouzlo Maxe Verstappena, mezi velkými cenami začíná „smažit” počítačové hry
15.4.2024
Nejčtenější články
- Jedno z nejúspornějších aut historie je k mání dodnes nejeté. Geniální Piëchovo dílo je v tomto stavu skoro za babku
18.3.2024 - BMW unikly fotky auta ukazujícího nové pojetí SUV značky, ztvárnění ledvinek je znovu svérázné
18.3.2024 - Ruská domácí výroba „falešných” Hyundai pod vlastní značkou je největší rebrandingové selhání v dějinách aut
18.3.2024 - BMW chystá velkou čistku. Řada jeho současných modelů skončí, některé se přesunou do jiných sfér
18.3.2024 - Tesla hledá manažera servisních operací, který zajistí, že firma nebude provádět zbytečné servisní operace
18.3.2024
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva