Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
SSC Tuatara v detailech: 1 098 koní na tunu rozdrtí Veyron na prach
11.11.2011 | Miro Mihálik | Přidat příspěvek
(+ video) Shelby Supercars zveřejnilo parametry modelu Tuatara. Dosud nejrychlejší produkční auto světa má překonat ve všech směrech.
Společnost Shelby Supercars Inc., uváděná pod zkratkou SSC a která mimochodem kromě jména a vřelému vztahu k rychlým automobilům nemá nic společného se slavným Carrollem Shelbym, dál kráčí za svým snem vrátit se na post výrobce nejrychlejšího sériového automobilu na světě. Jejich dítko nazvané Tuatara má navázat na úspěch SSC Ultimate Aero pomocí dvakrát přeplňovaného hliníkového vidlicového osmiválce o hmotnosti 194 kg a objemu 6 942 cm3, který podle tvrzení firmy vyprodukuje 1 350 bhp při 6 800 ot./min., což po přepočtu dělá 1 369 „evropských” koní.
Maximální točivý moment činí přes 1 400 newtonmetrů při stejných 6 800 otáčkách. Vůz má přitom podle údajů SSC vážit díky konstrukci z uhlíkových kompozitů doplněných hliníkovými výztuhami pouze 1 247 kg (44 % hmotnosti je vpředu, 56 % vzadu) - z toho vychází famózní výkonová hmotnost 1 098 koní na tunu. A to má být součástí výbavy audiosystém s deseti reproduktory, klimatizace, navigace se sedmi a půl palcovým displejem nebo elektromotorky poháněná okna a nastavování zpětných zrcátek, takže žádná holota.
Z 0 na 96 km/h (0-60 mil/h) má Tuatara vystřelit za 2,5 sekundy a to pomocí jen dvou poháněných kol - celokarbonových dvacítek s pneumatikami Michelin Pilot Sport o šíři 335 mm. Není proto divu, že karbon-keramické brzdy o průměru 381 mm jsou vpředu drceny osmipístkovými a vzadu šestipístkovými třmeny. O stabilitu auta se starají speciální tlumiče dodané firmou Penske se samostatnými vyrovnávacími nádržkami, které spolupracují s dvojitými lichoběžníky vpředu i vzadu, vinutými pružinami a stabilizátory. O ochranu předního nárazníku před vysokými retardéry se navíc stará pneumaticky ovládaný systém zvedání přední nápravy, který používá třeba Lamborghini.
Jak můžete vidět na úplně prvních obrázcích interiéru zpracovaných prozatím v počítači, o přenos výkonu na zadní kola se postará sedmistupňová manuální převodovka. Na průhledných displejích připomínající head-up obrazovky ve stíhačkách rovněž svítí dvě zajímavá čísla: 9 200 udává začátek červeného pole otáčkoměru, 275 pak nejvyšší rychlost v mílích za hodinu a to znamená, že SSC Tuatara má jet 442 km/h. Troufá si ale ještě na více, 276 mil/h, tedy 444 km/h a to je o 13 km/h více než dosáhlo Bugatti Veyron Super Sport.
Jedna věc tady ale nesedí. Palubní přístroje jsou evidentně digitální, přičemž firma uvádí, že kromě tlaku oleje, napětí elektrické soustavy, teploty vody a stavu paliva v nádrži auto zobrazuje na tachometru 300 mil/h a nejvyšších 10 000 ot./min. Takže buď Tuatara dostane další analogové budíky anebo někdo jaksi zapomněl, že digitálky ukážou ta čísla až potom, co stroj dané parametry dosáhne. A vlastně je tady ještě něco, co v tabulce vypadá jako podivnost. Že jsou výkonové parametry udávány pro 91oktanový benzín, není nijak zvláštní, ve Spojených státech je pořád běžně k mání, ale ještě jsem neviděl agregát, který by byl schopen točit 10 tisíc a měl předepsaný motorový olej specifikace SAE 5W/30. Čekal bych něco jako 5W/50 nebo 60, ale tohle příliš neodpovídá tribologickým zvyklostem.
Přesto vypadají uvedené i následující parametry více než impozantně a můžeme jen doufat, že je SSC brzy předvede i naživo a tím možná opět vyprovokuje Bugatti k odvetným protiopatřením. Volkswagen a další konkurenti ale budou mít asi co dělat. Tuatara s rozměry 4 430 x 1 991 x 1092 mm a rozvorem 2667 mm zvládne sprint na čtvrt míle za 9,75 vteřiny s cílovou rychlostí 231,7 km/h a boční přetížení 1,05 g. Z rychlosti 97 km/h zastaví na vzdálenosti 31,4 m a disciplína 0-160-0 km/h ji potrvá 11,25 s.
Nejdříve ale opravdu potřebujeme skutečný důkaz, nejen papírové hodnoty. Pak může SSC očekávat nebetyčný respekt a nehynoucí úctu...










Při rychlosti 444 km/h asi přijde vhod kompletně zakrytý podvozek, který se nad silnicí pohybuje ve výšce 101 mm

















































Pokud Tautara opravdu prolomí slibovanou rychlost, těch obrázků bude patrně mnohem více
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
