Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stávka odborů přišla Ford a GM na vic jak 400 miliard, následky zdraží každé nové auto o desetitisíce
2.12.2023 | Petr Prokopec
Odbory se ve snaze vylepšit svou image pokoušely tvrdit, že dramatické zvýšení platů jejich členů s cenami aut nezamává, neboť v rámci celkových nákladů není významné. Zjevně to není a ani nemohla být pravda.
O stávce odborové organizace UAW (United Auto Workers), jenž byla zaměřena proti automobilkám Ford, General Motors a Stellantis, jsme se zmiňovali opakovaně. Pokaždé jsme naznačovali, že jakýkoli významný ústupek automobilek nevyhnutelně povede k jejich více či méně vážným problémům. Ti přesto nakonec souhlasili s tím, že se základní gáže dělníka ve výrobě nakonec zvedne na více než 600 korun na hodinu a během čtyř let dojde na její zvýšení směrem k 1 000 Kč za hodinu v přepočtu. To jsou přitom odměny, na jaké v USA nedosáhnout ani kvalifikované zdravotní sestry či učitelé.
Řadě lidí nicméně ani to není dost dobré, pročež je možné, že stávka časem propukne znovu. Již ta stávající přitom vyústila v těžký finanční postih automobilek. Ford totiž oznámil, že kvůli samotné stávce nebylo vyrobeno zhruba 100 tisíc aut, kvůli čemuž modrý ovál přišel o 1,7 miliardy dolarů (cca 39,97 mld. Kč) zisku. Ústupky odborům, tedy ono navyšování základní mzdy a příslib veškerých dalších benefitů, však pochopitelně budou ještě dražší. Celkově má Ford tato legrace přijít na 8,8 miliardy dolarů (196,53 mld. Kč) navíc.
Podobně je na tom GM, které oznámilo, že stávka ponížila produkci značky o 95 tisíc aut, v kombinaci s oněmi vyššími mzdami tak koncern přijde dokonce o 9,3 miliardy dolarů (207,7 mld. Kč). Automobilka to přitom hodlá kompenzovat úsporami v rámci výroby a vývoje, stejně jako hodlá na trh poslat nová spalovací SUV, která budou ziskovější než předchůdci. Do černých čísel se pak má dostat i elektromobilita, neboť GM chce adaptovat „agilní přístup“. Reagovat tak bude na aktuální vývoj trhu.
I přes veškerá úsporná opatření ale kdysi největší automobilka světa oznámila, že vyšší mzdy se odrazí ve vyšších cenách nových aut, jenž by měla v průměru zdražit o 575 dolarů (12 850 Kč). Ford pak dokonce mluví o 900 USD (20 100 Kč), i když rovněž zmiňuje redukci nákladů a navýšení produkce. Otázkou však je, zda s něčím takovým lze počítat. Pokud jsou totiž nová auta pro lidi drahá již nyní, pak vážně nelze počítat s tím, že je budou kupovat v ještě vyšší míře při mnohem vyšších cenách.
Jak jsme tedy zmiňovali již v době, kdy stávkující s transparenty nad hlavou požadovali nárůst mezd, automobilky se tak trochu chytily do pasti. Nutno však dodat, že z velké části vlastní vinou. Protesty totiž odstartovalo zveřejnění platů vrcholných manažerů, jako je Jim Farley a Mary Barra, ve stínu aktuálního vývoje. Jak šéf modrého oválu, tak šéfka GM za loňský rok pobrali desítky milionů korun, zejména kvůli elektrickým tlakům. Letos však ani jedna z těchto značek nedostála vlastním nízkým cílům právě na tomto poli.
Lze už jen dodat, že Stellantis zatím podobná data nezveřejnil, dá se nicméně předpokládat, že zasažen bude stejně jako ostatní výrobci. Zdražování tedy můžeme očekávat pomalu u půlky značek, které jsou v současné době aktivní. Jsme tak jen zvědavi, kdy dorazí první slova o propouštění, neboť přesně v to může nastalá situace vyústit.
![Stávka odborů přišla Ford a GM na vic jak 400 miliard, následky zdraží každé nové auto o desetitisíce - 1 - UAW stavka 2023 ilustracni foto 02](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Stávka odborů přišla Ford a GM na vic jak 400 miliard, následky zdraží každé nové auto o desetitisíce - 2 - UAW stavka 2023 ilustracni foto 03](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
![Stávka odborů přišla Ford a GM na vic jak 400 miliard, následky zdraží každé nové auto o desetitisíce - 3 - UAW stavka 2023 ilustracni foto 04](http://www.autoforum.cz/img/grey.gif)
Stávka UAW přišla Ford a GM na více než 400 miliard korun. Jisté je tak zdražování, ke slovu ovšem může přijít i budoucí propouštění. Foto: UAW, tiskové materiály
Zdroj: Ford, General Motors, AP
Bleskovky
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouBugatti Chiron SS se ve sprintu až k 400 km/h postavilo Rimacu Nevera. Asi to nemělo dělat
včeraSrovnání dieselových dodávek VW, Fordu a Peugeotu ve sprintu je neobvyklé představení, tohle jsou králové levých pruhů
25.7.2024
Nové na MotoForum.cz
- MotoGP 2025: 14 potvrzených, 8 míst je volných včera 17:30
- IDM Superbike: Bez čtyř stabilních jezdců včera 15:00
- Zdravotní problémy nepustily Königa do závodu IDM nebo superbiků v Mostě včera 11:00
- Míří šampionát World Superbike na Slovakia Ring? včera 09:00
- Test Harley-Davidson Low Rider ST: basa tvrdí muziku včera 08:00
Nejnovější články
Nejpomalejší BMW M dneška je současně jedno z těch nejdražších v české nabídce. Je také těžké, ošklivé a nepřekvapivě nechtěné
před hodinouOmezovače rychlosti nařízené v EU jsou pro lidi tak otravné, že Korejci museli jinde umožnit jejich rychlé vypnutí
před 2 hodinamiVolvo to přepísklo s přechodem elektromobily, naříkají dealeři. „Musí to změnit, jinak zemřeme,” říkají
před 3 hodinamiNové Audi A5 v úplném základu je reklamou na to, co všechno jste si nekoupili, patrné je to hlavně uvnitř
před 5 hodinamiUpadlý řezník VW Golf je dnes v bazarech ignorovanou cestou k levnému modernímu autu, dvouletý stojí míň než nová Fabie
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva