Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Stellantis už otevřeně lidem neprodá to, co chtějí, vnucuje jim elektrifikované modely i tam, kde nemusí
19.6.2023 | Petr Prokopec
Mohlo by něco ještě jasněji svědčit o tom, že se výrobci více řídí přáními politiků než zákazníků? Zájem o ten či onen model, popř. jeho verzi v určitých místech už Stellantis nezajímá, řídí se budoucí oddaností jednotlivých amerických států kalifornským emisním standardům.
Vždy jsem žil v přesvědčení, že hnacím motorem každé firmy je zisk. S tím sice můžete mít z etického hlediska problém, ten však mizí ihned poté, co se na celou záležitost podíváte z druhé strany. I vy totiž od zaměstnavatele očekáváte výplatu, nikoli pouhé poděkování. To sice může zahřát u srdce, ovšem splátku na hypotéku jím nesplatíte, stejně jako za něj nepořídíte nákup. Automobilky pak logicky nemohou lidem rozdávat auta zadarmo, se ztrátou či za pouhé náklady. Pokud by se tak stalo, neměly by na vývoj těch nových.
Přesto všechno začínáme být pomalu dennodenně svědky pomalu sebevražedných rozhodnutí. S tím aktuálně nejpřekvapivějším přišel koncern Stellantis, jenž oznámil, že přestává do 14 amerických států, které přijaly přísnější kalifornské předpisy, dodávat vozy osazené pouze spalovacím ústrojím, i když mu to nikdo nezakazuje. Na úplný zákaz jejich prodeje sice nedochází, nicméně zákazníci, kteří nebudou chtít hybridní nebo elektrické vozy, musí ty spalovací výslovně objednat a zadat do výroby. A pak doufat, že jim nějaký za pár měsíců přijde.
Daný tlak výrobce by ještě šel pochopit, pokud by Stellantis byl emisními standardy CARB ohrožen či omezen, ať zůstaneme u automobilové hantýrky. Jenže tak tomu není ani náhodou. Tato pravidla aktuálně neznamenají nic a nově je v Kalifornii (stejně jako třeba v New Yorku či Washingtonu) vyžadováno, aby do roku 2026 vzrostl počet vozů s nulovými emisemi na 35 procent. S rokem 2030 je pak spojen 68procentní podíl, s rokem 2035 pak stoprocentní. Na rozdíl od Evropské unie však politici jako vozy s nulovými emisemi počítají i plug-in hybridy, nikoli jen elektromobily či vodíková auta.
Stellantis přesto jedná už nyní, a to takto razantně. Je to o to, překvapivější že jde o krok koncernu, v jehož čele stojí Carlos Tavares, který se totiž dosud profiloval jako bojovník s nesmyslnými politickými nařízeními. A pokaždé mluvil o tom, že daný tlak nic dobrého nepřinese.
Nyní nicméně Stellantis vykročil poklesu prodejů vstříc, navíc s nesmyslným předstihem. Opravdu se tak nelze divit dealerům, kteří s daným rozhodnutím mají problémy. „Většina z nás předpokládala, že jakmile začnou standardy CARB v roce 2026 platit, dojde na jisté alokační výzvy. Fakt, že se tak děje již v půli roku 2023, je překvapením,“ uvedl Brian Maas, prezident kalifornské dealerské asociace. A dodal, že onen tlak pouze řadu prodejců poškodí. A stejně tak může skončit i životní prostředí.
Stellantis totiž pro změnu ve státech, které se k přísnějším procedurám nepřipojili, hodlá tlačit na vozy se spalovacím ústrojím a ty elektrifikované nabízet jen na objednávku. „Pokud tedy lidé budou chtít třeba Wrangler s benzinovým ústrojím, jednoduše vyrazí do Rena, Vegas nebo Phoenixu,“ uvedl dále Maas. To přitom znamená, že ony zákazníky hned na úvod vlastnictví čeká cesta dlouhá i pár set kilometrů, během které dojde na zbytečnou produkci emisí.
Koncern tak sice nahlas mluví o ochraně klimatu, reálně však kráčí proti takové misi. Mnohem podstatnější pro samotnou firmu je ale skutečnost, že si takto odhání zákazníky. Onen Wrangler totiž snadno může nahradit třeba Ford Bronco. A přestože modrý ovál je do elektrifikace rovněž celý divý, s podobným nesmyslem zatím nevyrukoval. Bude tak zajímavé, jak se vše vyvrbí. Vůbec by nás ale nepřekvapily ani žaloby mnohých prodejců.
<



Zdroj: Auto News
Bleskovky
Vorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
před 9 hodinamiČínské Porsche za cenu Škody vyzvala na souboj násobně dražší vrcholná Tesla. Neměla to dělat
včeraNové Audi RS6 nachytali při testech. Má znovu spalovací motor, i když takové auto už vůbec nemělo existovat
27.9.2025
Nejnovější články
Bývalá silniční stíhačka sultána Bruneje je na prodej, může stát i přes půl miliardy, zlomit všechny rekordy
před 3 hodinamiMuž si koupil tři roky starý elektrický luxus původně za 2,5 milionu jen za 700 tisíc a myslel si, že udělal terno. Mýlil se
před 5 hodinamiMax Verstappen si o víkendu namazal na chleba soupeře ve svém prvním závodě s Ferrari, jeho ostré kolo na vlhké Nordschleife bere dech
před 6 hodinamiZ nejlepších motorů roku 2025 se stala jen další agitka, jen jediný se mezi nimi zdá být právem
před 8 hodinamiVorsprung durch nesmysl: Dealer ukázal, jak u nového Audi A5 otevřete dveře, když se vám vybije baterka
před 9 hodinami
Živá témata na fóru
- Mazda CX-5 2,5i 09.29. 17:33 - Snowman000
- Řidiči, co to mají v ruce... 09.29. 14:02 - petr_riha
- IT poradna 09.29. 12:58 - petr_riha
- Onboard videa 09.29. 09:01 - Truck Daškam
- whitelist & blacklist 09.28. 23:09 - Kavis
- Politický koutek 09.28. 20:46 - Brus
- Za kolik jezdíte s benzínem? 09.28. 12:11 - Snowman000
- OBD diag pro moje brmbrmbrm 09.28. 11:27 - pavproch