Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie jmenovala značky aut s nejvěrnějšími zákazníky, je z ní jasné, na čem lidem opravdu záleží
29.9.2022 | Petr Prokopec
I když rozličná emotivní rozhodnutí hrají v našich životech důležitou roli, také z těchto dat je patrné, že lidé se nakonec chovají vesměs racionálně. V případě automobilových značek se tak nejvíce vrací k těm, které uspokojují jejich klíčové potřeby.
Poslední asi rok a půl nepředstavoval z pohledu automobilek a jejich zákazníků zrovna procházku růžovou zahradou. V důsledku mnoha vlivů, ať už jde o neuvážené tržní regulace, koronavirus či nedostatek komponentů, totiž nešlo garantovat dodání většiny nových vozů v jakkoli přijatelné době. Ba co více, výrobci nebyli schopni ani dodržet slíbené termíny, neboť jednoduše neměli z čeho brát. Ze strany zákazníků tedy bylo třeba nemalé trpělivosti. O to více se tedy v současné době vyplácí mít velmi věrnou klientelu, která si na nové auto prostě počká, protože ví, že ho chce.
Jak na tom jednotlivé automobilky v tomto jsou, zkoumá již čtvrtým rokem společnost J.D. Power. Ta vychází z dat autorizovaných dealerství, přičemž sleduje, zda si lidé kupují vůz stejné značky, jaký dávají na protiúčet. Pro letošní studii bylo stěžejním období od loňského září do letošního srpna a zahrnuty byly veškeré modelové roky, u nichž na popsanou transakci došlo. Výsledky pak byly rozděleny do pěti segmentů: prémiová auta, prémiová SUV, mainstreamová auta, mainstreamová SUV a trucky neboli americké pick-upy.
Jelikož studie proběhla v Americe, nemělo by nás až tak překvapit, že nejvěrnější jsou majitelé pick-upů s logem modrého oválu. To je pro Ford nadmíru důležité, neboť jde o značku, která poměrně vehementně podporuje nucený přechod na elektrický pohon. Po něm ovšem většina lidí netouží. Bude tedy zajímavé sledovat, jakým způsobem se u Fordu budou vyvíjet registrace. Přeci jen na F-Series vychází zhruba 60 tisíc prodaných kusů měsíčně, na Mustang Mach-E ovšem pouhá dvacetina, tedy 3 tisíce exemplářů měsíčně.
Momentálně nicméně modrý ovál může počítat s věrností 63,8 % zákazníků, tedy s nejvýše dosaženým hodnocením v rámci celé studie. Druhá v dané kategorii skončila Toyota (58,7 %), zatímco mezi prémiovými vozy vládne Porsche (57,4 %) následované korejským Genesis (54,6 %). BMW je pak s 58,6 procenty nejlepší mezi prémiovými SUV, druhé pak obsadil Lexus (56,4 %). Oběma mainstreamovým kategoriím pak vládne Toyota (62,2 a 63,6 %), za níž se umístily Kia (54,1 %) a Subaru (62,6 %).
Nejlépe jsou tedy na tom v zámoří japonské značky následované těmi korejskými a evropskými. Na domácí pak zůstala pouze bramborová medaile, a to díky onomu Fordu. Jasným vítězem mezi jednotlivými výrobci je pak Toyota, které se zjevně osvědčily mnohé chytré kroky učiněné v minulosti, díky nimž tato značka alespoň zpočátku zvládala krizi lépe než ostatní. Nedávno pak přistoupila k nové strategii, kdy již garantuje i brzké dodání konkrétně specifikovaných vozů.
Japonská automobilka navíc může stát v čele závodu i v příštích letech, jako jedna z mála totiž nehodlá vsadit vše pouze na jedinou kartu. Jako nejznámější výrobce hybridů na světě hodlá zůstat věrna kombinaci spalovacího ústrojí a elektromotoru, stejně jako bude nabízet elektrická, vodíková, benzinová a dokonce i dieselová auta. Pokud s většinou z nich konkurence skončí, pak s velkou věrností nemůže počítat tak nějak z podstaty.
Z výsledků je také patrné, na čem lidem u aut skutečně záleží - jak pick-upy Fordu, tak většina Toyot jsou tahouni s vysokou užitnou hodnotou a dlouhodobou odolností, v případě drahých značek si pak lidé potrpí na vysoké kvalitě, snaze vycházet vstříc i okrajovým požadavkům a také dobrých poprodejních službách. Pro takové Porsche to platí stoprocentně, BMW v těchto ohledech pořád překonává své německé soupeře, Genesis se pak snaží hlavně v případě kvality a prodejní i poprodejní péče. Co z toho všeho zůstane, pokud nějaká značka přejde na drahá elektrická auta prodávaná skrze omezenou síť dealerů, ze kterých se stanou jen předávači přímo nakoupeného zboží - to jsou dnes plány řady automobilek - si už domyslete sami.

Nejvěrnější jsou z procentuálního hlediska majitelé pick-upů Fordu, v případě značek nicméně vládnou Japonci, zejména pak Toyota. Grafika: J.D. Power, tiskové materiály
Jedny z nejvěrnějších klientů vůbec má Toyota, na takový nový Land Cruiser si tak nemají problém počkat ani několik let. Foto: Toyota
Zdroje: J.D. Power, JATO Dynamics
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
11.5.2025Brutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
10.5.2025Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nejčtenější články
Prodejní data ukazují, jak rychle se Číňané rozpínají v Evropě i po světě, to jen EU zase unikla podstata
14.4.2025Ovečkin může Gretzkymu sebrat všechno. Po rekordu za počet gólů může získat i vzácný Rolls-Royce, který za tento počin dostal
15.4.2025Někdo najel přes 1,7 milionu km s Mercedesem dost moderním na to, aby takový nájezd ukázal. Stačilo mu na to 5 let a 9 měsíců
15.4.2025EU chce zakázat používání karbonových vláken, protože Cirkus Brusel nikdy nepřestává hrát
15.4.2025BMW odhalilo zvukový projev svých příštích aut, je to umělá trapárna nejhrubšího zrna
15.4.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 05.12. 18:45 - Brus
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.12. 14:42 - Zajda
- S větrem ve vlasech.... 05.11. 13:31 - pavproch
- Onboard videa 05.11. 13:18 - brnenska.odchytova
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch