Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie vytáhly na světlo špinavá tajemství elektrických aut, je stále těžší je přehlížet
4.5.2022 | Petr Prokopec
Připomíná to pohádku o císařových nových šatech. Všichni vidí, že císař je nahý, říci to naplno si ale troufne málokdo. Naštěstí takových přibývá a i tyto studie poukazují na to, že elektromobily často jen přesouvají problém z jednoho místa na druhé. A snadno při tom více uškodí než pomohou.
Politici už mnohokrát dokázali, že jsou mistry v pokrytectví. Stačí si vzpomenout na cigarety a tabák, které jsou pro lidský organismus nepochybně škodlivé. I v době, kdy se zakazuje kde co - a tím nevoláme po zákazu cigaret -, ovšem jen nechávají oblepovat krabičky nepříjemnými snímky a dívají se jinam. Naopak elektromobily, o jejichž reálném přínosu lze z mnoha důvodů pochybovat, jsou politiky prezentovány jako bezchybné řešení pro všechny. A současně jsou všem přímo či nepřímo nařizovány.
Že zdaleka nejde o tak skvělé řešení, jak někteří tvrdí, zmiňujeme pravidelně, ve společnosti ale pořád uslyšíte i relativně inteligentní a informované lidi šířit zcela nekritické postoje k nim. Také kritických pohledů ale přibývá a nejnověji jsou slyšet ze Spojených států. Tam by prezident Biden rád dostal těžbu materiálů nezbytných pro výrobu zejména baterií, čímž jim ale dělá trochu medvědí službu. O podstatu věci, pakliže se jej přímo netýká, se běžný Američan zajímat nemusí. Když mu ale za domem chce někdo těžit lithium, je to jiná.
Magazín Ars Technica tak tento týden zveřejnil zprávu opřenou o studie IEA a Science Direct, kterou by zastánci elektromobility nejraději zakázali. Bateriová auta totiž nestaví do toho správného, tedy zeleného světla. Místo toho z nich doslova dělá slony v porcelánu, kteří snadno mohou napáchat mnohem více škod než ony cigarety. Jednoduše i proto, že jakákoli s nimi spojená negativa se politici snaží zakrývat, nebo na ně alespoň neupozorňují. Ona ale existují a zanedbatelná nejsou.
Report Arc Technica poukazuje mj. na solné pláně jihoamerické pouště Atacama, která jsou již pokryta mnoha tyrkysově zbarvenými „bazény“, jenž dokazují, jak zde dochází na extrakci lithia. Z toho důvodu však dochází k otravě spodních vod i půdy. V Kongu pro změnu dochází na dětskou práci při těžbě kobaltu. A aby toho nebylo málo, v Číně prosakují do země toxické chemikálie z neodymia potřebného na výrobu magnetů. Představa, že se tohle - byť asi ne všemi negativy - bude dít v USA, není pro Američany lákavá.
Problémem pro naši planetu navíc není jen samotná těžba, ale rovněž stále vyšší množství energie, která je s tím spojená. Emise vyprodukované při výrobě jedné tuny karbonátu lithia jsou totiž ve srovnání se stejným množství oceli trojnásobné. Kvalita minerálů nacházejících se v té či oné rudě navíc začíná snižovat, což znamená, že extrakce je stále náročnější. Třeba kvalita měděné rudy mezi lety 2001 a 2017 klesla natolik, že při rafinaci vzrostla spotřeba energie o 32 % a pohonných hmot o 130 %.
Řešením tohoto problému přitom nejsou ani obnovitelné zdroje. Vědci totiž spočítali, že pokud spotřeba zelené elektřiny vzroste o 1 %, zvýší se množství skleníkových plynů v ovzduší o 0,9 %. Jen použití permanentních magnetů ve větrných turbínách tak mezi lety 2010 a 2020 vyústilo v 32 miliard tun emisí. Ve své podstatě tak klín vytloukáme klínem, místo aby politici nechali vývoj v prvé řadě evoluci. Nejlepším řešením se ukazuje v prvé řadě snížení energetických nároků toho či onoho, ne způsob výroby oné energie. Stále úspornější spalovací auta se tak zdají být lepším řešením než dvou- a vícetunová elektrická SUV, ta ke svému pohybu potřebují více než menší a lehčí vozy.
Jelikož se ale zdravý rozum z politiky nejspíše vytratil, budeme nejspíše stále častěji svědky populismu. Výsledkem pak bude maximálně zlepšení životního prostředí na papíře, neboť řešením rozhodně není přesunutí emisí z jednoho průmyslového odvětví do druhého. Jak jsme již zmínili, pomohla by jejich celková redukce. Něco takového se však udá být skrze masovou elektrifikaci aut z výše zmíněných důvodů nereálné.


Těžba vzácných kovů je značným problémem elektromobility. Politiky a ve výsledky i fanoušky bateriových aut je nicméně záměrně přehlížen i proto, že podobné doly se nachází v Jižní Americe nebo Číně, tedy daleko od jejich domovů. Mít je však na dvorku, rázem dotyční mluví zcela jinak. Ilustrační foto: China Hanking Holdings Limited
Zdroje: Ars Technica, IEA, Science Direct, Jalopnik
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Věříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včeraDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
včera
Živá témata na fóru
- Onboard videa 07.07. 00:46 - brnenska.odchytova
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1