Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie zjistila, kolik času zabere přečtení návodů k obsluze různých aut, některé jsou k nedočtení
15.10.2020 | Petr Prokopec
Harry Potter a Princ dvojí krve, nebo návod k obsluze Audi A3? Zdánlivě nesmyslné dilema není zase taková absurdita, přečtení obou těchto děl zabere podobný čas.
Výbava moderních automobilů se stále rozrůstá. A tak zatímco dříve jste v základu dostali v podstatě jen volant, sedadla a tachometr ukazující vaši rychlost, nyní je možné počítat s bezpočtem systémů starajících se jak o váš komfort, tak o vaši bezpečnost. Jelikož se ale z aut začínají vytrácet fyzická tlačítka, hledání té či oné funkce již není tak intuitivní jako kdysi. Místo toho musíte zabrousit do palubního menu, ve kterém se nezasvěcený ztrácí již při druhém kliknutí. A právě v té chvíli přichází ke slovu návody k obsluze či uživatelské příručky, chcete-li.
S nárůstem všemožných funkcí nicméně došlo také k rozšíření těchto příruček. Jejich pročtení tak již nezabere minuty, ale naopak dlouhé hodiny. Respektive půjde spíše o dny, neboť daná témata jsou stejně vzrušující jako pohled na zasychání barvy. Nedá se tedy předpokládat, že byste zvládli vše najednou, spíše si celé to utrpení budete dávkovat. Kvůli tomu se ovšem může stát, že aktivovat dané systémy zvládnete třeba až týden po pořízení vozu, zatímco při zachování tlačítek by šlo o sekundy.
Na toto téma se aktuálně zaměřila studie britské společnosti Bristol Street Motors, která prozkoumala uživatelské příručky třiceti nejpopulárnějších vozů v zemi. Přitom mimo jiné zjistila, že plně je pročetlo pouze 29 procent respondentů, zatímco 60 procent se jim raději vyhnulo velkým obloukem. Při jejich obsáhlosti se tomu nelze divit, neboť na pročtení příručky Audi A3 potřebujete 11 hodin a 45 minut. Tedy podobnou dobu jako na přečtení obsáhlého Harry Pottera a Prince dvojí krve.
Je vskutku otázkou, proč je příručka modelu A3 tak obsáhlá, když na pročtení návodu k Audi A4 potřebujete o čtyři hodiny méně. Jde přitom o vůz postavený o třídu výše, u kterého lze čekat daleko více technologií. Logicky byste tedy četbou příručky měli ztratit více času v tomto případě. Což ostatně více než dvojnásob platí o dalším koncernovém modelu, a sice Seatu Ibiza, na jehož návod potřebujete 10 hodin a 50 minut.
Studie pak navíc dodává, že průměrný Brit vlastní za svůj život osm vozidel. To ovšem znamená, že jejich pročtením by strávil 2 dny, 2 hodiny a 19 minut, tedy za předpokladu, že každá by zabrala průměrných 6 hodin a 17 minut. Přitom většinu systémů, o nichž pojednávají, běžný člověk ani nevyužívá. Nebo je dokonce ani nemá instalované, neboť návody jsou univerzální a vlastně i proto tak obsažné.
Je tak zcela pochopitelné, že pro většinu motoristů představují jen zbytečnou náplň schránky před spolujezdcem. Tito lidé totiž pro rady chodí na YouTube, internet, za přáteli či rodinou, místo aby si listovali v tlusté bichli, která je navíc v mnohých jazykových mutacích psána natolik otrockým překladem, že na pochopení daného systému tak jako tak budete potřebovat ještě další pomoc.


Četbou uživatelských příruček moderních aut dnes již strávíte stejnou dobu jako pročítáním světoznámých románů, ukázala studie. Grafika: Bristol Street Motors
Zdroj: Bristol Street Motors
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
5.7.2025BMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Garáž vydala poklad v podobě sotva jetého prvního elektromobilu Škody. Dnes zapomenutý propadák nevznikl ani ve 20 kusech
před 36 minutamiVěříte Mercedesu byť jen slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
včeraFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva