Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Studie zjistily, že nejnebezpečnějšími auty na silnicích jsou největší modly dneška
12.11.2020 | Petr Prokopec
Jedna jsou populární mezi zákazníky, druhá mezi politiky. Má to své racionální i jinak pochopitelné důvody, je ale otázkou, zda jsou podstatnější než bezpečnost.
SUV, pick-upy a podobně velká auta byla dříve doménou Američanů, což by s ohledem na šíře tamních silnic nebylo až tak překvapivé. V posledních letech však tato móda zasáhla i Evropu, což je do jisté míry udivující. Zejména městské uličky starého kontinentu jsou často tak úzké a křivolaké, že v nich má co dělat i malý hatchback, natož aby jimi projel třeba takový Ford F-150. Kromě toho pak Evropa klade vyšší důraz na nižší emise, s nimiž si větší a těžší vozy z podstaty netykají.
Není to ale jediný důvod, proč na současné modly hledět skrz prsty. Americký institut pro bezpečnost na silnicích (IIHS) totiž publikoval závěr studie zkoumající srážky aut s chodci fatálními následky. A jak se ukázalo, v rychlostech nad 30 km/h mají SUV na kontě mnohem více obětí než tradiční osobní vozy. Kromě toho IIHS zjistil, že čím více se zvyšuje tempo, tím větší je pravděpodobnost, že kolizi s SUV nepřežijete.
Dle dat skončilo 30 procent nehod při rychlostech 20 až 63 km/h smrtí chodce, pokud byl sražen SUV. V případě osobních aut ovšem tato míra klesla na 23 procent. Při rychlostech nad 64 km/h ovšem již každý incident, v jehož centru bylo SUV, končil smrtí pěších, zatímco u osobních aut šlo „pouze“ o 54 procent. To znamená, že u hatchbacků, sedanů nebo kombíků máte takřka dvojnásobnou šanci na přežití, zatímco SUV je při vyšším než městském tempu v podstatě odjištěnou zbraní.
Zajímavé přitom je, že dle IIHS není stěžejním důvodem hmotnost, ale spíše design. Výrazná příď totiž přenáší více energie směrem k pěším, v jejich případě jsou pánev a hrudník zasaženy jen několik desetinek sekundy poté, co se nárazník dotkne spodních partií. Pokud by se tedy čelní profil SUV svažoval o poznání více, fatálních obětí by dle institutu ubylo. Jakkoliv je samozřejmě možné, že v té chvíli by se začala mnohem větší měrou projevovat právě ona vyšší hmotnost.
K této úvaze vede další studie, za kterou tentokráte stojí Evropa. Jmenovitě pak nizozemské agentury Trend-Rx a Automotive Insiders, jež se ve svém EV Reportu zaměřily na další modlu současnosti, a sice na elektromobily. Dle nich je při nehodách stěžejní právě hmotnost, která je u alternativního pohonu v průměru o 250 kilogramů vyšší než u běžných aut. Report tedy na základě dosavadních dat počítá s tím, že v roce 2030 by v zemi mělo přibýt 1 400 vážných poranění, jež budou mít na svědomí právě elektromobily.
Nizozemci počítají, že po tamních silnicích se v roce 2030 bude prohánět minimálně 2,3 milionu elektromobilů. To je předpoklad, který vyjít může a nemusí, třebaže jejich prodeje země tulipánů velkoryse podporuje. Ať tak či onak, v současné chvíli je zkrátka třeba počítat s tím, že SUV a elektromobily představují hlavně pro chodce smrtelné nebezpečí. Jsou těžší a jejich design není vůči lidskému tělu zrovna přátelský. Pokud si navíc uvědomíme, že výrobci se dnes snaží pěchovat baterie právě do aut s vyšší stavbou karoserie a se zvýšeným podvozkem, pak jde z hlediska bezpečnosti o to nejhorší možné spojení.




SUV představují pro pěší smrtelné nebezpečí, stejně jako elektromobily pro všechny ostatní účastníky provozu. Pokud navíc dojde ke spárování tohoto designu i vyšší hmotnosti, riziko tím jen narůstá. Foto: Automobilky
Zdroj: IIHS, EV Reports
Bleskovky
Existuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
před 5 hodinamiPřelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje na něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
3.9.2025Unikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
2.9.2025
Nejnovější články
Tak určitě: Audi chce v době rapidního úpadku prodejů, zisků i kvality dosáhnout rekordního odbytu. A to i tím, že omezí výběr
před 28 minutamiRuský miliardář se zbavil jedné z nejúchvatnějších superjachet světa, možná mu došly peníze na její provoz
před 2 hodinamiHonda promarnila obrovskou příležitost, její poslední novinka je další předražený nesmysl
před 4 hodinamiExistuje méně vhodné místo pro prodej „nejbělejšího bílého BMW”, než je Jihoafrická republika?
před 5 hodinamiVW začal odhalovat další malé SUV. Nevypadá zle, pokud ale zaboduje, bude to jen na svých úkor sourozenců
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva