Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo

Kolik už je příliš? Tuhle otázku si člověk musí položit, když vidí, čeho se dočkalo už tak brutálně výkonné a extrémně lehké Jesko Attack od Koenigsegg. Jako Sadair's Spear nabízí ještě extrémnější poměr výkonu a hmotnosti.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo

před 4 hodinami | Petr Prokopec

Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo

/

Foto: Koenigsegg

Kolik už je příliš? Tuhle otázku si člověk musí položit, když vidí, čeho se dočkalo už tak brutálně výkonné a extrémně lehké Jesko Attack od Koenigsegg. Jako Sadair's Spear nabízí ještě extrémnější poměr výkonu a hmotnosti.

Koenigsegg Jesko asi jen stěží někdo označí za pomalý. Ostatně je tomu prakticky přesně rok od chvíle, co švédská stíhačka ve verzi Absolut stanovila nový rekord v akceleraci na 400 km/h a následném zastavení na nulu. Danou disciplínu totiž zvládla za neskutečných 27,83 sekundy. To je čas, který ještě před pár lety i ty nejlepší supersporty světa potřebovaly jen ke zrychlení na třístovku, za kterou se nedostaly jen o pár desítek kilometrů v hodině. Koenigseggu oproti tomu stačí jen 18,82 sekundy, aby řidič měl na tachometru metu o sto kilometrů v hodině vyšší. Maximálku pak má ještě jinde.

Vedle verze Absolut se Jesko vyrábí také jako provedení Attack, které se zaměřuje spíše na okruhové ježdění než sprint na čtyřstovku a dále. I proto disponuje obrovským zadním křídlem a čelním splitterem, s jejichž pomocí při rychlosti 249 km/h generuje přítlak 800 kg, který narůstá na rovnou tunu při 275 km/h a dokonce na 1 400 kg při nejvyšším tempu 482 km/h. A protože hmotnost vozu činí jen 1 320 kg, teoreticky by tehdy mohl i jezdit po stropě.

Zakladatel značky Christian von Koenigsegg měl nicméně pocit, že i tuto laťku je třeba posunout výš. A nezůstal jen u myšlenky, rovnou přistoupil k činům. Představit si tak můžeme novou edici Sadair's Spear, která vychází z Jeska Attack. Oproti ní je ovšem výkonnější i lehčí. Zároveň dostala do vínku přepracovaný bodykit i podvozek. A jakkoliv díky tomu bude na okruzích pečená vařená, tedy pokud se toho majitelé odváží, stále ji lze osadit registračními značkami.

Novinka bude k mání pouze ve 30 kusech, všechny ale již mají svého majitele, kteří Koenigseggu jistě složili na účet více než 100 milionů korun. Za to se ovšem mohou těšit na známý firemní pětilitrový osmiválec twin-turbo, který se dočkal nového chlazení a kalibrace. Jako takový tak při spalování běžného benzinu produkuje 1 318 koní, zatímco po naplnění nádrže biopalivem E85 lze počítat s 1 648 kobylami. To je oproti Attacku nárůst o dalších 20 resp. 26 koní.

Vedle toho se Koenigseggu povedlo srazit hmotnost o 35 kilogramů, načež tu máme opravdu neskutečný poměr koní a kil. Dle von Koenigsegga je tak nová stíhačka „zrozena k překonávání rekordů“. To ostatně již prokázala, neboť na švédském okruhu Gotland Ring je o 1,1 sekundy rychlejší než Jesko Attack. To přitom na této trati dosáhlo času 2:56,97 minuty, čímž o nemalých 7 sekund překonalo dříve vládnoucí Porsche 911 GT3 RS Manthey Racing.

Jak jsme už zmínili, Švédové nezůstali pouze u posílení motoru či především karbonové diety, která se projevila hlavně v interiéru, kde z uhlíkových vláken je pomalu naprosto vše. Upravený je i bodykit, kterému vévodí mohutné dvojité aktivní zadní křídlo. To má spolu s přepracovanou podlahou a bočními prahy vést k vyššímu přítlaku. Upravená přední kapota či křidélka na předním nárazníku pak mají zajistit lepší chlazení, stejně jako narůstá i stabilita.

Švédové dáli novince nadělili lehčí pružiny i speciálně kalibrované přední tlumiče Triplex. Karbonové brzdy pak nově svírají destičky z odolnějšího materiálu, z uhlíkových vláken jsou ovšem i nová kola Aircore s designem turbíny specifickým pro každý roh. Paket pak doplňují širší okruhové pneumatiky, které by asi majitelé měli rozhodně spárovat s šestibodovými závodními pásy uvnitř. Standardem jsou totiž klasické tříbodové.

Lze už jen dodat, že i přes mnohem drsnější charakter si Sadair's Spear ponechává prvky jako třeba bezdrátové dobíjení mobilů či parkovací asistent s „ptačím“ pohledem. S novinkou tedy opravdu nebude problém jezdit po veřejných komunikacích. Tím se Koenigsegg liší od mnohé konkurence, která by podobná auta na značky asi nepostavila. A pokud ano, asi by u toho byla o pár stovek kilogramů vyšší hmotnost.


Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 1 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 01Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 2 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 02Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 3 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 03Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 4 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 04Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 5 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 05Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 6 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 06Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 7 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 07Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 8 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 08Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 9 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 09Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 10 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 10Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 11 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 11Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 12 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 12Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 13 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 13Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 14 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 14Švédové přidali koně a sebrali kila svému už tak brutálnímu sporťáku, chtějí s ním sbírat rekordní časy na kolo - 15 - Koenigsegg Sadairs Spear 2025 prvni sada 15
Sadair's Spear je pojmenován podle koně, se kterým naposledy závodil otec Christiana von Koenigsegga. Ten se jmenuje Jesko, hold mu tak vzdává už výchozí vůz. Foto: Koenigsegg

Zdroj: Koenigsegg

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.

Živá témata na fóru

zobrazit vše