Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Svérázně střižený čínský sok Škody Karoq se prodává 28krát líp i díky nízkým cenám, teď dorazil do Evropy
8.12.2022 | Petr Miler
Co tomuto autu chybí k tomu, aby prodejně uspělo i mimo svou domovinu? Je designově zajímavé, technicky vyspělé, bohatě vybavené a ve srovnání s přímou konkurencí levné. Zatím to zkusí v Rusku, ambice má ale mnohem větší.
Co mají společného Japonsko, Jižní Korea a Čína? Ano, jsou to všechno asijské země, jedna po druhé si ale prošly podobným vývojem automobilového průmyslu. Jak japonské, tak později korejské automobilky do značné míry nejprve jen kopírovaly vozy evropských a amerických značek, aby se postupem času postavily na vlastní nohy a některými nápady své dřívější vzory i překonaly. Nyní stejným směrem míří jejich čínští souputníci a zatímco rozmach Japonců a Korejců jsme za železnou oponou nemohli sledovat vůbec anebo jen zčásti, posun Číňanů můžeme sledovat v přímém přenosu.
Pravidelně vás informujeme o nových modelech čínských automobilek s „evropskými ambicemi” a nyní vám musíme ukázat jeden takový, který už do Evropy dorazil. Říká si Changan CS55 Plus 2022 a svým názvem trochu mate, protože jde vlastně o druhé inovované provedení modelu CS55, který se poprvé představil v roce 2017. V roce 2019 dostal facelift skrytý pod označením CS55 Plus a ten byl nyní přetvořen do opět jiné podoby pro rok 2022. I to je nakonec pro asijské a aktuálně zejména čínské automobilky typické - inovují mnohem rychleji než zbytek světa.
A nedá se říci, že by to nezabíralo. CS55 ani CS55 Plus se nikdy neprodávaly špatně, typicky oslovovaly okolo 100 tisíc lidí ročně, mnohem dramatičtěji střižené provedení pro rok 2022 ale doslova válí. Jen za prvních 10 měsíců letošního roku si jej pořídilo 128 905 lidí, což bezpečně stačí na pozici mezi dvacítkou nejprodávanějších aut v Číně a na první desítku prodejnosti SUV. To už něco znamená, zvláště ve srovnání s nám blízkou konkurencí. Jde o auto třídy Škody Karoq, kterou Changan CS55 pokořil prodejně více 28krát, škodovka oslovila za stejné období pouhých 4 523 lidí.
Můžeme tedy jen se zájmem sledovat, co je k mání pouze v Číně? V tomto případě ani ne, automobilka model CS55 Plus představila i se záměrem zaútočit s ním také na starý kontinent. Zatím se Changan dostal jen na ruský trh, kde též jistě zkomplikuje život stále ještě ze zásob dostupnému Karoqu. A skutečně mu přímo konkuruje - s délkou 4 515 mm, šířkou 1 865 mm, výškou 1 680 mm a rozvorem 2 656 mm jde o nepatrně větší vůz na nepatrně menším rozvoru, který se může pochlubit i zmíněným, docela zajímavým designem.
Ostudu vozu nedělá nejen jeho vnější kabát, ale ani nový interiér s dvojicí velkých displejů a pruhem výdechů ventilace módně pod nimi. Šišatý volant bychom si odpustili, ale budiž, použité materiály i ovladače působí sympaticky. Tady by se mohlo dát žít a odrazující není ani technika, která v základu počítá s motorem 1,5 turbo se 188 koňmi, pohonem předních kol a sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Pohon 4x4 není k mání ani za příplatek.
To je asi jediná podstatná slabina vozu oproti Karoqu, zvláště když se podíváme na výbavu. Tohle auto toho má v základu tolik, že by jen výčet standardní výbavy vyšel na pár A4, zejména pak v evropské specifikaci zvané Tech. Ve zkratce ze zajímavějších věcí jde mj. o LED světla, 19" kola z lehkých slitin, ESP, ABS, předkolizní systém, adaptivní tempomat, systém parkovacích kamer, audiosystém Pioneer, klimatizaci s ionizační funkcí, digitální kokpit, palubní systém s 12.3" displejem, vyhřívaná sedadla, všechna okna v elektrice, Bluetooth, bezklíčový vstup a start, dokonce i vzdálený start, sklopná zrcátka a spoustu dalších věcí. Tahle výbava by si u Karoqu říkala Sen, některé tyto věci do českého SUV ani nedostanete, natož pak v základu.
Za toto vše žádají Číňané v přepočtu 125 900 yuanů (asi 417 tisíc Kč) výše, to je oproti Karoqu, který u nás stojí v základu 638 900 Kč (skutečně tolik) s litrovým tříválcem a ani za 763 900 Kč nenabídne ani tolik výbavy, ani tolik výkonu skoro výsměch. Škodovky navíc nejsou dramaticky levnější ani v Číně, tam Karoq startuje na 149 900 CNY, což je asi 497 tisíc Kč a pořád mu chybí výkon i výbava.
Situace v Rusku je složitější, cena 2 669 900 rublů (980 tisíc Kč) moc lákavě nepůsobí, je ale třeba pamatovat na to, že kurs ruské měny dnes není zrovna reprezentativní. Karoq tam stojí prakticky úplně stejné peníze (2 716 000 RUB), ovšem pořád v úplném základu, jen s motorem 1,6 bez turba. A Changan nechce ani za absolutní vrchol nabídky více než 2 789 900 rublů (1 024 000 Kč), to není o mnoho víc.
CS55 Plus by tedy v zemích EU mohl přijít přibližně na základní cenu Karoqu, ovšem se 188 koňmi, automatem a hromadou výbavy. Pokud se to stane, nedivili bychom se, kdyby i tu škodovka začala od čínských soupeřů dostávat na frak, aniž bychom si to přáli. Poměr výkonu a ceny je dnes zkrátka u Škody nepřesvědčivý, u Číňanů právě naopak.




















Changan CS55 Plus už se neprodává jen v Číně, kde boduje mnohonásobně víc než západní soupeři. Nyní je k dispozici také v Rusku, země EU mají následovat. Foto: Changan Auto
Zdroj: Changan Auto
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 2 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejnovější články
Toto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před hodinouSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 2 hodinamiDědic Fiatu s šéfem Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
před 3 hodinamiPrvní nové AUDI má ten nejsměšnější zavazadelník, jaký jsme kdy viděli, ukazuje nedomyšlenost auta v každém ohledu
před 4 hodinamiBentley právě realizovalo největší objednávku ve své historii, jediný zákazník si najednou převzal 9 aut
před 6 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva