Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Také VW kapituluje, převezme techniku čínských aut, aby mohl dál vyrábět konkurenceschopné vozy
30.7.2023 | Petr Prokopec
Po Audi se podobnou cestou vydal i Volkswagen, který do toho jde s ještě větší vervou - jednu z čínských automobilek bude rovnou i částečně ovládat. Němci tedy dopadli přesně tak, jak léta naznačujeme, ze záchranného kruhu se ovšem snadno může stát smyčka kolem krku.
Na čínská auta jsme dříve hleděli s despektem. A nutno říci, že oprávněně. Pokud bychom o jejich někdejší kvalitě řekli, že byla tragická, pak vlastně urážíme cokoli tragického. Nešlo nicméně jen o to, že při přejezdu většího hrbolu hrozilo, že se daný vůz rozpadne. V případě vážnější nehody jste mohli pomalu počítat s příjezdem pohřebního vozu, a to jen za předpokladu, že jste ještě před nárazem přežili toxický smrad jdoucí z použitých lepidel. A aby toho nebylo málo, od pohonných jednotek šlo čekat jen nízký výkon a vysokou spotřebu. O designu už mluvit ani nechceme.
Za poslední zhruba dekádu a půl se nicméně v Říši středu mnohé změnilo. Tamní automobilky najaly osvědčené designéry, aby mohly přijít s originálním vzhledem. Stejně tak velké peníze na jejich stranu přetáhly i mnohé experty. A právě díky těmto krokům již Čína není na chvostu pelotonu. Právě naopak začíná přebírat vedení, a to nikoli jen na poli elektrickém. Spalovací motor Xiaoyun od značky BYD totiž dosahuje termální účinnosti 43 procent, čímž překonal dosavadního rekordmana od Toyoty.
BYD byl navíc v mezičase překonán automobilkou Geely a její jednotkou DHE1.5 (43,32 %), ještě dále nicméně zašla společnost Weichai. Ta již v roce 2020 vyrukovala s ohromným dieselovým motorem, který se v rámci termální účinnosti dostal nad 50 procent. Loni pak Číňané představili tentýž motor, jen upravený pro spalování zemního plynu. V té chvíli již byli na 54,16 procentech, což je něco opravdu neskutečného - dosavadním vrcholem byla u tohoto typu jednotek 47,6procentní termální účinnost.
Ještě větší je nicméně jejich náskok v oblasti elektromobility, ostatně zmiňovaný BYD v 90. letech minulého století začínal jako výrobce baterií. Není tak vlastně ani překvapivé, že dnes svými produkty zásobuje jak Toyotu, tak třeba Teslu. Ve hře nicméně není sám, i proto zástupci hlavně evropských automobilek začínají varovat před čínskou hrozbou, která je může doslova semlít. Koncern VW si ji nicméně asi příliš neuvědomuje či ji podceňuje. Místo aby tedy bil na poplach, rozhodl se jít vlastnímu potupení naproti.
Uplynulo jen pár dnů od chvíle, kdy bylo potvrzeno, že Audi uzavřelo spolupráci s čínskou značkou SAIC, aby mohlo převzít techniku pro své budoucí elektromobily. Němci totiž sice pod vládou Herberta Diesse vsadili na bateriový pohon naprosto vše, jenže zatím jsou všechny jejich projekty spojeny s neskutečnými odklady. Nová architektura, jenž měla nahradit stávající platformu MEB, která je již nyní zastaralá a nekonkurenceschopná, je tak v nedohlednu. A aby neztratilo ještě větší podíl na trhu, muselo k dohodě přistoupit.
Podobně je na tom i mateřský Volkswagen, který není se svou elektrickou nabídkou konkurenceschopný ani za mák. Aktuálně ta oznámil, že přebírá část automobilky Xpeng, aby mohl profitovat z její techniky. Na platformě Xpengu zvané SiC by tak do roku 2026 měla dorazit dvě nová SUV. Zatím pouze pro Čínu, ale to může čas snadno změnit.
Jak jsme již naznačili, prpojení VW a Xpengu bude mnohem užší než v případě Audi a SAIC. Němci totiž za 700 milionů dolarů (cca 15,4 mld. Kč) koupili 4,99procentní podíl ve firmě a získají tak i jedno místo v radě ředitelů. Otázkou však je, zda jde skutečně o dobrý obchod. Němci si hrají s ohněm a bez pověsti technologického lídra mohou snadno víc ztratit než získat.






Volkswagen koupil část čínské automobilky Xpeng. Chce jeho techniku pro svá auta, zejména pak platformu SiC (Silicon Carbide), na které mimo jiné stojí model G9 na fotkách. Foto: Xpeng
Zdroje: Volkswagen, Xpeng
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejčtenější články
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Automobilka sebrala novinářům auto půjčené na dlouhodobý test během servisu, už ho neviděli. Teď konečně zjistili, co se s ním stalo
6.10.2025
Věrnost zákazníků automobilovým značkám dál klesá, je to hlavně chyba automobilek samotných
6.10.2025
Němci varují před čínským obutím nového VW Tiguan, dostává ho z továrny. Dealer musel stesky nad ním smazat
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
