Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Takhle bizarně začal Mercedes odhalovat nové CLA. Červené je asi od krvavých slz těch, kteří čekali jen elektromobil
15.10.2024 | Petr Prokopec
Příchod nových generací nejmenších a nejlevnějších Mercedesů je na spadnutí. Třídy A a B už u toho nebudou, CLA a další deriváty ale dorazí. Tohle je první oficiální ochutnávka, která potvrzuje velký obrat ve směřování německé automobilky.
Včerejším dnem odstartoval pařížský autosalon. Na ten zamířily třeba Škoda či Renault se svými „compliance cars“, tedy s vozy, které nepřišly proto, že by se po nich publikum ptalo od rána do večera, ale jako reakce na kruté mechanismy EU pokutující nadlimitní flotilové emise. Takový Mercedes-Benz ovšem ve městě nad Seinou chyběl, jakkoli do samotné Francie dorazil. Stalo se tak ovšem v souvislosti s 39. ročníkem Festival d'Hyéres, který se koná na jihu země a oslavuje hlavně módu mladých návrhářů.
Německá automobilka začala s pořadateli spolupracovat již v roce 2012, přičemž letos na akci přivezla i CLA nové generace. A nejde o koncept, který se ukázal už loni, nýbrž o sériové provedení. Protože ale to bude slavnostně odhaleno až někdy příští rok, byl sedan potažen maskovací fólií. Proto si říká „Erlkönig”, doslova „Starší král”, což je termín mající široké historické souvislosti, v německém automobilovém světě se ale v posledních dekádách používá hlavně pro maskované prototypy chystaných aut, čímž tento vůz doslova je.
CLA má nicméně hlavně otevřít novou kapitolu existence samotného Mercedesu, neboť automobilka ještě v minulém roce hořela pro elektromobilitu tak moc, že jí byla ochotna obětovat prakticky cokoli. Po rozsáhlé kritice a sílícím úprku klientely ale zjistila, že jít na ruku jen ideologii je cesta na věčnost.Odpískána tak byla někdejší strategie přejít na bateriový pohon do roku 2030, stejně jako jsou zjevně minulostí modely pojmenované EQ.
Neznamená to, že by třícípá hvězda elektrický program úplně zmrazila. Místo toho chce dávat lidem víc na výběr. S tím souvisí i sjednocení designu a názvů, jakkoli se často bude stávat, že elektrický a spalovací vůz používají pod povrchem zcela jinou techniku. To ale není případ nového CLA, který měl původně být jen elektrický stejně jako jeho sourozenci, teď už ale víme, že bude také spalovací. A stát bude na stejných základech.
Třetí generace stylového sedanu totiž stejně jako spřízněné kombi CLA Shooting Brake a SUV GLA a GLB stanou na platformě MMA. Ta měla původně skutečně hostit jen elektrický pohon, nakonec je však dostatečně flexibilní na to, aby dorazila s hybridní technikou i čistě spalovacími motory. O těch přitom již šéf automobilky Ola Källenius prohlásil, že budou „nejlepší na světě“, což zmiňovaný obrat firmy jen podtrhuje.
Ona změna je nicméně patrná i v čerstvé tiskové zprávě mapující prodeje značky za třetí letošní kvartál. O elektromobilitě v ní totiž již pomalu ani není zmínka, ostatně při pohledu na pouhých 42 500 prodaných elektromobilů představujících 31procentní meziroční propad není divu. Místo toho třícípá hvězda poukazuje na 10procentní vzestup plug-in hybridů či na skutečnost, že celkem od července do září prodala 503 600 osobních aut, tedy téměř tolik jako loni.
Když pak dáme dohromady nemalý propad elektromobilů a stabilitu celkového odbytu, je zjevné, že spalovací auta značky stoupají na oblibě. Snaha ohnout zákazníky přes koleno a plácáním je přinutit jednat jinak, než sami chtějí, by tak byla ještě víc kontraproduktivní než kdy dřív. Nemalovali bychom si ale, že se do Stuttgartu zcela vrátil zdravý rozum - víc než co jiného jde o z nouze ctnost, na kterou automobilka ráda zapomene, jakmile uvidí cestu, jak si přece jen prosadit svou.









Nový Mercedes CLA se na Festivalu d'Hyéres ukázal ve speciálně maskovaném provedení již v produkční verzi. Ta nakonec nebude jen elektrická, ale i spalovací. Ty červené fleky na něm jsou si asi krvavé slzy těch, kteří si plánovali něco jiného. Foto: Mercedes-Benz
Zdroj: Mercedes-Benz
Bleskovky
Putin říká, že automobilky Volkswagen a Porsche umírají, podle něj úplně zbytečně
včeraMuž zkusil se svým Mercedesem zdolat slavné Španělské schody v Římě, dojel překvapivě daleko
18.6.2025Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
17.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Překvapení v MotoGP: Maverick Viňales včera 16:24
- Salač dominoval pátku v Mugellu včera 15:22
- Začalo Mugello včera 14:57
- Vespa Officina 8: modely Primavera a GTV v nové edici 19.6.2025
- Pre GP Mugello 19.6.2025
Nejčtenější články
Tohle je odpověď Evropy na nové levné americké auto, má tři kola a dál skoro nic
23.5.2025Čínské SUV, které vypadá i pojede jako Ferrari, ale stát bude jako Škoda, je venku. Podívejte se, jak jsou si obě auta podobná
23.5.2025K mání je Porsche vyrobené na přání člena rodiny Porsche. Je to noblesní, výbavou i technikou napráskaný kus jako žádný jiný
23.5.2025Úplně nová italská automobilka se najednou pochlubila hned dvěma sporťáky. Spojuje je motor 7,0 V12 plný zlata s až 2 157 koňmi
23.5.2025Britský král si koupil čínské auto a ještě se tím chlubí, to je také pozoruhodný posun
23.5.2025
Živá témata na fóru
- Cyklistické vlákno 06.21. 02:15 - HondaMan
- Policejní kontroly a měření 06.20. 17:34 - Truck Daškam
- Sraz AutoForařů na Nurburgring Nordschleife 06.20. 15:45 - Eda
- S větrem ve vlasech.... 06.20. 14:08 - pavproch
- Sraz Autoforum.cz dotaznik - miesto 06.19. 20:38 - M.Z.
- automat 4x4 "ku stavbe" 06.19. 11:31 - M.Z.
- Fiat a vše kolem nich 06.19. 11:01 - pavproch
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 21:12 - Brus