Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tatra detailně ukázala své nové hasičské speciály. Jeden z nich je pořádné monstrum
29.8.2018 | Mirek Mazal
Největší přehlídka hasičského vybavení v České republice odhalila, jaké novinky panují mezi automobilovým vybavením hasičské sboru. Svoji nemalou roli hraje automobilka Tatra.
Pátý ročník největšího setkání hasičů a hasičské techniky nazvaný příznačně Pyrocar i letos ukázal nové produkty pomáhající při práci záchranných složek. Tentokrát se na něm předvedlo 352 požárních vozů z celé České republiky, Slovenska a Polska, což je v historii této akce absolutní rekord. Návštěvníky čekala prezentace výzbroje, výstroje a k tomu zásahové automobily, mezi nimiž měly své místo i nové Tatry.
Jde pochopitelně o upravené nákladní vozy, v posledních dekádách pod hlavičkou této značky jiné ani nevznikají. Pro značku jde o tradiční oblast působnosti, však kdo by někdy v životě nespatřil alespoň jednu hasičskou Tatru. Továrnu firmy zaměstnává produkce podobných speciálů z 10 až 15 procent, takže nejde o nic zanedbatelného. A na Pyrocar 2018 do detailu ukázala, co je pro letošní rok nového.
Tatra Terra
Pro fanoušky Kopřivnické automobilky byla na tomto místě vůbec poprvé představen model Tatra Terra, který navazuje na řadu T 815, T 815-2 a TERRN01. Novinka pokračuje v tradičním stylu, kdy se konstruktéři snažili vyrobit spolehlivé a snadno ovladatelné auto. Záchranáři mohou využít zvětšené kabiny a nového uspořádání odkládacích schránek. Skelet interiéru s lepeným čelním sklem a zavěšenými dveřmi s omezovači odpovídá mezinárodním standardům, plní normu EHK 29 a bariérovou zkoušku na přední sloupky.
Tatra Terra sdílí přístrojovou desku s modelem Force, což se projevuje na panelu klimatizace nebo sdruženými přístroji pod volantem. Řidič bude mít na starost vzduchem chlazený osmiválec o výkonu 325 kW (442 koní) spojený s automatickou převodovkou Allison. V nabídce bude i mechanická čtnáctistupňová skříň s manuálním nebo elektronickým řazením. Retardér je součást příplatkové výbavy.
Představené hasičské vozidlo by mělo bez větších úprav zvládnout překonat brod do výše 1 200 milimetrů. Na místo zásahu doveze 4 000 litrů vody a 240 litrů pěnidla.
























Tatra Force s novou kabinou
Největší setkání požárních automobilů nabídlo také první pohled na novou kabinu zásahového vozu Tatra Force. Tato jinak tři roky stará řada ukázala radikální úpravu tvaru střechy, který by měl mít pozitivní vliv na jízdu. Změny se týkají konstrukce horního dílu nad posádkou a boků. Viditelné úpravy jsou reakcí na požadavky lepší průjezdnosti a prostornějšího interiéru pro zasahující hasiče.
Technici zvětšili užitný prostor cestujících pomocí úprav uložení hnacího mechanismu, konkrétně se směrem vzad posunul motor a následoval posun také mezinápravového diferenciálu. Modifikace nyní umožňují vyrobit Force s manuální nebo automatickou převodovkou. Veškeré informace o vozidle vidí strojník na sdruženém přístroji před sebou na palubní desce, kde se ovládají také nově dodávaná hlavní i mlhová LED světla se zabudovaným integrovaným denním svícením.
Model Force (stejně jako Terra) používají podvozek vlastní konstrukce s pneumatickým odpružením všech náprav doplněný o kotoučové brzdy všech kol. Oba stroje využívají stejný motor, který může být nahrazen kapalinou chlazeným agregátem v určitých geografických oblastech. Princip ovládání a přístroje jsou stejné pro Force i Terru, aby si posádky osvojily ovládání dle stejného principu.
Tatra Tigon
V Kopřivnici spojili síly s jedním z největších výrobců hasičských zařízení na světě, skupinou Rosenbauer, čím vznikla Tatra Tigon. A právě ona byla největším monstrem celé přehlídky. Verze určená do těžkého terénu by si měla pomocí čtyřnápravové koncepce na vzduchovém podvozku poradit s nástrahami nezpevněných cest všeho druhu. K dispozici budou i typy s pěticí náprav, které se neztratí ani v průmyslových provozech, jako jsou doly nebo rafinerie.
Čtyřnápravový Tigon je obr připravený hasit kdekoliv, ohromí rozvorem 4 490 milimetrů a samozřejmě vnějšími rozměry. Na délku měří 12 285 milimetrů, celková šířka činí 2 900 milimetrů a celková výška je 3 700 milimetrů. Technická hmotnost odpovídá 43 tunám. Tak rozměrný kolos uveze pět hasičů, 9 000 litrů vody a 3 500 litrů pěnidla.
Zdatného bojovníka s plameny do terénu žene šestiválec Volvo o objemu přes šestnáct litrů s maximálním výkonem 515 kW (700 koní). Prostřednictvím převodovky Allison a přídavné sestupné převodovky kopřivnické výroby může zvláštní hasící mastodont jet maximální rychlostí 120 km/h. Nejlépe se cítí mimo běžné komunikace v průmyslových aglomeracích, kde běžné modely hasičských aut nestíhají efektivně zasahovat.
Zdroje: Tatra, Pozary.cz
Bleskovky
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
včera
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Nové na MotoForum.cz
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 09:13
- Hakim Danish místo Yamanaky 08:40
- Marquez je o 2 kroky vpřed před ostatními včera 20:23
- Kdo je Mattia Rato? včera 16:00
- Honda Team Asia 2026 se dvěma nováčky včera 11:00
Nejnovější články
Čína má od nového roku skončit s podporou elektromobilů a nechat je na pospas trhu. To by se začaly dít věci
před hodinou
Přechod Volva na elektrická auta „bez jakýchkoli kdyby a ale” končí totálním fiaskem. Prodeje kolabují, firma už ví, že „to nemůže diktovat”
před 2 hodinami
Bývalí technici Tesly přišli s vlastním sporťákem dřív, než Musk dokončil svůj nový Roadster, o kterém už 8 let básní
před 4 hodinami
V dalším státě po sérii útoků zrušili všechna pevná měření rychlosti, přiznali, že jimi jen dojí řidiče
před 5 hodinami
„Továrny tu zůstanou, ale vám už patřit nebudou.” Manažer nastínil budoucnost autoprůmyslu v EU, během pár let pojdou všichni
před 7 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
