Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tatra odhalila své pancéřované novinky pro armádu, strach nahání už na pohled
18.2.2021 | Petr Prokopec
Ačkoli jejich primárním účelem není děsit protivníky, zvládly by i to. Nové armádní varianty nejsou překvapením, k vojákům míří hned polovina veškeré produkce dnes nejstarší české automobilky.
Modelová řada Force je stěžejním produktem kopřivnické Tatry. Ta ji vyrábí v konfiguracích 4x4 až 12x12, přičemž zákazníci si mohou vybrat z motorů Deutz, Cummins či Caterpillar. Zároveň je na výběr dvoudveřová nebo čtyřdveřová kabina, kdy první typ pobere trojici lidí a druhý pětici. Tím ovšem nabídka nekončí, k mání je kromě standardního rovněž pancéřované provedení. A přesně takovým se Tatra hodlá příští týden pochlubit na veletrhu IDEX zaměřeném na obranné technologie a techniku.
Nové provedení Force 8x8 již standardně počítá s krátkou, tedy dvoudveřovou a třímístnou, kabinou v pancéřované verzi, za kterou stojí divize Tatra Defence Vehicle. Vůz je postaven na unikátním podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými poloosami. První dvě nápravy jsou přitom řiditelné, všech osm kol je pak možné dohustit či naopak podhustit s pomocí systému centrálního dofukování. Hmotnost vozu pak činí až 38 tun, z čehož dvacet připadá na náklad.
Armádní verzi pohání šestiválcový turbodiesel Cummins o výkonu 442 koní, který je spárován s šestistupňovým automatem Allison. Vybavena je pak mimo jiné i hydraulickým jeřábem s nosností takřka 6 tun, stejně jako rozměrnou korbou. Ta přitom může být osazena sklopnými lavicemi až pro 24 vojáků, stejně jako na ni lze umístit osm palet standardu NATO. V obou konfiguracích je pak Tatra Force 8x8 uzpůsobena jízdě v tom nejnáročnějším provozu i klimatických podmínkách.
Novinky kopřivnické automobilky tím nekončí, dále se totiž na veletrhu v Abú Zabí ukáže také speciální podvozek Tatra Force 4x4 s motorem umístěným před přední nápravou. I v tomto případě došlo na spolupráci s firmou Cummins, pohonná jednotka nicméně tentokráte již počítá s 329 koňmi. Doplněna je pak rovněž automatem Allison, se kterým byla maximální konstrukční rychlost podvozku stanovena na 115 km/h.
Co se maximální hmotnosti týče, pak ta byla v tomto případě stanovena na 19 tun, z čehož deset může tvořit náklad. Podvozek přitom využívá jak již zmíněné centrální nosné roury, tak i pomocného žebřinového rámu, což navyšuje odolnost vůči kroucení a ohybu. Společně s nezávisle zavěšenými polonápravami pak došlo na zredukování vibrací a nárazů, díky čemuž se k výše zmíněné maximálce přiblížíte i v terénu.
Tím informace momentálně končí, více detailů i fotografií Tatra nejspíše zveřejní až v době premiéry. Aktuálně tak jen můžeme dodat, že kopřivnická automobilka i navzdory pandemii loni dosáhla všech svých cílů. Takřka 60 procent její produkce šlo přitom na export, polovina vyrobených vozů pak byla určena armádě. Není tedy překvapivé, že značka na IDEXu nechybí a znovu má největší stánek z českých firem.


Tatra se příští týden v Abú Zabí pochlubí dvěma novinkami pro armádu. Foto: Tatra




Obě verze vychází z řady Force, která počítá s variantami 4x4 až 12x12. Foto: Tatra
Zdroj: Tatra
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
dnes
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
včera
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejčtenější články
Za nejslavnějšími kreacemi Top Gearu stojí nenápadný manželský pár, který auta stlouká pomalu doma za stodolou
5.10.2025
Peugeot 308 po faceliftu nabízí v levných provedeních to, po čem majitelé těch drahých marně touží
5.10.2025
Sympatické kompaktní Hyundai si jako ojetina velmi dobře drží cenu, navzdory jeho velikosti ho totiž hned tak něco nerozhází
6.10.2025
K mání je exportní Škoda Rapid 136 ve stavu nového auta, jedna z posledních vyrobených. I z jejího motoru by šlo svačit
6.10.2025
Firma začala v roce 2025 nabízet brutální motor 9,4 V8, prodává ho dokonce i ve verzi s turbem
6.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
