Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tatra odhalila své pancéřované novinky pro armádu, strach nahání už na pohled
18.2.2021 | Petr Prokopec
Ačkoli jejich primárním účelem není děsit protivníky, zvládly by i to. Nové armádní varianty nejsou překvapením, k vojákům míří hned polovina veškeré produkce dnes nejstarší české automobilky.
Modelová řada Force je stěžejním produktem kopřivnické Tatry. Ta ji vyrábí v konfiguracích 4x4 až 12x12, přičemž zákazníci si mohou vybrat z motorů Deutz, Cummins či Caterpillar. Zároveň je na výběr dvoudveřová nebo čtyřdveřová kabina, kdy první typ pobere trojici lidí a druhý pětici. Tím ovšem nabídka nekončí, k mání je kromě standardního rovněž pancéřované provedení. A přesně takovým se Tatra hodlá příští týden pochlubit na veletrhu IDEX zaměřeném na obranné technologie a techniku.
Nové provedení Force 8x8 již standardně počítá s krátkou, tedy dvoudveřovou a třímístnou, kabinou v pancéřované verzi, za kterou stojí divize Tatra Defence Vehicle. Vůz je postaven na unikátním podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými poloosami. První dvě nápravy jsou přitom řiditelné, všech osm kol je pak možné dohustit či naopak podhustit s pomocí systému centrálního dofukování. Hmotnost vozu pak činí až 38 tun, z čehož dvacet připadá na náklad.
Armádní verzi pohání šestiválcový turbodiesel Cummins o výkonu 442 koní, který je spárován s šestistupňovým automatem Allison. Vybavena je pak mimo jiné i hydraulickým jeřábem s nosností takřka 6 tun, stejně jako rozměrnou korbou. Ta přitom může být osazena sklopnými lavicemi až pro 24 vojáků, stejně jako na ni lze umístit osm palet standardu NATO. V obou konfiguracích je pak Tatra Force 8x8 uzpůsobena jízdě v tom nejnáročnějším provozu i klimatických podmínkách.
Novinky kopřivnické automobilky tím nekončí, dále se totiž na veletrhu v Abú Zabí ukáže také speciální podvozek Tatra Force 4x4 s motorem umístěným před přední nápravou. I v tomto případě došlo na spolupráci s firmou Cummins, pohonná jednotka nicméně tentokráte již počítá s 329 koňmi. Doplněna je pak rovněž automatem Allison, se kterým byla maximální konstrukční rychlost podvozku stanovena na 115 km/h.
Co se maximální hmotnosti týče, pak ta byla v tomto případě stanovena na 19 tun, z čehož deset může tvořit náklad. Podvozek přitom využívá jak již zmíněné centrální nosné roury, tak i pomocného žebřinového rámu, což navyšuje odolnost vůči kroucení a ohybu. Společně s nezávisle zavěšenými polonápravami pak došlo na zredukování vibrací a nárazů, díky čemuž se k výše zmíněné maximálce přiblížíte i v terénu.
Tím informace momentálně končí, více detailů i fotografií Tatra nejspíše zveřejní až v době premiéry. Aktuálně tak jen můžeme dodat, že kopřivnická automobilka i navzdory pandemii loni dosáhla všech svých cílů. Takřka 60 procent její produkce šlo přitom na export, polovina vyrobených vozů pak byla určena armádě. Není tedy překvapivé, že značka na IDEXu nechybí a znovu má největší stánek z českých firem.
Tatra se příští týden v Abú Zabí pochlubí dvěma novinkami pro armádu. Foto: Tatra
Obě verze vychází z řady Force, která počítá s variantami 4x4 až 12x12. Foto: Tatra
Zdroj: Tatra
Bleskovky
- 11 let staré Porsche málem vytřelo s nejnovějšími hybridními sporťáky Ferrari a Lamborghini. Není to ostuda?
včera - Špatný den v práci? 24letý zaměstnanec roztřískal při projížďce Ferrari za 76 milionů Kč, splácet ho může po zbytek života
23.4.2024 - V Polsku po nehodě vzplanul luxusní elektromobil tak, že ho po chvíli nepoznal ani majitel, po uhašení se vzňal znovu
21.4.2024
Nejčtenější články
- Výroba stojí, obchodování s akciemi též, jednání o miliardové investici se zhroutila. Fisker je na hranici bankrotu
26.3.2024 - Nejlevnější Mercedes-AMG GT v prodeji stojí míň než lepší škodovky, dojem s ním uděláte milionový
26.3.2024 - Oblíbené Hyundai i30 dostalo místo nové generace druhý facelift, i Korejci radši přešlapují na místě
26.3.2024 - Stellantis propustil dalších 400 lidí, otevřeně říká, že je to kvůli elektromobilům
26.3.2024 - Hned tři oblíbené německé sporťáky končí bez nástupce. Lidé by je chtěli dál, prodávat se ale dál nesmí
26.3.2024