Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Technik Jaguaru a Astonu si splnil sen. Dal v práci výpověď, založil si vlastní automobilku a teď ukázal vlastní sporťák s motorem V12
včera | Petr Prokopec
Založit si vlastní automobilku z ničeho je sakra složité, tento muž se toho ale nebál. A první kritickou fázi má za sebou. Jeho auto není jen teorie, v Goodwoodu se pochlubil funkčním prototypem své prvotiny zatím zvané Feroxa.
Každý rok se objeví na scéně hned několik firem, které přijdou se svou automobilovou prvotinou. Většina z nich se ohání šíleným výkonem, který má zajistit dechberoucí dynamiku. V posledních letech u toho byl hlavně elektrický pohon, momentálně se však začínající výrobci vrací spíše ke spalovacímu ústrojí. Ukázalo se totiž, že elektromobilita klientelu neláká, neboť se hlavně ke sportovním vozům nehodí. Kromě toho je s ní spojen rychlý propad hodnoty, tedy něco, po čem lidé kupující exkluzivní sporťáky pro pár vyjížděk za rok touží ze všeho nejméně.
Douglas Larkin se tedy rozhodl, že si zkusí svých 15 minut slávy vybojovat trochu jinak. Tento technik dříve pracoval pro Jaguar a Aston Martin, než dal v práci výpověď a založil si vlastní firmu. Nejdřív šlo o společnost Capture Point, které se zaměřuje na 3D skeny a zpětné inženýrství. Řadě firem tak Larkin pomohl s jejich restomody, stejně jako má za sebou má projekty pro týmy Formule 1. Jeho snem ale odjakživa byl vlastní sportovní vůz. Proto všechny zmíněné štace využil ke sbírání zkušeností a nakonec si založil vlastní automobilku - říká si Larkin Special Vehicles.
Na Festivalu rychlosti v Goodwoodu se díky tomu mohl pochlubit prototypem své budoucí prvotiny aktuálně zvané Feroxa. Ta nemá oslovit ani tak výkonem, ale spíš vzhledem a podstatou. Má jít totiž o jakousi reinkarnaci britských roadsterů ze 60. let minulého století. Z toho důvodu tu máme klasickou koncepci, která počítá s objemným motorem vpředu, manuální převodovkou a pohonem zadních kol. Střecha pak není ani nouzová, což znamená, že majitelé si budou moci užívat jen za slunného počasí. V Británii skvělá vyhlídka...
Feroxa je založena na Astonu Martin Vantage, který se vyráběl v letech 2006 až 2018. To znamená, že základem je lepená hliníková architektura VH, u které nicméně Larkin udělal řadu úprav, aby zvládla jak otevřenou karoserii, tak vyšší než sériový výkon. Základem nabídky bude původní atmosférický 4,3litrový osmiválec, u nějž se díky novému výfuku a dalších úpravách počítá se 420 koňmi místo původních 380. Motor lze ale ještě dále upravit u firmy Bamford Rose.
Pokud to nicméně zájemci nebude stačit, může zvolit 5,9litrový dvanáctiválec, který bude na zadní kola posílat přes 500 koní. Konkrétní hodnota zatím zveřejněna nebyla, Larkin však uvádí, že prototyp bude hotov do konce roku a nejpozději na jaře toho příštího bude Feroxa - jen možná pod jiným názvem - plně odhalena. Upřesnil však, že osmiválcová verze by díky hojnému využití karbonu neměla vážit více než 1 300 kilogramů, dvanáctiválcová bude o trochu těžší.
Zákazníci budou moci volit mezi levostranným a pravostranným provedením, přičemž zatím není jasné, zda si dárcovský vůz budou muset obstarat sami, či ho za ně nakoupí sám Larkin. Ten plánuje vyrobit jen 10 kusů, Feroxa by tedy mohla být slušnou vzácností. Jestli ale tento projekt překročí prototypovou fázi, ukáže jen čas, Larkin má dost práce nejen za sebou, ale i před sebou.





Feroxa vypadá přitažlivě, přičemž základ v podobě Astonu Martin Vantage by v ní asi nikdo nehledal. Vzniknout má jen 10 kusů, majitelé pak budou moci volit mezi motory V8 a V12. Foto: Larkin Special Vehicles, tiskové materiály
Zdroj: Larkin Special Vehicles
Bleskovky
Spalovací verzi dosud jen elektrického fiaska Dodge nachytali při natáčení reklamy, zní úchvatně
24.7.2025Audi dostává na sociálních sítích „kouř” za své novinky. Dealer chtěl ukázat nový vůz jako lepší a nestačil se divit
23.7.2025Špatný den v práci? Tomuto týpkovi spadlo na zem vzácné Porsche za 100 milionů při přepravě po drahé renovaci
22.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Pátek na Balaton Ringu včera 22:24
- Test Harley-Davidson Pan America 1250 ST: divoký mustang včera 09:04
- Co se také v brněnském paddocku událo a odposlechlo včera 08:00
- Nový asfalt na Balaton Ringu: Je fiasko nevyhnutelné? 24.7.2025
- Předběžný kalendář Grand Prix 2026 24.7.2025
Nejnovější články
Levné rodinné Hynudai pro 7 dostalo s faceliftem až brutální vzhled, při ceně od 340 tisíc Kč mu ale nikdo nic vyčítat nebude
před 2 hodinamiVolkswagen má plán, jak se zachránit. Do dvou let chce začít konkurovat veřejné dopravě
před 4 hodinamiElektromobily i po letech na trhu dál katastroficky ztrácí hodnotu, majitelé čelí už po roce i víc než 40procentním propadům
včeraTechnik Jaguaru a Astonu si splnil sen. Dal v práci výpověď, založil si vlastní automobilku a teď ukázal vlastní sporťák s motorem V12
včeraAmeričané ukázali další možnou podobu budoucí Corvette, vypadá božsky
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva