Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Korejci odhalili detaily k novému typu motoru, může oddálit nástup elektromobilů
11.9.2020 | Mirek Mazal
Korejci věří, že spalovací motory mají větší budoucnost, než jim řada jiných věští a už 9 let vyvíjí nový motor CVVD. Teď se konečně můžeme detailněji podívat na to, jak funguje.
Zkraje letošního roku jsme vás informovali o snahách automobilky Hyundai oddálit nástup elektrických aut novým spalovacím motorem. Korejci se přidali do tandemu za Mazdu a poprvé představili potenciálně převratnou techniku zvanou Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Dosud nepoznaný způsob ovládání ventilů má přinést o 4 % vyšší výkon, pětiprocentní snížení spotřeby a o 12 % méně vypuštěných emisí, to vše současně.
Základním principem fungování CVVD je schopnost přizpůsobit se aktuální jízdní situaci. Při jízdě víceméně konstantní rychlostí vůz vyžaduje relativně málo energie, a tak korejský agregát nechává sací ventil otevřený až do poloviny kompresního zdvihu a snížením odporu stlačování pístu se zlepší účinnosti pohonu, respektive se sníží spotřeba pohonných hmot. Po sešlápnutí plynu či jiné potřebě výkonu se sací ventil uzavře hned na začátku kompresního procesu, a to maximalizuje množství vzduchu použitého při spalovací fázi vedoucí ke zlepšení točivého momentu.
CVVD umí na rozdíl od stávajících technologií měnit všechny podstatné parametry ventilového profilu, tedy okamžik otevření, zdvih i čas zavření. Všechny vzájemně závislé jevy u Hyundai správně nastavují nepropojené části rozdělené částí vačkové hřídele. Vtip je v tom, že hřídel se může pohybovat odděleně od vaček.
Fungování teoreticky složitého konceptu si nyní můžeme upřesnit. Hodí se připomenout, že dosud používané systémy používají pevné vačkové hřídele a variabilitu do hry přináší buď nastavitelné přídavné páky přenášející profil vačky na ventil nebo změna natočení celé hřídele vůči klikové hřídeli. CVVD je založeno na volném uložení vaček na hřídeli. Přenos pohybu hřídele na samotnou vačku zajišťuje proměnná soustava, která poměrně jednoduchým mechanismem mění relativní úhlovou rychlost vačky vůči hřídeli. Část otáčky se vačka pohybuje rychleji, část pomaleji, čímž dochází k nastavování ventilového profilu. Nastavení zmíněného mechanismu má na starosti pomocná hřídel ovládaná elektrickým aktuátorem.
Způsob přesouvání ovladače nasazeného na pohyblivém jezdci je skutečně pozoruhodný. Jednotlivé komponenty dovolující variabilitu ventilů jsou přesně tak důmyslně sladěné, jak by mohly být za devět let aktivního vývoje převratného pohonu. Nový motor plný nových drážek, dílů, zářezů, ozubených kol a otvorů by měl garantovat výdrž 10 let a nejméně 160 tisíc kilometrů bez závad. Fascinuje stoprocentní spoleh nového řešení na mechaniku, jelikož CVVD nedoprovází žádná elektronika potenciálně náchylná k poruchám. Chystanou novinku je potřeba hlavně správně mazat, poté prý může přežít i celý zbytek auta.
Prvním sériovým autem s novým motorem se stalo Hyundai Sonata modelového roku 2020 s novým motorem 1,6 T-GDI o výkonu 132 kW (160 koní). Výkonově tedy motor oproti současnosti do bůhvíjakých výšin nezamíří, to ale není jeho primární úkol - chce být efektivnější ve smyslu zachování slušného výkonu při citelně menší spotřebě, větší „čistotě” a vysoké spolehlivosti. Jaká bude realita, ukáže ve všech ohledech až čas.
Motor Continuously Variable Valve Duration (CVVD) od Hyundai odhalil další své přednosti, není jich málo. Foto: Hyundai
Zdroj: Hyundai
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
dnes - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
- V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
před 6 hodinami - Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 7 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 9 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 10 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
dnes
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva