Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů

Korejci věří, že spalovací motory mají větší budoucnost, než jim řada jiných věští a už 9 let vyvíjí nový motor CVVD. Teď se konečně můžeme detailněji podívat na to, jak funguje.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů

9.3.2020 | Mirek Mazal

Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

Korejci věří, že spalovací motory mají větší budoucnost, než jim řada jiných věští a už 9 let vyvíjí nový motor CVVD. Teď se konečně můžeme detailněji podívat na to, jak funguje.

Není to tak dávno, co jsme vás informovali o snahách automobilky Hyundai oddálit nástup elektrických aut novým spalovacím motorem. Korejci se přidali do tandemu za Mazdu a poprvé představili potenciálně převratnou techniku zvanou Continuously Variable Valve Duration (CVVD). Dosud nepoznaný způsob ovládání ventilů má přinést o 4 procenta vyšší výkon, 5procentní snížení spotřeby a o 12 % méně vypuštěných emisí, to vše současně.

Základním principem fungování CVVD je schopnost přizpůsobit se aktuální jízdní situaci. Při jízdě víceméně konstantní rychlostí vůz vyžaduje relativně málo energie, a tak korejský agregát nechává sací ventil otevřený až do poloviny kompresního zdvihu a snížením odporu stlačování pístu se zlepší účinnosti pohonu, respektive se sníží spotřeba pohonných hmot. Po sešlápnutí plynu či jiné potřebě výkonu se sací ventil uzavře hned na začátku kompresního procesu, a to maximalizuje množství vzduchu použitého při spalovací fázi vedoucí ke zlepšení točivého momentu.

CVVD umí na rozdíl od stávajících technologií měnit všechny podstatné parametry ventilového profilu, tedy okamžik otevření, zdvih i čas zavření. Všechny vzájemně závislé jevy u Hyundai správně nastavují nepropojené části rozdělené částí vačkové hřídele. Vtip je v tom, že hřídel se může pohybovat odděleně od vaček.

Fungování teoreticky složitého konceptu názorněji ukázal náš přítel Jason Fenske z Engineering Explained. Jason připomíná, že dosud používané systémy používají pevné vačkové hřídele a variabilitu do hry přináší buď nastavitelné přídavné páky přenášející profil vačky na ventil nebo změna natočení celé hřídele vůči klikové hřídeli. CVVD je založeno na volném uložení vaček na hřídeli. Přenos pohybu hřídele na samotnou vačku zajišťuje proměnná soustava, která poměrně jednoduchým mechanismem mění relativní úhlovou rychlost vačky vůči hřídeli. Část otáčky se vačka pohybuje rychleji, část pomaleji, čímž dochází k nastavování ventilového profilu. Nastavení zmíněného mechanismu má na starosti pomocná hřídel ovládaná elektrickým aktuátorem.

Jason mechanismus rozebral, aby ukázal způsob operativního přesouvání ovladače nasazeného na pohyblivém jezdci. Jednotlivé komponenty dovolující variabilitu ventilů jsou přesně tak důmyslně sladěné, jak by mohly být za devět let aktivního vývoje převratného pohonu. Nový motor plný nových drážek, dílů, zářezů, ozubených kol a otvorů by měl garantovat výdrž 10 let a nejméně 160 tisíc kilometrů bez závad. Fascinuje stoprocentní spoleh nového řešení na mechaniku, jelikož CVVD nedoprovází žádná elektronika potenciálně náchylná k poruchám. Chystanou novinku je potřeba hlavně správně mazat, poté může prý přežít i celý zbytek auta.

Prvním sériovým autem s novým motorem by se mělo stát Hyundai Sonata 1,6 T-GDI o výkonu 132 kW (160 koní). Výkonově tedy motor oproti současnosti do bůhvíjakých výšin nezamíří, to ale není jeho primární úkol - chce být efektivnější ve smyslu zachování slušného výkonu při citelně menší spotřebě a větší „čistotě”. Jaká bude realita, bychom mohli vidět už letos.


Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 1 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 01Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 2 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 02Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 3 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 03Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 4 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 04Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 5 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 05Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 6 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 06Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 7 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 07Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 8 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 08Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 9 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 09Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 10 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 10Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 11 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 11Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 12 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 12Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 13 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 13Technik popsal, jak funguje nový motor Hyundai, který má oddálit nástup elektromobilů - 14 - Hyundai CVVD vysvetleni fungovani 14
Motor Continuously Variable Valve Duration (CVVD) ukázal své přednosti pohledem technika

Zdroj: Engineering Explained@Youtube

Mirek Mazal

Živá témata na fóru

zobrazit vše

Autobazar

zobrazit vše