Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm

(+ video) Firma Techrules přichází rovnou se dvěma elektrickými hypersporty. Elektřinu generují turbínami a dojedou vážně daleko.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm

2.3.2016 | Marek Bednář | 7 příspěvků

Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm

/

Foto: Archiv Autoforum.cz

(+ video) Firma Techrules přichází rovnou se dvěma elektrickými hypersporty. Elektřinu generují turbínami a dojedou vážně daleko.

Čínská automobilka Techrules v Ženevě představila svá dvě auta. Že jste o ní nikdy neslyšeli? Nic si z toho nedělejte, my také ne. Představené vozy jsou ale skutečně působivé, tedy aspoň na papíře. Jmenují se AT96 a GT96 a jsou to elektrická auta, která mají na jedno doplnění energie ujet dva tisíce kilometrů.

Není to vtip, opravdu. A protože nevidíme třicetimetrový přívěs s bateriemi, je jasné, že tahle auta jsou něco jako Opel Ampera - plug-in hybridy svého druhu či přesněji elektromobily s range extenderem. Jejich hybridní pohonné ústrojí se nazývá TREV a není to od „tremendous range”, tedy „úchvatný dojezd”, ale od slov Turbine-Recharging Electric Vehicle, turbínou dobíjené elektrické vozidlo.

Oba vozy mají „mikroturbíny”, tedy velmi malé plynové turbíny, které pohánějí generátor, a tak mohou dobíjet baterie vozidla. V případě AT96 je palivem letecký kerosen, v případě GT96 to může být bioplyn nebo CNG. A díky asi docela velkým nádržím na tato paliva mají vozy zvládnout dojezd 2 000 km, pokud vystartují s plně nabitými bateriemi, plnými nádržemi a pojedou pomalu.

To ale může být trochu problém, protože po stránce výkonu se nebavíme o konkurentech Nissanu Leaf. Výkon je 1 044 koní, který pochází z jednoho elektromotoru na přední nápravě a dvou na té zadní. Točivý moment je podle videa níže stěží uvěřitelných 8 640 Nm. Firma začala údajně minulý měsíc testovat na Silverstonu a první data hovoří o zrychlení na stovku cca 2,5 vteřiny a maximálce okolo 350 km/h.

To jsou pořád dosažitelné hodnoty, takhle rychle elektroauta jezdit umí, zejména když mají pohon všech kol. I ony dva tisíce kilometrů dojezdu bychom byli schopni věřit, kdyby vozy měly dostatečně velké nádrže pro turbíny; jejich objemy neznáme, ale lithium-mangan-oxidové baterie mají kapacitu 20 kWh, tedy nic moc. Co je ale opravdu neuvěřitelné, je udávaná spotřeba paliva - 0,18 l/100 km. Necelé dvě deci. I tady tušíme spojitost a Amperou.

Po stránce vzhledu jsou obě auta divoká až běda. Některými tvary můžou připomínat McLareny. Karoserie jsou karbonové a základy aut tvoří karbonové monokoky, dnes ve světě hypersportů relativně běžná věc. Okřídlené AT96 - Aviation Turbine - je očividně určené spíš na okruhy, i volba spalovaného paliva tomu odpovídá. GT96 - Gas Turbine - je o trochu civilnější a bude patřit spíš na silnice.

Nemáme ani fotky interiéru; možná tu toho zatím moc není, protože se díváme na prototypy, testovací muly, ale AT96 v Ženevě otevřelo i své křídlové dveře a nechalo novináře se podívat dovnitř. Podle výplní dveří a v podstatě ničeho v prostoru pro nohy spolujezdce lze soudit, že pokud tu něco je, označení „spartánský interiér” bude možná nedostatečné.

Na plynových turbínách použitých jako generátory elektřiny je zajímavé to, že to může skutečně fungovat; ve vojenské technice se takovéto věci používají už léta. Takže tahle auta klidně můžou přepsat pravidla vozidel EREV, elektromobilů s range extenderem. Pokud budou mít dost peněz na dokončení vývoje a pokud budou turbíny takto použitelné i v běžných autech, ne jen v hypersportech s cenovkami v řádech desítek milionů korun.

Tip: Projděte si všechny novinky ženevského autosalonu 2016.


Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 1 - techrules at96 trev concept zive 01Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 2 - techrules at96 trev concept zive 02Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 3 - techrules at96 trev concept zive 03Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 4 - techrules at96 trev concept zive 04Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 5 - techrules at96 trev concept zive 05
Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 6 - techrules at96 trev concept 01Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 7 - techrules at96 trev concept 01aTechrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 8 - techrules at96 trev concept 02Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 9 - techrules at96 trev concept 03Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 10 - techrules at96 trev concept 03aTechrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 11 - techrules at96 trev concept 04Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 12 - techrules at96 trev concept 05
Okřídlené AT96 míří spíše na okruhy

Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 13 - techrules gt96 trev concept 01Techrules AT96 a GT96 TREV mají turbíny, přes 1 000 koní a 8 640 Nm - 14 - techrules gt96 trev concept 02
Techrules GT96 je silniční verze

Marek Bednář

Diskuze 7 příspěvků

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.