Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed
27.10.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Ampera posouvá použitelnost elektromobilů blíže širšímu auditoriu, zásadní zlom ve vývoji automobilismu ale rozhodně nepředstavuje.
Přehled kapitol
- Úvod, Oddán optimální aerodynamice
- Nad očekávání prostorná i kvalitní, Jak vlastně funguje?
- Jako elektromobil okouzlí, ale v plně ukáže i limity své koncepce
- V hybridním režimu ztrácí noblesu, A může být i hůř...
- Kolik režimů, tolik spotřeb, Trochu tvrdší, ale velmi jistá jízda
- Závěr, Proč ano/Proč ne, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (160 foto)
Možná si říkáte, jestli je vůbec možné od nás očekávat férový test Ampery. Však do informací prezentovaných o tomto autě „šijeme”, kdy můžeme a nit jsme nenechali suchou na všem od její normované spotřeby až po vyhlášení tohoto Opelu autem roku.
Jenže zmíněné články nejsou projevem nepřátelství k vozu samému. Ohrazujeme se jimi jen vůči tomu, jak neúplně, nepřesně či jinak nesprávně jsou prezentovány jeho vlastnosti a přednosti. Aniž bychom v danou chvíli měli s Amperou jakoukoli reálnou zkušenost, bylo zkrátka fyzikálně nemožné, aby se po silnicích pohybovala se spotřebou 1,2 litru benzinu na 100 km či jejím energetickým ekvivalentem. To je prostě nesmysl.
Tento a další projevy snahy představovat vůz jako zázrak na kolech, hotového spasitele planety, mu ve výsledku více ubližují než pomáhají, neboť podobným očekáváním zkrátka není ve skutečnosti schopen dostát. A tak jsme jen vyfukovali bubliny a uváděli románové příběhy na pravou míru. Nic více a nic méně. O tom, jak dobré, nebo špatné je to auto, jsme předem nenaznačovali vůbec nic.
Nevím, jak kolegové, ale osobně nejenže netrpím vůči elektromobilům jakoukoli záští, považuji je dokonce za zajímavé řešení, které může nabídnout něco, co konvenční auta nesvedou. Činím tak ale s vědomím jejich reálných limitů znamenajících, že elektrická auta budou prakticky použitelná až ve chvíli, kdy bude odstraněn problém, jenž je trápí už odnepaměti - ano, ten s akumulátory. Zajídá se mi jen to, když jsou tato omezení přehlížena, elektromobily uměle zvýhodňovány a nám navzdory realitě nuceny jako jasná brzká budoucnost, aniž by takovou roli mohly bez nějakého zázračného vynálezu skutečně sehrát. Je to iracionální, hloupé a poškozuje to nás všechny.



Na podobné faktory jsem ale v testu Ampery nehodlal brát ohledy a chtěl jsem se na ní podívat naprosto racionálně, ať si o ní kdo chce říká co chce. I s vědomím toho, že konstrukčně neznamená nic objevného a mnohé její prezentované přednosti jsou více formální než faktické, jsem v ní spatřoval první relevantní pokus o stvoření elektromobilu opravdu pro každý den a přistupoval k ní dokonce s jistým optimismem. Že to nebude auto pro každého, že nebude jezdit za litr na sto a že za její věčnou slávu nebudou demonstrovat lední medvědi, to jsem bezpečně věděl předem. Přesto jsem v něm viděl cestu, jak spojit zatím naprosto oddělené světy konvenčních a elektrických aut v jeden, a byl proto velmi zvědavý, jak funguje v praxi.
Přes všechny pohádky jsem si říkal, že by to mohlo být docela zajímavé auto pro někoho, kdo obvykle jezdí kratší trasy, na kterých může využít zatím výrazně nižší ceny elektrické než „palivové” energie (je to ale dáno v podstatě jen daněmi, bohužel) a pokud bude chtít dojet dál, bude mít vůz schopný jízdy, která je ekonomicky i kvalitativně na úrovni těch konvenčních. Realita ale nakonec až tak sympatická není. Jaká tedy je? Přesně to se vám pokusím zevrubně popsat.
Oddán optimální aerodynamice
Technické záležitosti ale dostanou v tomto testu ještě spoustu prostoru, nejprve můžeme v klidu nabrat síly při přemítání o designu Ampery. I ten je totiž dosti svérázný.
Jeho jedinečnost vychází ze specifického profilu karoserie, který sází na kombinaci relativně standardně pojaté přední části s vyšší, podsaditou zádí. Trochu tak připomene malé sedany vykřesané z hatchbacků, dvě auta slepená v jedno, ale výsledek lze těžko přirovnat k něčemu jinému, je opravdu svůj. V tomto případě ale zřejmě není důsledkem snahy udělat za každou cenu něco nového, futuristického, spíše je odrazem přístupu, který kdysi ctilo BMW - form follows function. Jakýkoli elektromobil musí vzhledem k nutnosti minimalizace spotřeby energie maximálně snížit i odpor vzduchu a tomu zvolený tvar karoserie rozhodně nahrává. A když si vezmete, jak se o něco podobného pokoušely a pokoušejí mnohé jiné vozy podobného ražení, je výsledné pojetí Ampery bezesporu úspěchem.
Pokud vám tento vůz při pohledu z boku něco nápadně připomíná, nemusíte se začít probírat katalogem čínských klonů. Sama Ampera je klon, jen legální, kopíruje totiž koncernový Chevrolet Volt. Sdílí s ním nejen profil, ale prakticky i záď, která se odlišuje jen v detailech. Přesto ji nelze označit za všední - je tak trochu Kammovsky useklá, s hodně vytaženými rohy zadního nárazníků a centrálně umístěným mlhovým a „couvacím” světlem v útrobách jakéhosi difuzoru. Pěkné to snad ani není, zajímavé ano.
Ampera ale používá krom vlastního jména a loga také novou příď, která spoléhá na designové prvky nejnovějších rüsselsheimských modelů. Ony dva bumerangy, do nichž jsou vklíněna všechna světla (a ještě zbylo trochu prostoru pro černý plast) asi nebudou sympatické všem, za sebe ale toto řešení označím za celkem líbivé. Možná jsem tím v sobě odhalil skrytého gaye, neboť mužům se většinou Ampera moc nezamlouvala, ženám ale obvykle byla velmi sympatická. Co nadělám, i sám sebe prý člověk poznává celý život...
Následující >1 / 7
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Záběry z pohledu řidiče ukazují, jak mu přes střechu přejelo auto jedoucí v protisměru. Bylo to jinak, než se zprvu zdálo
před 4 hodinamiŘidič za bílého dne ujel policii v centru New Yorku a sám si to natočil, něco takového jsme v životě neviděli
před 7 hodinamiVrcholný elektrický Mercedes totálně propadl v losím testu. Je zásadně horší než třída A, která se kdysi převrátila
včera
Nejčtenější články
Němci proklepli spolehlivost a výdrž ojetých Mercedesů. Diesely září, elektrifikované modely propadly
29.8.2023Řidiče muscle caru chtěla zastavit policie. Chvíli si s ní hrál, pak zadupl plyn a zmizel v rychlostech přes 210 km/h
30.8.2023Nová generace americké klasiky měla být jen elektromobil. Automobilka už teď ví, že to nepůjde, nabídne i šestiválec
30.8.2023Nové Škody Superb a Kodiaq poprvé ukázaly své interiéry. Senzačně znovu sází na tlačítka, víc se dozvíme už zítra
30.8.2023Nadšenec do detailu nafotil první vyrobené Cybertrucky Tesly. Slícování je tak mizerné, že člověk pochopí Muskovu zoufalost
30.8.2023
Tiskové zprávy
- Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva