Home > Rubriky a sekce > Testy aut > Článek
Test Opel Ampera: čtvrt kroku vpřed
27.10.2012 | Pavel Janda | Přidat příspěvek
Ampera posouvá použitelnost elektromobilů blíže širšímu auditoriu, zásadní zlom ve vývoji automobilismu ale rozhodně nepředstavuje.
Přehled kapitol
- Úvod, Oddán optimální aerodynamice
- Nad očekávání prostorná i kvalitní, Jak vlastně funguje?
- Jako elektromobil okouzlí, ale v plně ukáže i limity své koncepce
- V hybridním režimu ztrácí noblesu, A může být i hůř...
- Kolik režimů, tolik spotřeb, Trochu tvrdší, ale velmi jistá jízda
- Závěr, Proč ano/Proč ne, Cena, Technické parametry
- Kompletní fotogalerie (160 foto)
Jako hračka pěkné, jako racionální koupě horší
V úvodu jsem zmínil mou představu o tom, komu by toto auto mohlo přijít vhod - člověku, který většinu svých jízd uskutečňuje v mezích elektrického akčního radiu Ampery, tu a tam se vydá dál a nechce na tyto jízdy pořizovat druhý vůz, což by u standardního elektromobilu musel. Praxe jiné možné využití nenaznačila, vzhledem ke způsobu chování vozu v hybridním režimu ale aspoň v mých očích hodně změnila představu o tom, kolik těch delších jízd může být. Pár do roka, jedna do měsíce, to je reálné. Jezdit ale třeba jen každý týden s tímto autem několikasetkilometrové „štreky”, to už si nedovedu představit.
I kvalitní kompakt předvede při takových přesunech daleko lepší představení jak z hlediska kvality jízdy, tak ekonomiky provozu. Třeba dříve testovanému dieselovému Civicu nebo o něco slabšímu Hyundai i30 CRDi se Ampera z hlediska ekonomiky provozu absolutně nemůže rovnat a kvalita jízdy za běhu benzinového motoru coby agregátu je u Ampery nižší než když vám ve stejné rychlosti tepe pod přední kapotou solidní diesel třebaže v autě o třídu níže. Smutné, ale pravdivé.
Amperu tedy rozhodně není možné vnímat jako elektromobil s nekonečným dojezdem, tak prostě nefunguje. Je to elektromobil s velmi omezeným akčním rádiem a opravdu dlouhým dobíjením, který vás jen nestresuje a nelimituje tím, že když baterky dojdou, nedokáže vůbec nic. Dokáže. Dokáže dojet a neomezovat vás v pohybu, ale nesvede se chovat jako to auto, které vás provázelo po prvních desítkách kilometrů jízdy.
Pokud tedy ryzí elektromobil v dnešní podobě představuje řešení pro možná jedno, možná dvě promile uživatelů aut, pak Ampera svůj zásah posouvá maximálně k jednotkám procent. Ostatní lidé už budou uskutečňovat příliš mnoho delších jízd na to, aby byli s to oceňovat především noblesní chování vozu coby elektromobilu a prostě pro ně není vhodný. Proto říkám, že z hlediska vývoje automobilismu neřeší Ampera vůbec nic a pokud představuje nějaký posun vpřed, pak leda o čtvrt kroku. Ověnčení podobného auta titulem Car of the year považuji za Joke of the year, jakkoli auto samé k smíchu není. Ampera není něco, co by měnilo zaběhlé pořádky, na to jednoduše nemá. Každý, kdo pro toto auto v COTY hlasoval, by se měl stydět, nejednal na základě vlastního rozumu, ale společenské objednávky.
Možná s divíte, že jsem se dosud vyhnul ekonomickému aspektu. Důvod je prostý, s cenou výrazně přes 1 milion Kč a jinak dynamikou a velikostí vozu přibližně s poloviční cenovkou se Ampera nemůže ekonomicky vyplatit nikomu. Je sice dojemné, že si „palivo” na první padesát kilometrů jízdy koupíte za méně než korunu na kilometr, ale to při dané ceně nic neřeší, ani kdybyste s ním každý den jezdili právě oněch 50 km a víc ani ťuk.
Ale znamená to snad, že je Ampera špatná, nebo nedej bože neprodejná? To v žádném případě. Předpokládám, že většina budoucích majitelů si ji koupí prostě proto, že chce, že je oslovují některé její mimořádné vlastnosti a cena je primárně nezajímá. To přece není nic zvláštního, Porsche 911 také nikomu nevyjde jako optimální koupě na konci excelové tabulky a přesto si najde desítky tisíc zákazníků ročně. Když si někdo kupuje z rozmaru 911, proč by si někdo jiný nemohl z rozmaru koupit Amperu? 911 jede hodně rychle, Ampera hodně tiše, to jsou zkrátka nějaké vlastnosti a jednomu se mohou líbit ty, druhému ony. A potřebnou částku za ně prostě dá.
Proto nemám problém Amperu „schválit” těm, kteří si ji s podobnými pohnutkami chtějí koupit - líbí se jim fungování v elektrickém režimu, ten hybridní použijí jen velmi zřídka a mají zkrátka peníze na to, aby za tohle mohli připlatit. V obvyklých sledovaných aspektech je jinak Ampera naprosto konkurenceschopné auto a nenajdete mezi nimi žádnou chybu, pro kterou byste ji měli nechtít. Ono základní řešení pohonu v kombinaci s tučnou cenovkou z ní ale předem dělá volbu maximálně pár stovek českých zákazníků. Vhodným elektromobilem pro každého není a těžko kdy bude. I kdyby její cena byla poloviční.
Proč ho chtít?
Především proto, že vám dovolí okusit zcela mimořádnou kvalitu pohodové jízdy, kterou auto konvenční koncepce v této třídě nemůže nabídnout. Za důvod ke koupi může někomu ale dost dobře posloužit i prostý fakt, že „holky budou koukat” nebo že vám děti řeknou „táta koupil tramvaj”. Pohled na vůz, který se kolem vás ve městě neslyšně prosmýkne při nikoli nezajímavé akceleraci jen tak nezevšední. Všechny elektrické přednosti přitom dokáže spojit s neomezeným dojezdem, jakkoli v hybridním módu svou funkční výjimečnost ztrácí.
Proč ho nechtít?
Ekonomicky je Ampera nesmysl a pro uživatele pravidelně jezdící delší trasy bude nutně zklamáním i po funkční stránce. Právě výjimečnost jejího fungování v elektrickém módu je nekompromisním zrcadlem omezené kvality jízdy v hybridním režimu. Pokud byste v něm měli ujíždět většinu kilometrů, Ampera pro vás nepředstavuje řešení.
Cena
Základní cena vozu (Ampera): 1 150 000 Kč
Cena testovaného provedení (Ampera + příplatková výbava): 1 267 935 Kč
Technické údaje
Motory
Synchronní elektromotor s permanentními magnety
Největší výkon: 111 kW (150 k) při 5 000 ot./min
Největší točivý moment: 370 Nm při - ot./min
Zážehový, atmosférický řadový čtyřválec uložený vpředu napříč před přední nápravou + generátor 55 kW
Objem: 1 398 ccm
Největší výkon: 63 kW (86 k) při 4 800 ot./min
Největší točivý moment: -
Palivo: Natural 95, elektrická energie
Přenos výkonu: planetová převodovka, pohon předních kol
Provozní vlastnosti
Max. rychlost: 160 km/h (elektronicky omezena)
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,0 s
Spotřeba paliva (l/100 km):
Město: 0,9 l
Mimo město: 1,3 l
Kombinovaná: 1,2 l
Kapacita akumulátorů: 16 kWh
Objem palivové nádrže: 35,2 l
Rozměry a hmotnosti
Délka: 4 498 mm
Šířka: 1 787 mm
Výška: 1 439 mm
Rozvor náprav: 2 685 mm
Pohotovostní hmotnost (EU): 1 732 kg
Užitečná hmotnost: 268 kg
Vnitřní rozměry
Základní objem zavazadlového prostoru: 310 l
Maximální objem zavazadlového prostoru: 999
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
I levnější „americkej kýbl” to natřel třikrát dražšímu Maserati. Ukazuje zbytečnost plošného přeplňování, i bez něj je lepší ve všem
15.2.2025Levná čínská obdoba Porsche překonala časem z okruhu skutečné Porsche, na jeho jízdu se ale nedá dívat
15.2.2025Majitel vytáhl vzácné Pagani s 800koňovým motorem V12 bez turba na jeden z nejlepších okruhů Formule 1, své řádění natočil z kabiny
14.2.2025
Nejnovější články
Nová Dacia Duster se dočkala provedení, které by si mohlo říkat RS. Vypadá jako ministr války, v černé až nahání strach
před 55 minutamiExpert jmenoval 9 aut a jejich motorů, které nejčastěji zvládnou ujet 400 000 km bez větších oprav
včeraDacia vám svůj nejnovější model prodá i jako hotel na kolech nebývalých rozměrů, stojí jen jako jedna rodinná dovolená
včeraDalší majitel elektromobilu při parkování ťuknul zadní světlo, tentokrát kvůli tomu auto totálně selhalo a dál už nejelo
včeraKie asi nestačí, že její poslední novinky odrazují už pohonem, přidala jim tedy ještě bizarní design
včera
Živá témata na fóru
- Lampárna (stěžovatelna) 02.17. 21:54 - northwind
- Politický koutek 02.17. 09:11 - řidičBOB
- Řidiči, co to mají v ruce... 02.16. 11:10 - PepaSFI
- Onboard videa 02.16. 10:08 - brnenska.odchytova
- Policejní kontroly a měření 02.16. 10:02 - Truck Daškam
- BMW Divize 02.15. 18:45 - Brus
- IT poradna 02.15. 11:50 - pavproch
- Rychlodotazy 02.15. 09:36 - PepaSFI