Tesla musí po prohraném soudu zaplatit zákazníkům po 322 tisících Kč, na dálku jim zhoršila auta

Argumenty americké automobilky, že se snažila již dodaná auta jen vylepšit, soud obměkčily jen velmi částečně - každému z kupců musí zaplatit v přepočtu o 15 tisíc Kč méně. Jinak ale verdikt platí a pro Teslu je nepříjemné, že padl na jednom z jejích klíčových trhů.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla musí po prohraném soudu zaplatit zákazníkům po 322 tisících Kč, na dálku jim zhoršila auta

3.12.2021 | Petr Prokopec

Tesla musí po prohraném soudu zaplatit zákazníkům po 322 tisících Kč, na dálku jim zhoršila auta

/

Foto: Tesla

Argumenty americké automobilky, že se snažila již dodaná auta jen vylepšit, soud obměkčily jen velmi částečně - každému z kupců musí zaplatit v přepočtu o 15 tisíc Kč méně. Jinak ale verdikt platí a pro Teslu je nepříjemné, že padl na jednom z jejích klíčových trhů.

Norsko je pro Teslu jednou ze zaslíbených zemí. Tamní podpora elektromobility je enormní a auta s elektrickým pohonem se tam kvůli vysokém zdanění všech ostatních prodávají levněji než vozy s benziny či diesely. Není tedy divu, že elektromobily mají na celkových registracích většinový podíl a míří k jeho úplnému ovládnutí. Z podstaty jde tedy o trh, kde by Tesla měla před majiteli chodit jen v předklonu a plnit každé jejich přání dříve, než je vysloví, realita je ale jiná.

Tesla neproslula zrovna tím, že by klientům vycházela bůhvíjak vstříc a tento případ to jen potvrzuje. Snahy řešit vzniklou situaci mimosoudní cestou nedopadly na úrodnou půdu, a tak nejprve 30 a později 31 majitelů kalifornských aut podalo na automobilku žalobu v souvislosti s online modernizací z roku 2019. Ta vozům vyrobeným mezi lety 2013 a 2015 snížila dojezd omezením dobíjení.

K tomu skutečně došlo a nikoli jen u 30 nebo 31 vozů, ale celkem 1 743 aut. Podle automobilky za vším stála snaha učinit auta lepšími, neboť nová omezení měla vést k vyšší bezpečnosti. To zní chvályhodně, ve výsledku to ale znamenalo snížení dojezdu o desítky kilometrů oproti původním specifikacím, což je v případě elektrického pohonu citelná porce. Majitelé aut chtěli tuto změnu jen kompenzovat, u Tesly se ale ničeho nedomohli.

Případ se tak dostal do rukou norského soudu, který už v květnu rozhodl, že značka má majitelům Modelu S a X, jichž se snížení dojezdu týká, zaplatit 136 tisíc norských korun (cca 337 tisíc Kč). Tesla se proti tomuto verdiktu odvolala, ten byl ale nyní potvrzen jen s menší kosmetickou změnou - firma musí zaplatit každému z majitelů 130 tisíc NOK, tedy asi 322 tisíc Kč.

Může se zdát, že jde o banalitu, 31 takových odškodnění pro Teslu mnoho neznamená. Je ale třeba připomenout, že problém se týká více jak tisícovky aut a rozhodnutí maluje pro automobilku nepříjemný precedens. V Norsku je totiž velmi komplikované (resp. drahé a pro zastupujícího právníka riskantní) podání hromadné žaloby, soud tedy řešil nejprve 30 a později 31 individuálních žalob v rámci jednoho procesu. V momentě, kdy další dotčení kupci uvidí snadno dostupných 322 tisíc Kč, může dojít i na hromadnou žalobu. To se najednou bavíme o stovkách milionů.

Přitom jsme si skoro jisti, že kdyby se Tesla se zákazníky bavila a nabídla jim jako kompenzaci třeba pár servisů zdarma, žádný soud se nemusel konat. Inu, arogance se obvykle nevyplácí.


Tesla musí po prohraném soudu zaplatit zákazníkům po 322 tisících Kč, na dálku jim zhoršila auta - 1 - Tesla Model S 75D EU ilu 02Tesla musí po prohraném soudu zaplatit zákazníkům po 322 tisících Kč, na dálku jim zhoršila auta - 2 - Tesla Model S 75D EU ilu 04Tesla musí po prohraném soudu zaplatit zákazníkům po 322 tisících Kč, na dálku jim zhoršila auta - 3 - Tesla Model S 75D EU ilu 10
Majitele Tesel předloňská aktualizace starších vozů příliš nepotěšila, citelně jim totiž ukrojila na dojezdu. Tesla jejich stesky v Norsku nereflektovala a vše skončilo u soudu, který jim přiřkl celkem tučnou kompenzaci. Ilustrační foto: Tesla

Zdroj: DN

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.