Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla musí svolat skoro 286 tisíc aut, firmou popíraný problém je zjevně skutečný
28.6.2021 | Petr Prokopec
Mluví se o něm už roky, kalifornská automobilka ale jakékoli nedostatky na své straně vždy vehementně popírala s tím, že v případech údajného náhlého zrychlení šlo o chybu řidiče. Tak jednoduché to ale očividně není.
Již mnohokrát jsme zmínili, že čínský trh je pro Teslu extrémně důležitý. Přece jen se jedná o nejlidnatější zemi světa, která navíc elektromobilitu nemalou měrou podporuje. Finanční dotace se sice pozvolna rozplývají jak pára nad hrncem, ovšem další formy jako přednostní vydávání registračních značek zůstávají v platnosti. Potenciál miliardových výdělků je tedy nemalý, načež Tesla v Číně dělá jeden ústupek za druhým. Její nejnovější krok je toho důkazem, přičemž jde rovnou o důkaz obřích rozměrů.
Kalifornská automobilka totiž v pátek vyrukovala se svolávací akcí, která se týká - na její poměry - neskutečného množství 285 520 aut, všech exemplářů dvou modelů prodaných v Číně. Problémem u nich je možnost neočekávaného sepnutí aktivního tempomatu, jenž může vést k dopravním nehodám. Dle detailů Státní administrativy pro regulaci trhu (SAMR) oprava čeká 35 665 exemplářů Modelu 3, jenž byly vyrobeny mezi lednem 2019 a listopadem 2019, a do země byly importovány. Zbývajících 211 256 kusů Modelu 3 a 38 599 kusů Modelu Y pak pochází z čínské továrny.
V čem je problém? Z doprovodného popisu vyplývá, že spíše ve fyzickém ztvárnění kabiny než v softwaru, Tesla nicméně vše hodlá řešit aktualizací softwaru. Těžko ale říci, jak přesně řešení docílí. Když totiž řidič přepne volič převodovky do polohy D a musí intenzivněji zatočit, je zde riziko, že se dotkne páčky tempomatu. Když ten aktivuje, mohou kalifornské vozy začít znenadání zrychlovat, aby se dostaly na z dřívějška předvolené tempo a zaskočit tak řidiče.
Dané informace přitom korespondují s množství nehod a incidentů, které se v Číně v poslední době odehrály. Majitelé si totiž opakovaně stěžovali, že jejich vozy buď zničehonic začaly zrychlovat nebo nereagovaly na použití brzd. Kalifornská automobilka pak jejich útoky soustavně odrážela s tím, že chyba je na jejich straně a nikoliv u ní, až si zákazníci začali natáčet prostor pedálů, aby v případě nehody měli důkaz o tom, že nepochybili. Nyní se ale zdá, že situace skutečné není tak jednoznačná, jak Tesla tvrdí, a to navzdory tomu, že stejnými argumenty ještě nedávno sepsula nehodu z konce května.
Třebaže popsaný problém je nesporně i uživatelského charakteru, stejně tak lze rozumět nářkům nad nešikovně umístěnou páčkou pod volantem. Z toho důvodu je otázkou, jak moc aktualizace softwaru pomůže. Tesla zmiňuje, že přidá více kroků spojených s reaktivací tempomatu, stejně jako se má na palubní desce objevit varování po jeho zapnutí. Majitelé přitom mají být obesílání po várkách, patrně proto, že jde o spoustu aut a Tesla z opatrnosti nechce všechna aktualizovat naráz - kdyby se navrhované řešení neukázalo být řešením.
Lze už jen dodat, že Modelu S a X se svolávací akce týkat nemá, v obou případech je totiž páčka tempomatu navržena trochu jinak. Stejně tak je otázkou, zda budou muset do servisů či projdou online modernizací i vozy v Evropě nebo ve Státech. Design těchto aut je totiž zcela stejný, načež hrozí tentýž problém. Jelikož ale vůči zdejším úřadům Tesla není tak servilní, příliš s tím nepočítáme.
Tesla v Číně vyrukovala s rozsáhlou svolávací akcí. V jejím rámci dostane více bezpečnostních mantinelů páčka tempomatu, kvůli níž lidé stále častěji tuto technologii nechtěně aktivují. Foto: Tesla
Zdroje: SAMR, IT Home, Global Times
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
včera - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
17.4.2024 - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- „Nikomu nic necpeme do chřtánu,” říká dědic Fordu o elektromobilech. Asi zapomněl, co firma poslední roky dělala
před hodinou - Nejsilnější Dacia všech odhalila část tajemství, stroj překvapivě osazený motorem V6 chce přepsat historii
před 3 hodinami - Prodeje elektromobilů už se propadají napříč Evropou. V době, kdy měly začít vládnout, ztrácí podíl na trhu
před 4 hodinami - V Německu se začal prodávat nový „čistý” diesel zatížený nulovou daní, má své výhody i nevýhody
včera - Maserati se s novým Quattroporte vrací téměř k rýsovacím prknům, plán přijít rychle jen s elektromobilem selhal
včera
Živá témata na fóru
- Dříve M135i, nyní ///M2 04.19. 09:13 - Eda
- Řidiči, co to mají v ruce... 04.19. 05:12 - Truck Daškam
- Pneu koutek 04.19. 00:10 - abgx1
- BMW Divize 04.18. 14:15 - pavproch
- Audi klub - pro ty, co chteji Auto 04.18. 14:05 - mattonecz
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 04.17. 22:23 - Lachende Bestien
- Volkswagen obecne 04.17. 14:18 - HondaMan
- Fiat a vše kolem nich 04.17. 12:55 - pavproch