Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla oficiálně přiznala, že její „autonomní řízení” je šmejd, zastavila jeho další uvádění na trh
1.3.2023 | Petr Prokopec
V případě tak svéhlavé firmy, jako je Tesla, to může vypadat jako fascinující sebereflexe, automobilka to ale neudělala z vlastní vůle, v podstatě neměla na výběr. A to ji úřady tlačí do kouta neobyčejně jemně.
V minulosti se už mnohokrát ukázalo, že Tesla je pro americké úřady miláčkem, jemuž nesmí být zkřiven vlas na hlavě. Však jen vzpomeňme, co všechno si mohla dovolit v dobách koronavirových omezení. A co ji stihlo za jejich faktickou ignoraci. Ve finále by nás proto nemělo zaskočit, že úřady s automobilkou jednají jako v rukavičkách i v rámci vyšetřování jejího autonomního řízení. To dosud bylo Muskem prezentováno jako nejlepší na světě, přičemž šéf Tesly rovněž několik let sliboval, že od příchodu úrovně SAE5, kdy se z aut stanou robotické taxíky, je automobilka vzdálena jen malý krůček.
I když na autonomní přejezd Ameriky od jednoho pobřeží ke druhému mělo dojít již v roce 2018, dosud se nic takového nestalo skutečností. Místo toho vyplulo na povrch, že Tesla pustila do světa video výrazně přeceňující schopností svých technologií. Vůz, který měl zvládat naprosto vše, totiž i navzdory tomu, že se pohyboval po pečlivě připravené trase, dokonce naboural. Šlo tedy stoprocentně o klamavou reklamu, ovšem úřady nad vším jen mávly rukou.
Nejinak je tomu vlastně i nyní. V půlce února totiž Tesla informovala agenturu NHTSA monitorující bezpečnost na amerických silnicích, že chystá svolávací akci pro takřka všechny vozy osazené systémem plně autonomního řízení (Full-Self Driving alias FSD). Důvodem dle ní je, že „systém může umožnit vozu chovat se na křižovatkách nebezpečně, tedy třeba pruhy určenými k odbočení projet rovně, nezastavit na červené na semaforu či vjet do nich i poté, co jí to dopravní značení zakazuje“.
To je popis, který by v případě jakéhokoli jiného výrobce vedl k pokutám a pobouření veřejnosti. Tesla totiž v podstatě přiznala, že Muskem vychvalovaný systém, který měl být bezpečnější než lidé za volantem, v těch nejběžnějších situacích naprosto selhává. Je to vlastně totéž, jako kdyby Tesla lidem dala do rukou nabitou zbraň, která nikdy nemůže spustit, a následně dodala, že její spoušť je nespolehlivá a na výstřel tak může dojít kdykoli.
Tato slova navíc doprovází přiznání k tomu, že FSD je nakonec jen a pouze systémem úrovně SAE2, tedy pouhým asistenčním systémem, který ve skutečnosti nic neřídí. Ani to ale úřadům zjevně nevadí. Ona svolávací akce, která se týká 363 tisíc vozů, je navíc dobrovolná. Realizována pak bude online, konkrétní termín však automobilka neoznámila. Než nicméně náprava bude k dispozici, mohou majitelé již existujících aut technologii, která je schopna je poslat do protisměru, používat i nadále.
Tesla tak nakonec musela udělat jediný krok, který ji skutečně bolí, sama. Automobilka zastavila další uvádění FSD na trh do chvíle vyřešení celé věci - zjevně se bojí, že další netečnost už by ji mohla bolet. Mnohem ráznější akci bychom ale od úřadů čekali dávno. Způsob zacházení Tesly s Autopilotem a FSD je zjevným hazardem se zdravím a životy nejen vlastních zákazníků.



Prakticky všechny vozy značky dodané v Americe a osazené systémem FSD jsou součástí svolávací akce. Tesla v jejím rámci musela přiznat, že celý slavný FSD je jen asistenční systém úrovně SAE2. A zastavit jeho další distribuci. Foto: Tesla
Zdroj: Tesla, NHTSA
Bleskovky
Policie vytáhla z řeky BMW, které pod vodou strávilo nejmíň 35 let. Podívejte se, co z něj zbylo
před 11 hodinamiNěco je hodně špatně, když 843koňový hybrid dokola prohrává souboje s o 220 koní slabším spalovacím „primitivem”
včeraBugatti předvádělo svůj úchvatný nový model bez jakékoli natahovací střechy, pak ale začalo pršet
3.6.2023
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Zákazníci Tesly zuří, firma jim nově začala dodávat auta s téměř vybitými bateriemi
před 3 hodinami59metrovou luxusní superjachtu už 7 let nikdo nechce, svůj osud zkouší zlomit slevou 118 milionů Kč
před 5 hodinamiV zemi zaslíbené elektromobilům se lidé stále více vrací k ojetým dieselům, je to smutný obraz doby
před 6 hodinamiStellantis už připouští, že na nová auta lidé nebudou mít, otevírá si zadní vrátka k jinému řešení
před 8 hodinamiElektromobily trápí další přehlížený problém, „upíří vysávání” dramaticky devastuje jejich efektivitu
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva - Získejte unikátní hodinky STI ve sbírce na pomoc dětským domovům
tisková zpráva - Nová autokamera Mio MiVue 846 WIFI 60fps nabízí zdaleka nejlepší záběry nejen v noci
tisková zpráva