Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla po 13 letech prodeje opět jen faceliftovala Model S a s ním i X, největší „inovací” je zvýšení cen
16.6.2025 | Petr Prokopec
Tesla pomalu aspiruje na označení „Tatra západu”. Československá značka udržela model 613 ve výrobě 22 let a mnohým se to zdálo směšně dlouho. Tesla se nyní s délkou výroby Modelu S této metě povážlivě blíží, nová generace není na světě ani po 13 letech od začátku výroby a 16 let od premiéry konceptu.
Příští týden začne běžet už 14. rok, po který Tesla vyrábí svůj Model S. Do značné míry převratný elektrický sedan začal svou cestu životem produkčního modelu ve Fremontu 22. června 2012 a automobilka od té doby jen vylepšuje stále stejné auto. V roce 2015 navíc přišla se spřízněným Modelem X.
Jakkoli se tyto typy po nějaký ten pátek staraly o veškeré prodeje značky a její s tím spojený raketový růst, od roku 2017 je nejprve zastínil Model 3, posléze dorazil od ně odvozený Model Y. Oba nyní tvoří většinu registrací značky, původní dvojka je už roky vlastně jen do počtu a na prodejích automobilky nemá jakkoli podstatný podíl.
V mezičase se navíc na trhu, na němž byla Tesla skoro osamocená, objevila řada nových nabídek. Pokud by tedy značka chtěla prodeje pořádně nakopnout, víceméně již nemá jinou možnost než přijít se zcela novou generací, která by dodala revoluční baterie či technologii natolik rychlého dobíjení, že by tankování paliva do spalovacích aut ztratilo aspoň kus svého lesku. Vše by pak korunovala cena, díky níž by pomalu každý dosáhl na auto, o kterém se mu donedávna ani nesnilo.
Nic takového se ale samozřejmě ani nerýsuje. Jakkoli Tesla dramaticky neztrácí důvěru investorů (aktuálně má tržní kapitalizaci 1,02 bilionu dolarů, což je pro srovnání třeba skoro 18 Volkswagenů), reálně nemá ani kapacity na to, aby přicházela s novými generacemi svých modelů aspoň jednou za deset let. Model S (a s ním i X) se tak dočkal jen dalšího faceliftu, který ovšem zvenčí pomalu nepoznáte. Modifikace jsou totiž spojené pouze s lehce výraznějším předním nárazníkem či příchodem nových kol, které u sedanu mohou být až 21palcové a u SUV i 22palcové.
Značka zároveň do předního nárazníku zasadila vylepšenou kameru, zatímco čelní světla mají některé přidané adaptivní funkce. Paletu barev pak rozšířil odstín Frost Blue, zatímco uvnitř lze hledat hlavně nové ambientní podsvícení. Tradiční volant je pak standardní volbou, zatímco za příplatek je možné mít oba vozy i s řešením zvaným Yoke. Protože se ale zrovna to ukázalo být přesně tak nepraktickým, jak se od začátku zdálo, nečekáme, že si za něj větší množství lidí bude ochotno připlácet. Lepší odhlučnění u obou modelů ale snad ocení.
Po stránce technické se pak Tesla zaměřila hlavně na podvozek, který by nově měl zajistit jemnější jízdu. Konkrétní modifikace ovšem zmíněny nebyly, automobilka nicméně uvádí, že facelift měl přinést také lepší stabilitu ve vyšších rychlostech. Z toho důvodu ovšem překvapí, a nikoli v dobrém slova smyslu, snížení maximálky u verze Plaid, a to z předchozích 320 km/h na 240 km/h. Akcelerace se ovšem již hrátky se softwarem nedotkly, stovky tak Model S a X stále dosahují za 2,5 sekundy.
V kontextu s tím ovšem bude mít Tesla stále větší problém danou dvojici někomu prodat. Ceny totiž startují na 84 990 a 89 990 dolarech (cca 1,83 a 1,94 milionu Kč), což je v obou případech o 5 tisíc dolarů neboli 108 korun víc než dosud. Ceník tak byl „faceliftován” ze všeho nejvíc. Platí to i pro variantu Plaid, která je nově k mání od 99 990, respektive 104 990 USD (2,15 a 2,26 milionu Kč). Pomalu se tak zdá, že Tesla se stává značkou jediného vozu, a sice Modelu Y a výchozího Modelu 3. Také ten je ale na trhu už osmým rokem a jeho nedávný facelift nenaznačuje, že by Američané chvátali na trh s novou generací...










Model S se dočkal dalšího faceliftu, který ovšem prakticky nepoznáte. Foto: Tesla
Platí to i u Modelu X, oba vozy jsou nicméně citelně dražší. Tomu se říká recept na úspěch. Foto: Tesla
Zdroj: Tesla
Bleskovky
Hromadná havárie zabarikádovala Nürburgring. Řidič posledního vozu, který do všeho vlétl, natočil děsivý příjezd až po náraz
30.7.2025Ferrari jako referenční auto při vývoji používá čínský elektromobil, o evropském automobilismu to říká mnohé
30.7.2025Jedno z nejrychlejších aut planety se postavilo 370koňové motorce, převálcovala ho při jízdě po zadním
28.7.2025
Nové na MotoForum.cz
- Kalendář MS-Superbike 2026 včera 10:28
- O víkendu se koná Suzuka Eight Hours včera 08:36
- Petr Najman po Chimay: „Upevnění první pozice v IRRC“ včera 07:50
- Bude Can Öncü čtvrtým továrním pilotem Yamahy v WorldSBK? 30.7.2025
- Aprilia RS 125 GP 2025: replika závodního stroje 30.7.2025
Nejčtenější články
Stačilo autu léta po jeho nesmyslném zaříznutí vrátit motor V8 v nezměněné podobě, aby si ho koupilo 10 tisíc lidí během 24 hodin
3.7.2025Překvapivě výrazně faceliftovaná Lada Niva odhalila své ceny, i s novým vzhledem a motorem stojí pořád pakatel
3.7.2025Muž si v dubnu koupil vysněnou Alfu, platí za ní splátky i pojištění. Jeho auto ale dodnes stojí u dealera a nemůže si ho ani odvézt
4.7.2025Elektrické Kie nekupuje v USA už skoro nikdo, prodeje se během pár měsíců propadly na směšná čísla
4.7.2025Nová Mitsubishi pro Evropu budou zjevně už jen předělané Renaulty, na tomhle to ale skoro není poznat
4.7.2025
Živá témata na fóru
- Video a Nordschleife, the best of 07.31. 19:16 - Vrooom
- Rychlodotazy 07.31. 13:47 - Zajda
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.31. 06:45 - řidičBOB
- Detektory policejních radarů 07.30. 17:16 - pavproch
- Sen se stal skutečností - wtf?!? 07.30. 17:14 - pavproch
- Politický koutek 07.30. 16:59 - Stepan
- IT poradna 07.30. 14:31 - hyundaiclub
- Další zajímavá autovidea 07.30. 13:48 - Vrooom