Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla po zahájení vyšetřování snížila dojezd svých aut až skoro o 10 procent, podle testu ale přehání dál
8.1.2024 | Petr Prokopec
Představte si, že by spotřeba vašeho auta měla být najednou o desetinu vyšší. Anebo jeho dojezd obdobně nižší, to je obrovský rozdíl. Tesla nyní tento údaj v takové míře změnila po zahájení vyšetřování ministerstva spravedlnosti. A nemusí to být naposledy.
Za celý loňský rok Tesla prodala 1,81 milionu nových aut. Zdaleka tak nesplnila svůj původní cíl prodat 2 miliony aut za rok, později revidovanou hodnotu ale lehce překonala a stanovila tak nový prodejní rekord. Za tento stav vděčí řadě faktorů, mezi něž patří i udávaný dojezdu, který je obvykle vyšší než u konkurentů. Reálný ale nikdy nebyl. Uváděná data sice byla vypočítána v souladu s protokoly americké agentury EPA, značka ale vždy publikovala jen údaje dosažené v tom nejúspornějším možném režimu. Tak ale ve skutečnosti téměř nikdo nejezdil, a tak lidé ani nebyli schopni udávaného dojezdu v praxi dosáhnout.
Úřady tak musely řešit řadu stížností, ucho džbánu jejich benevolence se ale nakonec utrhlo. Loni v říjnu totiž americké ministerstvo spravedlnosti zahájilo vyšetřování, které se týká právě nafouknutých dat o dojezdu. Ze stejného důvodu a prakticky ve stejnou dobu byla také na automobilku podána hromadná žaloba. Bylo tedy jasné, že mraky na obzoru nikam nezmizí a že tentokrát nelze počítat jen s krátkou přeháňkou. Momentálně však na značku dopadlo docela tvrdé krupobití.
Tesla tak po požadavku EPA, aby udávaná data „lépe odpovídala skutečnému světu“ testuje dojezd svých aut v několika jízdních režimech, nikoli pouze v tom, jenž je spojen s nejlepšími možnými čísly. V důsledku toho byl jejich dojezd pochopitelně snížen a na americkém webu značky už svítí zcela jiné údaje, než tomu bylo ještě před pár dny. A změny jsou opravdu výrazné, přičemž takový Model S Plaid dle nových parametrů zvládá urazit na jedno nabití jen 578 kilometrů místo 637, což znamená, že si pohoršil o 9,3 procenta.
V případě Modelů X, Y a 3 jsou rozdíly menší, pořád ale vesměs pohybují s ve vyšších jednotkách procent. To je velká změna, však si představte, že by se spotřeba vašeho auta najednou změnila o několik decilitrů na 100 km, i když jinak zůstane vše stejné. Proto také ještě více narostla propast mezi novým světem a Evropou, neboť v rámci starého kontinentu Tesla využívá směrnic WLTP. Ty navzdory snaze o opak reflektují skutečný svět ještě méně, a tak třeba u Modelu Y Long Range vidíme na českém webu Tesly dojezd 533 km, i když podle EPA jde o 498 km.
I nová čísla ale působí vzhledem k ostatním technickým parametrům jednotlivých vozů nadsazeně, čemuž neodporuje ani praktický test Kyla Connera, který na Youtube provozuje kanál Out of Spec Motoring. Ten se dostal k jedné z prvních produkčních Tesel Cybertruck, kterou podrobuje řadě testů, z nichž dlouho očekávaný pick-up nevychází zrovna nejlépe. Ukázalo se totiž, že jej nelze dobíjet s pomocí CCS adaptéru, i když jde o oficiální produkt značky.
Nově se Conner rozhodl, že Cybertruck dobije na maximum u Superchargeru a následně s ním pojede tak dlouho, dokud se auto v důsledku prázdných baterií nezastaví. K tomu došlo po ujetí 409 kilometrů, což na první pohled není na 5,5metrový a třítunový pick-up s horší aerodynamikou až tak špatné. Vůz by ale podle Tesly měl zvládat 511 km a Conner s ním jel způsobem, který dlouhý dojezd favorizoval, nikoli naopak.
Reálný výsledek je ovšem o hrozivých 21 procent horší, než jaký automobilka uvádí. A působí o to hůř, když uvážíme, že Conner víc než co jiného „šel štěstíčku naproti”. Dojezd totiž vyrazil ověřovat v brzkých ranních hodinách, kdy na dálnici byl prakticky nulový provoz. Venkovní teplota sice v té chvíli činila 7 stupňů Celsia, což je bližší ideálním teplotám okolo 20° než jakýmkoli mrazům. A jízda stabilní rychlostí 112 km/h má daleko k rychlé i prakticky udržitelné - po dálnici běžně pojedete rychleji a budete ubírat a přidávat, jak provoz dovolí. I přesto tu máme tak mizerný výsledek.
Omluvou přitom není ani ta skutečnost, že vůz byl osazen 20palcovými koly s 35palcovými off-roadovými pneumatikami. Onen dojezd je totiž spojen přesně s touto technikou, v případě použití celoročních a hlavně na silnici zaměřených pneumatik by totiž Cybertruck měl na jedno nabití zvládat 547 km. Že realita bude jiná, a prakticky jisté, aby si tedy Tesla snižování udávaných dojezdů nemusela dát ještě jednou...
Model S Plaid aktuálně disponuje o takřka 10 procent nižším dojezdem dle americké EPA, než bylo uváděno před pár dny. Samotný vůz se nijak nezměnil, změnilo se měření Tesly, která zareagovala na kroky amerických úřadů. Foto: Tesla
Zdroje: Drive Tesla, Jalopnik, Out of Spec Motoring@YouTube, Tesla
Bleskovky
Nejčtenější články
- Nový král ztráty hodnoty připravil majitele o 70 procent ceny a 1,1 milionu Kč za pouhé dva měsíce a 6 800 km
2.4.2024 - Zloděj Tesly na vlastní kůži poznal, proč naprostá většina jeho „kolegů” elektromobily raději nekrade
2.4.2024 - A holky budou koukat: Nejlevnější Ferrari 458 Italia v EU čeká na odvážného hrdinu, který se nebojí „flexit”
2.4.2024 - Auto se vzhledem i dynamikou Porsche a cenou Škody připomíná úskalí Číňanů. Zákazníkům se ihned rozpadá pod rukama
2.4.2024 - Audi se otevřeně otáčí k zákazníkům zády, riskuje ztrátu loajálních kupců pro nulový potenciální přínos
2.4.2024
Živá témata na fóru
- Onboard videa 05.03. 12:52 - řidičBOB
- BMW Divize 05.03. 08:37 - pavproch
- Octavia 3, golf, passat, leon, focus - benzín, cca 2016 05.03. 07:26 - petr_riha
- Elektromobily a vse kolem nich 05.03. 06:53 - honziss
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.02. 22:38 - Eda
- Volkswagen obecne 05.02. 20:02 - Snowman000
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 18:50 - Brus
- Jednostopé okénko 05.01. 22:15 - řidičBOB