Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla potichu otočila. Dokumenty ukazují, že autům vrací techniku, kterou nedávno označila za zbytečnou
8.12.2022 | Petr Prokopec
Slova Elona Muska ohledně systémů autonomního říze lze už definitivně brát jen za páru nad hrncem. Ač značka úřady informovala o návratu radarů již v létě, v mezičase svým vozům sebrala i ultrazvukové senzory. A tvrdila, že došlo na další zlepšení.
Elon Musk už pomalu dekádu slibuje, že plnohodnotné autonomní řízení „dorazí příští rok“. Od slov nicméně k činům nepřešel. A když už situace něčím takovým zaváněla, ve skutečnosti kráčel opačným směrem, než by bylo logické. Nejbohatší muž světa se totiž začal domnívat, že všemu rozumí nejlépe. A když dle jeho názoru lidem ke koukání stačí oči, měly by automobilům postačit pouze kamery. Tesly proto nejprve přišly o radary, než Musk zavelel také k odstavení ultrazvukových senzorů.
Automobilka souběžně s tím přešla do marketingové ofenzívy, načež byl systém Tesla Vision popisován jako opatření vedoucí k navýšení bezpečnosti. Auta značky totiž jen s pomocí kamer měla vidět dále, než tomu kdy bylo, přičemž zlepšena měla být jejich schopnost lépe identifikovat a rozpoznat jednotlivé objekty, s nimiž přichází do kontaktu. Jenže tak je tomu pouze na papíře, realitu nejlépe ilustrují videa, na nichž dochází během pár minut k řadě selhání.
Proti Tesle nejsme zaujatí, podobné chování a systém bychom kritizovali, i kdyby s ním přišel kdokoliv jiný. Dosud ovšem na něco takového nedošlo, neboť výrobci jako třeba Mercedes-Benz nechtějí hazardovat s čímkoli, ať již jde o jejich reputaci, nebo o lidské životy. Třícípá hvězda proto raději možnosti autonomního systému omezila, aby si byla jista, že nedojde ke zbytečným nehodám.
Němci přitom ani v nejmenším nehodlají spoléhat pouze na „oči“, tedy ony kamery. Místo toho do boje nasadily rovněž plejádu radarů a senzorů. Kráčet tedy hodlají daleko jistější cestou než Tesla. Ta pak nejspíše zjistila, že Muskem vytyčený směr je zcela špatný. Radary se proto mají do jejích aut vrátit, a to již v půlce ledna příštího roku. Zajímavé nicméně je, že automobilka k danému poznání došla již v létě, tedy ve chvíli, kdy na palubě ještě byly ultrazvukové senzory.
Jak totiž zjistili kolegové z Jalopniku, Tesla již v červenci zaslala Federální komunikační komisi (FCC neboli Federal Communications Commission) dopis, ve kterém informuje o změnách, jenž vyžadují vládní požehnání. Zároveň nicméně požádala, aby se komise na 180 dní obehnala hradbou mlčení. Tato doba nicméně uplynula, dopis tak byl zveřejněn, a to i s nově přihozeným časovým upřesněním.
Je tedy zjevné, že Tesla již několik měsíců věděla, že její autonomní řízení spoléhající pouze na kamery má k dokonalosti opravdu daleko. Přesto veřejnosti opakovaně tvrdila pravý opak. A co více, dokonce jej ještě zhoršila tím, že zavrhla ultrazvukové senzory. To již pomalu zavání skandálem, načež bude zajímavé sledovat, zda z toho americké úřady vyvodí nějaké závěry. Jelikož ty ale nekonaly dosud, nedá se zrovna předpokládat, že by tentokrát došlo na jakkoli rázný krok.
Stejně tak se ovšem nedá počítat s tím, že by návrat radarů skutečně vedl k příchodu plného autopilotu, jenž Musk soustavně slibuje. Z dokumentů zaslaných FCC totiž vyplývá, že radary budou operovat ve spektru 76-77 Ghz. Počítat u nich tedy lze jen s nízkou frekvencí, což je levnější řešení. Velmi pravděpodobně tak jde o řešení, které používají i ostatní výrobci, a to u adaptivních tempomatů. Tesla tak podle všeho udělala skok dozadu, aby se později zase posunula dopředu jen o malý krůček.






Opravdu jsou Tesly tak dokonalé, jak Musk tvrdí? Nejnovější krok značky je důkazem, že jde jen o pouhá slova, která nejsou založena na reálných možnostech. Foto: Tesla
Zdroj: Jalopnik
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Populární japonské mini muselo kvůli EU v prodeji jako nové skončit. V bazarech dokazuje, že je čeho litovat
před 4 hodinamiFord upravil své levné velké SUV pro Čínu, aby ho nabídl po celém světě. Jeho skutečný původ skrývá
před 6 hodinamiProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
před 7 hodinamiNová specialita Porsche vypadá jako stvořená pro Česko, dvouocasý lev ho nezdobí zdaleka jen tady
před 9 hodinamiDnes neuvěřitelný VW z dob, kdy jste si u Němců mohli poručit skoro cokoli, je k mání stále nejetý. Nikdo ani nezašpinil jeho spodek
před 10 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva