Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla spustila „plné autonomní řízení”, nic takového to ale není. Má v patách úřady i konkurenty
23.10.2020 | Petr Prokopec
Kalifornská automobilka je dlouhodobě kritizována za zavádějící označování svých asistenčních systémů a teď mu dala korunu. Za plné autonomní řízení označuje systém úrovně SAE2.
Plnohodnotným autonomním řízením je míněna ta technologie, která si vystačí zcela bez lidského dozoru za volantem. A když už je u toho, ve výsledku nepotřebuje ani ten volant či pedály. Vše má totiž na starosti umělá inteligence, která vás bez problémů nechá prospat na zadním sedadle, zatímco si střihne klidně několikasetkilometrovou cestu. A pokud by čirou náhodou někde udělala chybu, pak ta nejde za vámi, ale za výrobcem. Suma sumárum jste tak do jisté míry pouhým cestujícím ve vlastním voze, kde přitom za zcela nic nenesete odpovědnost.
Nyní se můžeme přesunout k Tesle, která s velkou pompou oznámila, že zatím pro vybrané zákazníky spustila plnohodnotné autonomní řízení. Systém je stále ve vývoji, jde o jeho betaverzi, takže zákazníci se v podstatě stávají testovacími králíky. Kalifornská automobilka pak bude používat data z jejich vozů, aby technologii dále vylepšila. A aby si byla jista, že vše proběhne jako na drátkách, budou zatím plným autonomním řízením disponovat jen ti největší experti, kteří se při práci s dosavadním Autopilotem ukázali být nadmíru obezřetnými.
Když se níže podíváte na to, jak systém funguje, jde jistě o pokrok, kde je tedy problém? Že o žádné plnohodnotné autonomní řízení nejde, ani zdaleka. Tesla podobně jako v případě Autopilotu pojmenovala svou novou technologii zavádějícím názvem FSD neboli Full Self-Driving, ničím takovém ale zkrátka není. Jde pouze o systém úrovně SAE2, tedy v podstatně jen pokročilou asistencí, která se oproti minulosti dočkala výraznějšího rozšíření. Nyní totiž dokáže zatáčet, měnit jízdní pruhy a pohybovat se i mimo dálnice. Stále však vyžaduje, aby v kabině byl přítomen člověk, který bude schopen okamžitě převzít kontrolu.
Tesla sama v rámci popisu systému (viz tweet níže) udává, že plnohodnotné autonomní řízení „může udělat něco špatně v tu nejhorší možnou dobu“. A právě proto vyžaduje od řidiče, aby měl neustále položenou ruku na volantu. Přitom právě to je jedna z definic úrovně SAE2, nikoliv SAE5, která odkazuje na skutečné plnohodnotné autonomní řízení. Není divu, že na krok Tesly začaly okamžitě reagovat úřady. Americká agentura NHTSA totiž zatím uvedla pouze tolik, že celou věc bude zblízka monitorovat, a zasáhne, pokud by se veřejnost ocitla v jakémkoliv nebezpečí.
NHTSA přitom ve své zprávě korektně zmiňuje, že „žádné vozidlo, které je aktuálně v prodeji, není schopné zcela autonomní jízdy“. Tím krok Tesly staví do zcela jiného světla, nijak ji ale neomezuje, a to přesto, že si nevyžádala pro zahájení těchto testů žádné povolení. Pokud nicméně výrobci chtějí na americké silnice vypustit vozy schopné řídit sebe sama, musí na úřad pro kulaté razítko. Fakt, že Tesla jej nepotřebovala, tak jen dále dokládá, že nejde o nic až tak převratného, proč ale úřady nechají firmu takto klamat zákazníky?
Nakonec si stačí jen uvědomit, co lidé prováděli ve svých vozech poté, co Tesla pustila do prodeje Autopilot. Nyní pak automobilka dává svým fanouškům, kteří jí vše baští i s navijákem, k dispozici plnohodnotné autonomní řízení, které ale ničím takovým není. Můžeme tedy jen doufat, že NHTSA zasáhne včas a nebude čekat na první vážnou nehodu.
Lze pak už jen dodat, že tah Tesly si nevyžádal pouze pozornost úřadů, ale také celé řady asociací, jenž se autonomnímu řízení věnují. Jednou z nich je i PAVE (Partners for Automated Vehicle Education), jejímiž členy jsou Audi/Volkswagen, Daimler, Ford, GM a Toyota. Stejně tak vůči záměrům protestují i firmy jako Nvidia, Intel či zákaznické spolky. Ti všichni totiž vidí testování na veřejných silnicích jako značně nebezpečné, nezodpovědné a porušující veškeré průmyslové normy. Jistě, svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč. Tesla si zde ale opět zahrává se životy lidí, to by nemělo být přípustné ani v obecně svobodomyslnějších Spojených státech.



Tesla zpřístupnila některým majitelům „plnohodnotné autonomní řízení”, což je ovšem rozšíření stávajícího Autopilotu, technologie úrovně SAE2, nikoliv SAE5. V praxi si jej můžete prohlédnout níže v podání Modelu X. Ilustrační foto: Tesla
FSD beta program here we go. Hell yeah pic.twitter.com/dNVGlwyYv6
— Tesla Owners Silicon Valley (@teslaownersSV) October 22, 2020
Zdroj: Tesla
Bleskovky
Při hodinové honičce jako z GTA dva muži zmizeli policii s pomocí čtyřech aut včetně těžkého tahače s cisternou
dnesMuž skončil v poutech za to, že si „ukradl” své vlastní auto poté, co mu bylo ukradeno
10.8.2025První majitel najel s novým Volvem za 21 let přes 1 milion kilometrů. Celou dobu jezdil k jednomu dealerovi, toto ho u něj čekalo za odměnu
9.8.2025
Nové na MotoForum.cz
- Je pro Moto2 lepší přípravou Moto3 nebo MS-SSP? 16:40
- Časový program GP Rakouska 16:00
- Debut Nagashimy v MotoGP? včera 19:20
- Manuel Gonzalez chce zůstat v paddocku MotoGP včera 16:00
- Vítězný double Marka Červeného 10.8.2025
Nejnovější články
Zkrachovalá největší evropská továrna na baterky našla kupce toho, co z ní zbylo. Je to další firma žijící z peněz „těch druhých”
před 3 hodinamiMajitelé Tesel okouší odpor značné části veřejnosti. Už i auta jako toto ztrácí hodnotu raketovým tempem
před 5 hodinamiModerní „obdoba Modelu T” od Fordu je fraška. O nic převratného by nešlo ani před 5 léty, a to si další roky počkáme
před 6 hodinamiÚchvatný nový „analogový” supersport s V12 manuálem a nízkou hmotností je nadějí, že vše ještě není ztraceno
před 8 hodinamiŠéf Mercedesu, který chtěl zakázat vlastním zákazníkům spalovací auta od roku 2030, teď volá po zrušení jejich zákazu od roku 2035
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva