Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla spustila „plné autonomní řízení”, nic takového to ale není. Má v patách úřady i konkurenty
23.10.2020 | Petr Prokopec
Kalifornská automobilka je dlouhodobě kritizována za zavádějící označování svých asistenčních systémů a teď mu dala korunu. Za plné autonomní řízení označuje systém úrovně SAE2.
Plnohodnotným autonomním řízením je míněna ta technologie, která si vystačí zcela bez lidského dozoru za volantem. A když už je u toho, ve výsledku nepotřebuje ani ten volant či pedály. Vše má totiž na starosti umělá inteligence, která vás bez problémů nechá prospat na zadním sedadle, zatímco si střihne klidně několikasetkilometrovou cestu. A pokud by čirou náhodou někde udělala chybu, pak ta nejde za vámi, ale za výrobcem. Suma sumárum jste tak do jisté míry pouhým cestujícím ve vlastním voze, kde přitom za zcela nic nenesete odpovědnost.
Nyní se můžeme přesunout k Tesle, která s velkou pompou oznámila, že zatím pro vybrané zákazníky spustila plnohodnotné autonomní řízení. Systém je stále ve vývoji, jde o jeho betaverzi, takže zákazníci se v podstatě stávají testovacími králíky. Kalifornská automobilka pak bude používat data z jejich vozů, aby technologii dále vylepšila. A aby si byla jista, že vše proběhne jako na drátkách, budou zatím plným autonomním řízením disponovat jen ti největší experti, kteří se při práci s dosavadním Autopilotem ukázali být nadmíru obezřetnými.
Když se níže podíváte na to, jak systém funguje, jde jistě o pokrok, kde je tedy problém? Že o žádné plnohodnotné autonomní řízení nejde, ani zdaleka. Tesla podobně jako v případě Autopilotu pojmenovala svou novou technologii zavádějícím názvem FSD neboli Full Self-Driving, ničím takovém ale zkrátka není. Jde pouze o systém úrovně SAE2, tedy v podstatně jen pokročilou asistencí, která se oproti minulosti dočkala výraznějšího rozšíření. Nyní totiž dokáže zatáčet, měnit jízdní pruhy a pohybovat se i mimo dálnice. Stále však vyžaduje, aby v kabině byl přítomen člověk, který bude schopen okamžitě převzít kontrolu.
Tesla sama v rámci popisu systému (viz tweet níže) udává, že plnohodnotné autonomní řízení „může udělat něco špatně v tu nejhorší možnou dobu“. A právě proto vyžaduje od řidiče, aby měl neustále položenou ruku na volantu. Přitom právě to je jedna z definic úrovně SAE2, nikoliv SAE5, která odkazuje na skutečné plnohodnotné autonomní řízení. Není divu, že na krok Tesly začaly okamžitě reagovat úřady. Americká agentura NHTSA totiž zatím uvedla pouze tolik, že celou věc bude zblízka monitorovat, a zasáhne, pokud by se veřejnost ocitla v jakémkoliv nebezpečí.
NHTSA přitom ve své zprávě korektně zmiňuje, že „žádné vozidlo, které je aktuálně v prodeji, není schopné zcela autonomní jízdy“. Tím krok Tesly staví do zcela jiného světla, nijak ji ale neomezuje, a to přesto, že si nevyžádala pro zahájení těchto testů žádné povolení. Pokud nicméně výrobci chtějí na americké silnice vypustit vozy schopné řídit sebe sama, musí na úřad pro kulaté razítko. Fakt, že Tesla jej nepotřebovala, tak jen dále dokládá, že nejde o nic až tak převratného, proč ale úřady nechají firmu takto klamat zákazníky?
Nakonec si stačí jen uvědomit, co lidé prováděli ve svých vozech poté, co Tesla pustila do prodeje Autopilot. Nyní pak automobilka dává svým fanouškům, kteří jí vše baští i s navijákem, k dispozici plnohodnotné autonomní řízení, které ale ničím takovým není. Můžeme tedy jen doufat, že NHTSA zasáhne včas a nebude čekat na první vážnou nehodu.
Lze pak už jen dodat, že tah Tesly si nevyžádal pouze pozornost úřadů, ale také celé řady asociací, jenž se autonomnímu řízení věnují. Jednou z nich je i PAVE (Partners for Automated Vehicle Education), jejímiž členy jsou Audi/Volkswagen, Daimler, Ford, GM a Toyota. Stejně tak vůči záměrům protestují i firmy jako Nvidia, Intel či zákaznické spolky. Ti všichni totiž vidí testování na veřejných silnicích jako značně nebezpečné, nezodpovědné a porušující veškeré průmyslové normy. Jistě, svět nepatřil nikomu, kdo nebyl hráč. Tesla si zde ale opět zahrává se životy lidí, to by nemělo být přípustné ani v obecně svobodomyslnějších Spojených státech.



Tesla zpřístupnila některým majitelům „plnohodnotné autonomní řízení”, což je ovšem rozšíření stávajícího Autopilotu, technologie úrovně SAE2, nikoliv SAE5. V praxi si jej můžete prohlédnout níže v podání Modelu X. Ilustrační foto: Tesla
FSD beta program here we go. Hell yeah pic.twitter.com/dNVGlwyYv6
— Tesla Owners Silicon Valley (@teslaownersSV) October 22, 2020
Zdroj: Tesla
Bleskovky
Marnost: Porsche se chlubí „rekordem” elektromobilu z okruhu, na kterém dostal 5sekundový „kouř” od o 2,5 milionu levnějšího spalovacího auta
včeraČínský elektromobil prodávaný i v Evropě se při nehodě rozpůlil, jeho baterie začala hořet opodál
16.6.2025„Není mezera, do které bych se nevešel.” Řidič natočil, jak se dá proplétat dopravní zácpou, klaustrofobiky z toho trefí
15.6.2025
Nejčtenější články
Nový šéf Nissanu zkouší hodit vinu za současnou krizi firmy na Carlose Ghosna, baští mu to jen lidé bez špetky kritického uvažování
19.5.2025Jeden z největších průšvihů dějin aut výrobce vykupoval za dvojnásobek, aby ho sešrotoval, nyní se prodává za miliony
19.5.2025Šéfové velkých automobilek překvapivě vzkazují do Bruselu: Buďte jako Trump
19.5.2025Hammond s Mayem se naposledy projeli po trati Top Gearu, na které psali historii, pár slz při tom ukápne
19.5.2025Ojeté korejské SUV je v bazarech stále větší modla hlavně díky motoru, který do jeho nástupce už nekoupíte
19.5.2025
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 06.18. 11:03 - M.Z.
- Policejní kontroly a měření 06.18. 09:59 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.17. 23:01 - Truck Daškam
- Autopojištění - kalkulace 06.17. 22:56 - Vojta1988
- kola e89+Tiguan+Scout 06.17. 14:48 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 06.17. 14:40 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 06.17. 14:29 - pavproch
- IT poradna 06.17. 12:18 - pavproch