Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Záběry z výstavby nové obří továrny Tesly ukazují neuvěřitelný pokrok
17.6.2019 | Petr Prokopec
Spousta lidí ani neví, že se Tesla do stavby nějaké další Gigafactory pustila, začala s ní teprve v březnu. Teď je červen, stavba stojí a Tesla už ohlásila, že začíná s instalací výrobních linek.
Zájem o vozy Tesly sice neutuchá, nicméně do značné míry je řízen skutečností, že kalifornská automobilka momentálně nemá konkurenci. Ostatní výrobci totiž čekají především na příští rok, kdy začnou platit nová emisní pravidla a kdy se jim alespoň trochu vyplatí prodávat elektromobily se ztrátou. Bylo by tedy ve výsledku chybou, kdyby se trh snažili zahltit již letos, a to jen proto, aby Elonu Muskovi přistřihli křidýlka. Tesla oproti tomu na nic čekat nemusí, a vlastně ani nemůže, třebaže zažívá další a další ztrátové kvartály. Její výhodou je právě ono bezkonkurenční prostředí.
Nicméně zakrátko tomu bude jinak, pročež jsme na prodeje kalifornské automobilky vskutku zvědavi. Kupříkladu zájemci o chystané Porsche Taycan se totiž převážně rekrutují z řad majitelů Tesly Model S. A pokud při vlastním porovnání zjistí, že americký elektromobil je možná sice o chlup rychlejší, ale zrovna tuto vlastnost mohou využít jen krátce, zatímco Porsche slibuje konzistentní dynamický projev spojený s typickou kvalitou, pak už se k Tesle vrátit nemusí.
Pro značku je tak veledůležitý čínský trh, kde je ostatně elektromobilita podporována jako skoro nikde ve světě - jen Norsko zachází dál, ve srovnání s Čínou jde ale o prťavý trh. Tesla proto staví továrnu nazvanou Gigafactory 3 (i když je fakticky druhá) opravdu nevídaným tempem. Zatímco ještě v březnu se chystal teprve pozemek, nyní již hrubá stavba stojí. A pracovníci dokonce odstartovali instalaci výrobních linek, takže se hovoří spíše o dokončovacích pracích. Zdá se tedy, že jakkoliv je Tesla na štíru s veškerými termíny, ten, jenž se týká letního dokončení továrny, bude tentokráte bezpečně dodržen.
Daná rychlost výstavby však ve výsledku není až tak překvapivá. Je třeba si totiž uvědomit, že řeč je o Číně, kde za dolar lze pořídit mnoho yuanů a za ně o poznání více pracovních sil. V zemi tak často během několika málo let dochází k vybudování celých měst, vedle nichž je jedna továrna pomalu drobnost.
Jsme přitom zvědavi, zda Gigafactory 3 dostane střechu pokrytou solárními panely, jako je tomu u továrny v Nevadě. V takovém případě by totiž elektrifikace Číny dávala alespoň nějaký smysl. Takto na ni zatím můžeme pohlížet jen jako na nepříliš logický krok, neboť ovzduší se jen stěží zlepší, pokud elektřinu budou vyrábět především uhelné elektrárny. A že tomu nebude hezky dlouho jinak, je jistotou.
Stěžejní misí Elona Muska ale jistě není ochrana přírody, nýbrž zisk, kterého v Číně stěží dosáhne dovezenými auty - s vysokými cly jsou drahá a štědré subvence se na ně nevztahují. Takto budou a v Číně vyrobený Model 3 se má prodávat od 328 tisíc yuanů (1 073 580 Kč), což je zlomek cifry, na kolik dnes přijde vůz importovaný ze Spojených států.








Výstavba továrny Gigafactory 3 v Číně probíhá raketovým tempem, ještě před 3 měsíci na tomto místě jen chystali pozemek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinamiNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Nejspolehlivější moderní VW a jeden z největších současných držáků vůbec můžete podle detailních dat TÜV kupovat ojetý skoro naslepo
před 5 hodinamiDevastace v přímém přenosu: BMW 540d přišlo s novou generací reálně o 49 koní. Jako podstatně těžší vůz je i zásadně pomalejší
před 7 hodinamiToyota ani letos nesplnila dva roky starý plán prodejů elektrických aut, a to si neplánovala skoro nic. Z cílů pro další roky jsou trosky
před 8 hodinamiToto je nový pancéřovaný speciál francouzského prezidenta. Automobilky si ho předchází, ten dosavadní nepoužíval ani rok
před 10 hodinamiSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
před 11 hodinami
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.09. 20:48 - Zajda
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 05.09. 10:56 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 05.08. 22:48 - Brus