Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě

Chcete si koupit ojetou Teslu z jejího oficiálního programu certifikovaných ojetin? Žádný problém, jen před faktickou koupí vám automobilka vůz neukáže ani na fotkách, a to ani na zvláštní žádost.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě

6.9.2020 | Petr Miler

Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě

/

Foto: Copart

Chcete si koupit ojetou Teslu z jejího oficiálního programu certifikovaných ojetin? Žádný problém, jen před faktickou koupí vám automobilka vůz neukáže ani na fotkách, a to ani na zvláštní žádost.

Tesla má spoustu věrných fanoušků, někdy ale máme pocit, že více než o upřímný obdiv jde spíše o projev jakéhosi stockholmského syndromu. Firma některé své zákazníky skoro doslova týrá, chová se k nim neurvale jako žádná jiná renomovaná automobilka a oni si to přesto nechají líbit a ještě ji za to projevují náklonnost.

Příkladů bychom našli řadu, naposledy jde o dosud neslýchané snahy zamezit úpravám prodaných aut. To je ale spíše okrajová záležitost, mnohem obvyklejší jsou případy tragické kvality nových aut, která firma odmítá řešit, a to dokonce i v tehdy, kdy z auta upadne kolo. Tesla si troufne omezit rychlost nabíjení a lidem nic neříci nebo strkat hlavu do písku v případech padajících nárazníků. Podobných záležitostí bychom mohli vyjmenovat nespočet, nakonec si ale stačí projít zkušenost německého majitele z dvou let života s Teslou, aby si člověk udělal představu, co všechno lze po koupi auta této značky zažít.

I když jde o hromadu řešitelných problémů, Tesla s nimi nedělá obvykle nic a dokonce přidává další. Ten poslední už se skutečně vymyká chápání, neboť automobilka upravila svůj program prodeje ojetin takovým způsobem, že se vedle něj pověstná koupě zajíce v pytli jeví být skvělým obchodem.

Abychom se dostali k meritu věci, je třeba říci, že u Tesly končí na poměry automobilky nebývalé množství použitých aut. Vyplývá to už z jejího obchodního modelu, kdy nové vozy prodává lidem sama, a tak ukončené pronájmy či výměny starších aut za novější typicky vedou k tomu, že použitý vůz zůstane v rukou automobilky. Ta by jej mohla prodat v aukcích dealerům ojetin, což někdy také dělá, většinou si je ale prodává sama.

Program certifikovaných ojetých vozů rozjela ambiciózně v roce 2017, když se nejprve rozhodla taková auta částečně renovovat a poslat je do prodeje v neobvykle dobré kondici. Možná i proto si mohla dovolit neukazovat skutečné fotky takto nabízených aut, neboť všechna by aspoň teoreticky mohla být „jako nová”. Později se rozhodla tento přístup změnit a fotky zasílat aspoň na vyžádání, to ale až v momentě, kdy místo renovací ojetin přistoupila jen 70bodové inspekci techniky a vyčištění vozu.

Už to je velmi neobvyklá věc, prodávat ojeté auto v prakticky jakémkoli pro automobilku přijatelném stavu bez možnosti jej spatřit alespoň na fotografiích neznáme z žádného programu prodeje ojetin, natož pak toho zaštítěného automobilkou. Jak ale praví Blaničtí, nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř. A tak hůř je, o dost.

Tesla tento týden přišla s bez nadsázky fascinující novinkou, kdy ojetá auta neukazuje na fotkách nejen standardně (na webu jde vždy jen o rendery podoby vozu, když byl nový), ale ani na zvláštní žádost. Vyřizování podobných záležitostí ale asi firmu příliš zdržovalo, a tak vám nabízenou ojetinu neukáže, ani kdybyste se rozkrájeli. Pokud o ni navíc máte zájem, musíte uhradit nevratnou (!) zálohu a stejně tak nevratný poplatek za převoz k vám. Pak teprve budete moci auto spatřit a říci, zda jej doplatíte, nebo se rozloučíte s oběma uhrazenými sumami a zkusíte štěstí znovu. Inu, náš zákazník, náš pán.

Samozřejmě, automobilka má jisté standardy, které by neměly dopustit, aby se v prodeji certifikovaných ojetin objevila auta ve špatném stavu, sami ale posuďte, jak moc jsou striktní. Takto nabízený vůz v pytli může mít:

- škrábance na lakovaných částech do 1 palce (2,54 cm),
- promáčkliny na lakovaných částech do 0,5 palce,
- lakované části oprýskané od kamínků,
- škrábance na nelakovaných částech do 3 palců,
- praskliny na čelním skle do 1 palce,
- oděrky na čelním skle,
- odřeniny na kolech do 0,5 palce,
- oděrky, fleky či ztráty barvy čalounění do 1 palce,
- znaky použití vstupních a výstupních prostor,
- poškození gumových částí neovlivňujících funkci.

Popravdě řečeno, to jsou podmínky tak benevolentní, že by před nimi obstálo třeba i auto po kroupách, jako to na fotkách níže. Pravda, potřebovalo by vyměnit obě skla a doplnit pár drobných dílů, ale to je tak vše - hlubší než 1,77cm promáčklinu na něm najdete stěží, to už je opravdu pořádná díra. Těžko říci, jak vůbec někoho napadne takové podmínky zavést - je to mimořádně neuctivé, a novinku tak kritizují i jindy naprosto nekritičtí fanoušci značky z webu Elecktrek, který o ní informuje. Těžko říci, jak dlouho může program prodeje ojetin v této podobě existovat, pokud to bude ale déle než pár dnů, pak už asi Tesle projde všechno.


Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 1 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 01Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 2 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 02Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 3 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 03Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 4 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 04Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 5 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 05Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 6 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 06Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 7 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 07Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 8 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 08Tesla začala prodávat ojetá auta jako nikdo jiný na celém světě - 9 - Tesla Model X 2018 kroupy ojeta prodej 09
Tohle auto po zásahu krup je navzdory minimálnímu nájezdu klasifikováno jako totální škoda. V rámci nových podmínek prodeje ojetin Tesly vám ovšem po výměně rozbitých skel může být dodáno klidně jako certifikovaný ojetý vůz splňující podmínky pro zařazení do programu, za nějž budete muset zaplatit předem nevratnou zálohu i náklady na dopravu. Foto: Copart

Zdroj: Elecktrek

Petr Miler

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.