Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tesla zaznamenala úspěch v boji se stávkujícími Švédy, na její stranu se postavil soud. Pere se ale s velkým ansámblem
28.11.2023 | Petr Prokopec
Elon Musk je zvyklý hrát tvrdě, a tak Švédům nehodlá ustoupit. Také ti za sebou ale mají nejeden boj s velkými firmami, a tak ani oni nehodlají udělat krok zpět. Do sporu tedy už musel zasáhnout soud, zatím se postavil na stranu Tesly.
Česko má za sebou stávku, kterou je těžké nevnímat s jistou trpkostí v ústech. Byla sice na novodobé poměry naší země mimořádně velká, nemáme ale pocit, že by čehokoli dosáhla. Každý v ní totiž viděl něco trochu jiného. Dokud organizátoři podobných protestů nebudou schopni jednoznačně pojmenovat příčinu nebo příčiny současných problémů a jasně volat po jejich vyřešení, stěží se něco změní.
Podobně rozporuplně se lze dívat na stávku, která aktuálně probíhá ve Švédsku. Zaměřená je proti Tesle, přičemž na jejím počátku stálo zhruba 130 zaměstnanců firmy, kteří měli pocit, že za svou práci pro automobilku nejsou adekvátně odměňováni. My v takových případech zastáváme principiální pohled, který by šlo shrnout slovy: „Máte pocit, že vás špatně platí? Řekněte si o víc a když vám nevyhoví, najděte si lepší práci.” Švédsko je ale silně socialistickou zemí, a tak se zaměstnanci místo individuální vydali společnou cestou a chtěli si lepší podmínky zajistit kolektivní smlouvou skrze odbory. Něco takového ale Tesla odmítla, neboť kolektivní smlouvy globálně neakceptuje. A stávka byla na světě.
Jít jen o oněch 130 lidí, Tesla by je obešla, ve Švédsku se ale se zaměstnavatelem bojuje jako s třídním nepřítelem. A tak se zaměstnanci firmy začali postupně solidarizovat lidé, kteří dělají pro úplně jiné společnosti, pro Teslu ale v jejich službách pracovat odmítli. K mechanikům se tedy přidali i zaměstnanci přístavů, kteří odmítlo Tesly vykládat z lodí, uklízečky odmítají pracovat v showroomech, elektrikáři dávají ruce pryč od oprav sítě Superchargerů... S tím si byla Tesla připravena poradit, klíčovým problémem se ale pro automobilku stalo zapojení pošťáků.
Zrovna poštovní služby může poskytovat kdekdo, státní společnost Postnord je ale dle existujících smluv jedinou, která ve Švédsku může zajišťovat dodávání registrační značek a a příslušné související dokumentace od tzv. Švédské dopravní agentury (Transportstyrelsen), pochopitelně znovu státní instituce. V ní sice nikdo nestávkuje, v tomto případě ani nemůže, a značky tedy úřad vydává, pošťáci ale balíčky s nimi odmítali doručovat, což firmu dostalo do pasti. Transportstyrelsen řekl, že pracuje, Postnordu vše předá a víc nemůže, protože je to smluvně exkluzivní partner pro tuto práci. Postnord pak řekl, že stávka je optikou vedení firmy vyšší moc a nic s ní neudělá. Když pak Tesla chtěla, aby Postnord doručování zajistil, odbory jí vzkázaly, že přece může podepsat kolektivní smlouvu a má to. To je opravdu patetické.
Vypadalo to jako konec, jenže Tesla se ani zde nevzdala a vytáhla s Transportstyrelsen do boje soudní cestou. A ten se postavil na její stranu. Okresní soud v Norrköpingu v řádu hodin až překvapivě racionálně rozhodl, že žaloba Tesly je oprávněná, že se Transportstyrelsen nemůže vymlouvat na to, že Postnord nedoručuje a agentura musí být schopna zajistit jiný způsob, jak registrační značky a dokumenty dodávat, neboť je to její zákonná povinnost. Pokud řešení do sedmi dnů nenajde, musí uhradit pokutu 1 milionu švédských korun (cca 2,13 milionu korun). Reakci protistrany se zatím nepovedlo získat, předpokládáme ale, že státní instituce rozhodnutí soudu uposlechne.
Nejde ovšem o jedinou žalobu, kterou Tesla podala, ta druhá míří na pošťáky. Jak už jsme zmínili, společnost Postnord na svou obhajobu uváděla, že stávku zaměstnanců proti Tesle lze považovat za vyšší moc, Tesla ale něco takového odmítá a chce, aby jí soud přikázal doručování zajistit navzdory odporu zaměstnanců. Na rozhodnutí si musíme počkat, šance na další úspěch jsou ale podle místních komentátorů vysoké.
Blíží se tedy moment, kdy Tesla dosáhne svého? S tím bychom byli opatrní. Firma se pere s opravdu velkým ansámblem socialisticky uvažující lidí, kteří zdaleka neřekli poslední slovo. Na klonku minulého týdne oznámili členové odborové unie IF Metall pracující pro společnost Hydro Extrusions, že taktéž vstupují do stávky proti Tesle. A jejich rozhodnutí je pro automobilku další problém, neboť Hydro Extrusions je jedinou v Evropě, která dodává slitiny pro Gigafactory v Berlíně. I tu samozřejmě může Tesla obejít, ale jsou to pro ni další a další problémy.
Tohle bude ještě zajímavé sledovat, byť se zdá, že obě strany jsou v této při zbytečně tvrdohlavé. Zvítězit „na sílu” bez dlouhodobých negativních dopadů v takovém případě snad ani nelze, z pozice nestranných pozorovatelů tedy doufáme v brzké nalezení kompromisu přijatelného pro obě strany.



Když 27. října přestalo 130 zaměstnanců Tesly pracovat na opravách Tesel, nejspíše nikdo nečekal, že stávka povede ke dvěma soudním sporům, přesně to je teď ale realitou. A v tom prvním z nich se soud postavil na stranu automobilky. Foto: Tesla
Zdroj: Reuters, Auto News, Dagens Industri
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 10 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
23.6.2025Řidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejčtenější články
Rychlý test Porsche Macan Electric: Zrušit, zahodit a začít znovu
25.5.2025Nissan je na tom tak zle, že zvažuje i prodej vlastního ústředí, aby pokryl stamiliardové ztráty a náklady spojené s restrukturalizací
25.5.2025Zakladatelé Alpiny prodali Alpinu, aby si založili novou Alpinu nesoucí jejich jméno. Jejich první novinka je zvláštní
25.5.2025Lotus místo konce spalovacích aut přijde s novým osmiválcovým sporťákem, tomu se říká obrat
25.5.2025Elon Musk říká, že Tesle bude šéfovat, dokud neumře, auta značky teď prý kupují místo levičáků pravičáci
25.5.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva