Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tímto autem chtějí Číňané bodovat v EU. Má doživotní záruku, internet zdarma a prodají ho až třikrát
27.3.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čínské automobilky musí bojovat v Evropě především s jednou věcí - s předsudky. Nové SUV značky Lynk and Co na to jde pořádně od podlahy.
Není žádným tajemstvím, že Volvo je vlastněno čínským konglomerátem Geely, který svého času proslul jako jeden z nejdrzejších plagiátorů „západních” aut. Jeho šéf Li Shufu si prožil učiněný čínský sen a jako miliardář se nedávno mohl blýsknout i koupí obřího balíku akcií koncernu Daimler. Mimo to však pod jeho křídla patří i Lotus, výrobce londýnských taxíků či amerických létajících vozů Terrafugia. Číňané ovšem automobilky jen nenakupují, ale taktéž zakládají - vzniknout tak dali značce Lynk & Co, která má velké ambice prorazit v Evropě.
Šéf nové značky Alain Visser již loni prohlásil, že v roce 2021 by se dle plánu mělo prodávat zhruba půl milionu aut ročně. To je vyšší odbyt než u takové Alfy Romeo, a tak je otázkou, jak moc reálný záměr to je. Pohled na prozatímní úspěchy tomu příliš nenapovídá, za první dva měsíce totiž firma prodala pouze 10 tisíc aut. Na druhou stranu, k mání je zatím jen jeden, relativně drahý model zvaný 01. Teď přichází firma s něčím zajímavějším.
Během slavnostní premiéry v Amsterdamu bylo odhaleno menší a levnější SUV Lynk & Co 02. Jde o „legální klon” Volva XC40, který používa stejnou platformu CMA. Na rozdíl od švédského příbuzného ale nebude k mání se čtyřválci, tedy alespoň ne v Evropě. Místo toho na Starý kontinent dorazí pouze tříválcový plug-in hybrid, který počítá se sedmistupňovou automatickou převodovkou.
Konkrétní data o jízdní dynamice či spotřebě zatím zmíněny nebyly, nicméně firma dodala, že na délku vůz narostl na 4 448 milimetrů, na šířku na 1 890 mm a na výšku 1 528 mm. V rámci rozvoru se počítá s 2 702 mm, oproti Volvu XC40 je tak čínský zástupce o trochu delší a širší, nicméně také vyšší. Díky chytrému designu to ale ve skutečnosti tak vůbec nevypadá.
Za dvoubarevným lakem, který je standardem, se skrývá kabina napěchovaná digitálními displeji. S nimi dorazilo i speciální tlačítko, které má umožnit snadné sdílení vozu bez nutnosti předávání fyzického klíče. Stačí totiž jen stisknout ono tlačítko a systém vygeneruje dočasný digitální kód, kterým je možné nové SUV nejen otevřít, ale také nastartovat.
Samozřejmostí je celá plejáda nových technologií zaměřených na konektivitu, proto je součástí vozu neomezené připojení k internetu bez jakýchkoli dalších poplatků. Vůz tak mohl dostat do vínku i vlastní cloudové úložiště či internetový obchod na aplikace. Vedle připojení na internet je již v základu i vcelku bohatá výbava. Číňané totiž nechtějí jít cestou rozsáhlé nabídky, místo toho uplatní přístup „jeden vůz, jedna výbava, jedna cena“.
Jakkoliv by přitom Lynk & Co 02 měl být k mání od zhruba 700 tisíc korun, což není na vybavené SUV s hybridní technikou příliš, Visser dodává, že asi jen 30 procent všech evropských registrací budou představovat skutečné prodeje. Důvod tkví v neobvyklé koncepci, s níž Číňané míří do Evropy.
Prodej aut Lynku bude totiž spíše pronájmem. Počítá se s tím, že firma poskytne zákazníkovi vůz za určitý poplatek a každý exemplář takto udělá dvě až tři „kolečka” - auto firma „prodá” v podstatě třikrát. Poté, co jej jeho původní majitel po ukončení smlouvy vrátí automobilce, ta jej zreviduje a pustí znovu do oběhu, byť za nižší měsíční poplatky. Butiky, kde bude možné uzavřít kontrakt o pronájmu, pak budou otevřeny v Amsterdamu, Barceloně, Berlínu, Bruselu a Londýně. Proto také společnost může hovořit o absolutně neomezené záruce - řešení jakýchkoli poruch bude mít na starosti sama a vy dostanete po návštěvě servisu buď zdarma opravené nebo znovu zdarma poskytnuté náhradní auto.
Takový je tedy vůz a plány Lynk & Co. Zda dojdou naplnění, je otázkou. I přes relativně nízkou cenu a bohatou výbavu budou muset Číňané soupeřit s předsudky a ty jsou pro Evropany v případě koupě auta tradičně silně demotivující. Nakonec si ani příliš nedovedeme představit, že se někdo bude chlubit tím, že řídí „linkandkompeny02“, ale třeba se mýlíme...


















Lynk & Co 02 je poněkud krkolomný název, za nímž se skrývá větší klon Volva XC40. V Evropě bude k mání jako tříválcový plug-in hybrid s jedinou úrovní výbavy, přičemž Číňané jej chtějí cestou pronájmu „prodat” hned několikrát
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Nejextrémnější Ford Mustang všech dob překonal svůj vlastní rekord z nejnáročnějšího okruhu světa, dejte mu ještě šanci
včeraČíňané na sebe naskládali sedm úplně nových aut a nechali je tak tři dny stát venku na odiv všem
1.5.2025Slovinská basketbalová superstar si lebedí nad svým novým autem. Aby ne, jde o 1000koňovou raketu pro 25 vyvolených
30.4.2025
Nejčtenější články
Hezké Volvo? Kdeže, tohle je supersportovní kombík. Sen náruživých českých chalupářů si říká Nissan GT-R Wagon
2.4.2025Čerpací a dobíjecí stanice nejsou zdaleka to samé. Že je těch druhých v Kalifornii víc než těch prvních, neznamená lautr nic
2.4.2025S čínským „Porsche za cenu Octavie” to možná nebude tak slavné. Po nehodě na dálnici vzplálo, tři studentky v něm uhořely
2.4.2025Pro asi nejzábavnější moderní VW už musíte jen do bazaru, kvůli rostoucím cenám radši moc neotálejte
2.4.2025Německé automobilky čeká podle analytiků doba temna. Můžou si za to hlavně samy
3.4.2025
Živá témata na fóru
- Fiat a vše kolem nich 05.02. 22:37 - Stepan
- S větrem ve vlasech.... 05.02. 19:01 - jerry
- VZKAZY 05.02. 14:28 - pavproch
- Prodám Volkswagen Transporter 2.0 TDI 05.02. 12:09 - M.Z.
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.02. 08:53 - řidičBOB
- Onboard videa 05.01. 09:03 - řidičBOB
- Táhneme na Brusel 04.30. 11:59 - abgx1
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 04.30. 08:43 - řidičBOB