Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je neodvratná budoucnost interiérů aut. A podívejte se na střešní okno
10.1.2018 | Petr Prokopec | Přidat příspěvek
Čínskou vizi automobilového interiéru budoucnosti jsme hned označili za pravděpodobnou. Firma Harman ji na CES dala razítko. A posouvá ji ještě dál.
Před několika málo dny o sobě poprvé dala vědět nová čínská automobilová značka Byton. Ta na veletrh elektroniky CES v Las Vegas přivezla své první SUV, které prý disponuje veškerým hardwarem potřebným pro autonomní řízení úrovně SAE5. Tak tomu i může být, nicméně bez softwaru jsou vám veškeré senzory stejně na nic. A i kdyby nějaký takový program skutečně existoval, bez změny legislativy jej stejně nebude možné používat. Zdá se tedy, že Byton se pouze snažil ohromit co nejširší publikum něčím, o čem musí vědět, že se brzkého nasazení v provozu rozhodně nedočká.
Nebyla to ovšem jediná věc, jíž Číňané čeřili vodu. Tou další bylo pojetí interiéru s plně digitální palubní deskou, kterou Číňané bez váhání označili za interiér budoucnosti. My jsme dodali, že nejspíše mají pravdu, ne však k naší potěše - podle našeho názoru to nepředstavuje zrovna bezpečný prvek. Řidiče totiž snadno dokáže rozptýlit a dokud ten bude muset autu vládnout...
Že řešení Bytonu skutečně ukazuje budoucnost, která během několika málo let dorazí, na CES potvrzuje o poznání známější firma Harman. Tato je nyní součástí Samsungu, přičemž ve spolupráci s mateřskou společností taktéž vyrukovala s plně digitální palubkou. Jejího řešení se ale obáváme přece jen o trochu méně.
Ona digitální palubní deska je totiž výsuvná. Pokud se tedy chcete soustředit pouze na jízdu, jednoduše vyšlete systému hlasový pokyn, a monitory zčásti zmizí v útrobách vozu. Viditelná přitom zůstane jen ta část, na které jsou sice zobrazeny informace i na straně spolujezdce, s ohledem na zatmavení obrazovky ale řidiče neruší. Nicméně i zde je jasné, že řešení má spolupracovat hlavně s autopilotem.
Cestující na předních sedadlech si přitom přidělenou část displeje, jenž užívá technologii QLED, mohou nezávisle konfigurovat dle vlastních potřeb. Zatímco řidič má k dispozici navigaci či audio systém a hudební archiv, spolujezdec může za jízdy kupříkladu hrát hry či surfovat na internetu. Hlasové ovládání je pak zajištěno systémy Amazon Alexa či Microsoft Cortana, sáhnout můžete i po ovládání gesty.
Vyjma toho zůstala v kokpitu i fyzická tlačítka, ovšem i jejich součástí jsou displeje z organických diod, které zobrazují třeba hodiny či výstup klimatizace. Digitální je pak ostatně i středová konzole, skrze kterou máte přístup k prakticky veškerým funkcím včetně nastavení vozu. Tím ale výčet obrazovek ve voze končit nemusí, Harman totiž v Las Vegas ukázal i jinou věc - digitální střešní okno či panoramatickou střechu, chcete-li.
Systém je přitom naprogramován tak, aby reagoval na váš denní itinerář. Pokud tedy kupříkladu míříte na obchodní schůzku, objeví se na stropě vizualizace, která by vás měla uklidnit. Doprovázet jí bude i příslušná hudba, u které bude dokonce automaticky v závislosti na daném programu upravena také hlasitost. Při cestě na jednání tak lze počítat s tichem, řev je spojen s výpravami na různé party.
Také střecha zvaná MoodRoof užívá technologii QLED, přičemž doplněna může být konfigurovatelným audio systémem. Ten se může propojit s vaším mobilním telefonem, načež ví přesně, jaký druh hudby či konkrétní skladby rádi posloucháte. V kombinaci s bezdrátovými sluchátky tak může být každý cestující zabaven dle vlastního gusta, což se více než hodí u služeb typu sdílené jízdy Uber.
Kdy přesně by Harman chtěl tyto novinky uvést do sériové výroby, zatím není jisté. Ona digitální palubka ovšem byla v Las Vegas integrována do kokpitu Maserati GranCabrio, nicméně firma může inovativní kokpit uzpůsobit každému vozu. Záleží tedy vlastně jen na zájmu automobilek. A jelikož součástí technologie je i konektivita 5G představená v automobilovém sektoru vůbec poprvé, lze čekat digitální kokpit v reálu dříve než později...





Harman se na CES v Las Vegas pochlubil digitální palubní deskou...
...i digitální panoramatickou střechou
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Spalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
včeraNové Audi RS5 Avant nachytali při testech na Ringu a v okolí, jeho obrovské výfuky působivě jen vypadají
7.5.2025Ford dodatečně ukázal celou rekordní jízdu extrémního Mustangu na nejnáročnějším okruhu světa, už ani neměl na výběr
6.5.2025
Nejčtenější články
K mání je krásná vrcholná Alfa Romeo ze zlatých časů značky v dokonalé verzi i s milionem servisních záznamů. Možná je čas se rozloučit
11.4.2025Šéfka čínské značky založené Mercedesem říká, že její auta jsou 10krát lepší než samy Mercedesy, v Evropě už prodává superrychlý kombík
11.4.2025Drazí Němci v Číně padají ke dnu raketovým tempem. A snad už ani nečekají, že by to ještě mohli spravit
11.4.2025Kia chystá nový objemný turbomotor s vysokým výkonem a nízkou spotřebou, nabídne ho i u nás
11.4.2025Jen hrstka vyvolených z celého světa si bude moci pořídit tuhle sexy motorku s logem Lamborghini
11.4.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva