Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tohle je odpověď Evropy na nové levné americké auto, má tři kola a dál skoro nic
23.5.2025 | Petr Prokopec
Každý si pod pojmem „levné auto” představuje něco jiného, Fiat nyní přichází s tímto. Jak vidíte, primitivnost z tohoto stroje jen čiší, pro některé účely ale může posloužit velmi dobře. A výroba v extrémně levné zemi může cenu stlačit opravdu nízko.
Pokud začnete uvažovat mimo obvyklé mantinely, dá se i dnes koupit dopravní prostředek v Evropě docela levně. A to i když má homologaci pro silniční provoz a dokonce elektrický pohon. Třeba čtyřkolka Hecht Cargo vychází na 130 tisíc korun, za které dostáváte motor naladěný na 4,6 kW, s nimiž lze dosáhnout nejvyšší rychlosti 50 km/h. Tento stroj pobere až 320 kilo nákladu, který zvládne odvézt skoro kamkoli, kam si usmyslíte. Akumulátor pak sice bude třeba dobíjet z běžné zásuvky prakticky celou noc a dojezd 46 km velkou akceschopnost neslibuje, ale na pracovní pojížďky po městě to někomu může stačit. Jenže skutečné auto to pořád není.
Na tomto poli se nedávno ozvali Američané se svým laciným malým pick-upem Slate, což je auto, které by typově našlo uplatnění i v Evropě. A místní Fiat nyní s něčím podobným přichází, jen na to šel ještě víc evropsky a mírou primitivnosti své novinky zašel opravdu daleko.
Italská automobilka vytáhla na světlo světa elektrickou tříkolku TRIS, která byla též navržena jako pick-up. Jejím hlavním posláním je stát se autem pro poslední fázi doručování zásilek, ovšem posloužit pochopitelně může i pro soukromé účely. Je to velmi malé, lehké, jen tříkolé auto, takže by ani nemuselo vadit, že dostalo baterie o kapacitě jen 6,9 kWh, se kterými by mělo zvládnout ujet až 90 km.
TRIS je poháněna 48voltovým elektrickým motorem produkujícím 12 koní výkonu a 45 Nm točivého momentu, od kterého asi nelze čekat, že bude trhat asfalt. Zvláště pokud tříkolku plně naložíte - sama o sobě totiž váží 485 kilo, pobrat pak dokáže dalších 540 kg. Z běžné 220voltové elektrické sítě budete vůz dobíjet do plna skoro 5 hodin. Italové přitom zmiňují, že navzdory tříkolové koncepci je 3,17 metru dlouhý TRIS velmi stabilní, zatímco trubkový rám má nabídnout torzní tuhost srovnatelnou s osobními vozy. Podobně úspěšně pak má být chráněn i před korozí. Pro samotného řidiče je pak určen tříbodový pás, aby tříkolka plnila evropské bezpečnostní standardy.
S prodejem na starém kontinentu se ovšem počítá až ve třetí fázi, nejprve totiž přijdou na řadu Střední východ a Afrika. V Maroku se pak ostatně TRIS vyrábí, což by cenu mohlo srazit na velmi přijatelnou úroveň - tamní mzdové náklady spojené s výrobou aut jsou extrémně nízké. Novinka Fiatu by tedy vskutku mohla zabodovat, o všem rozhodne cena. Tu ale zatím konkrétně neznáme, tedy krom toho, že má být „velmi nízká”.




Fiat TRIS působí trochu legračně, přesto to nemusí být nezajímavé řešení. Klíčový pro úspěch tohoto stroje ovšem bude cena. Foto: Fiat
Zdroj: Fiat
Bleskovky
Čínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
před 5 hodinamiI levná základní Corvette v klání osmiválcových sporťáků ukázala, jak výjimečná je, silnějšího konkurenta roznesla na kopytech
včeraPři veřejných jízdách na Nürburgringu se Porsche 911 při stíhání ve vysoké rychlosti srazilo s BMW M2, brutální nehoda změnila obě auta v ohnivou kouli
7.7.2025
Nejnovější články
Silniční stíhačka s nejsilnějším motorem V12 historie se ukázala hotová, s obrovským výkonem chce pokořit rychlost 450 km/h
před 57 minutamiNové Audi A6 e-etron vypadá tak lacině, že vás snad ani nenapadne, že jde o drahé auto drahé značky
před 2 hodinamiStudie ukázala, kolik kapacity baterií ztrácí elektromobily postupem času. Tragickou bilanci někteří zkouší podat jako dobrou zprávu
před 3 hodinamiČínský hit, který vypadá i jede jako Porsche, ale stojí jako Škoda, oficiálně dorazil do Evropy, první kus přihlásili v Německu
před 4 hodinamiLamborghini odpískalo elektrický Urus, zákazníci o něj nestojí. Místo něj přijde skutečně nový spalovací vůz
před 5 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva