Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Topící se Ford po zaříznutí třech modelů mění své působení v Evropě, může padnout až na dno
1.11.2022 | Petr Prokopec
Postup modrého oválu je zejména z českého pohledu naprosto absurdní. Z nabídky vyřazuje další a další kdysi úspěšné modely, kterým sám zkomplikoval život, aby je nahradil auty úspěšnými ještě méně. Kam takovým postupem může dospět?
V současné nabídce Fordu najdeme jediný elektromobil, Mustang Mach-E. Jeho cena na českém trhu startuje na 1 554 900 Kč, což je na docela obyčejný crossover skutečně tučná cena. Jde navíc jen o základní provedení, které nabízí pouze pohon zadních kol jedním motorem. Ten sice produkuje 269 koní a 430 Nm, s hmotností 2 160 kg to ale není žádný sprinter. A při použitelné kapacitě baterií 88 kWh, což je ekvivalent necelých 23 litrů nafty, si dokážete udělat obrázek, jak reálný bude dojezd 440 kilometrů na nabití. Bude to chtít jízdu odpovídající asi pětilitrové spotřebě spalovacího motoru, 2,16 tuny vážícího auta nic jednoduchého.
Tohle auto je prostě hodně drahé a málo použitelné zboží. A pohled na letošní prodeje v Česku jen potvrzuje, že nejsme sami, kdo tak smýšlí. Za prvních devět měsíců Ford prodal pouze 38 exemplářů. Pro srovnání, Fiesta má na kontě 39 registrací pouze za září. Od ledna jí pak bylo prodáno desetinásobně více než zmiňovaného elektromobilu. Přesto je to malý hatchback, který dostane padáka spolu s dalšími dvěma modely, které se mimochodem též (dohromady) prodávají skoro 10krát lépe než Mustang Mach-E. Logika? Tu v rozhodnutích dnešních automobilek opravdu nehledejte.
Nejsou to ale jediné změny, které fungování Fordu v Evropě stihnou, firma zásadně překope své působení na starém kontinentu jako takové. Spolu s pohřbem Fiesty Ford ukončí v továrně v Kolíně i výrobu motorů, které nově dostane na starosti závod v rumunské Craiově. Německý podnik pak bude překonvertován na evropské elektrické centrum značky. Již příští rok by se zde měl začít montovat menší elektrické SUV, tedy nejspíše Puma na baterky.
S tímto modelem chce Ford odstartovat elektrickou expanzi, do roku 2024 značka hodlá jen v Evropě představit tři osobní a čtyři užitkové vozy, které se již obejdou bez spalovacího motoru. Pokud vše půjde podle plánu, pak by kolínské centrum mělo do roku 2026 vyprodukovat 600 tisíc elektromobilů. S příchodem konce dekády pak již modrý ovál nehodlá pro starý kontinent vyrábět nic jiného. A to je sázka na hodně divokou kartu.
Je totiž třeba si uvědomit, že ona Fiesta byla po dlouhá léta neskutečně žádaným vozem. U poslední generace však značka nechala své ego, aby zastínilo zdravý rozum. Ford totiž vypustil základní úrovně výbavy a místo toho přišel s novými vrcholnými. Fiesta tak neskutečně zdražila, což je ten pravý důvod, proč se zákazníci vydali jiným směrem. Představa, že se vrátí kvůli ještě dražším a přitom méně využitelným elektromobilům, je neuvěřitelně naivní.
Strategii Fordu tedy opravdu nechápeme. A podobně jsou na tom zámořští dealeři, kterým automobilka v létě oznámila, že se do 31. října mají rozhodnout, zda ji v její elektrické misi chtějí podporovat. Aby se ale opravdu mohli přidat, musí do showroomů investovat až 1,2 milionu dolarů (cca 29,6 milionu Kč). To opravdu není malá částka, zvláště když spojena je s enormním rizikem - zájem o elektromobilitu je nadále velmi okrajový, lokální a obvykle jen dalšími dotacemi už tak stokrát dotovaného zboží vybuzený.
Ve finále tedy není překvapením, že mnoho lidí zjevně po nabídce Fordu neskočilo s nadšením. Automobilka proto lhůtu prodloužila až do 2. prosince. Do 15. prosince se pak mají kvůli témuž rozhodnout i dealeři dceřiného Lincolnu. Ti prodejci, kteří pak mají v nabídce obě značky, musí investovat do obou programů, nikoli pouze do jednoho spojeného. Do něčeho takového se ovšem nechce skoro nikomu.
Ford již dříve uvedl, že nikoho nehodlá do ničeho nutit. Problémem ovšem je, že pokud dealeři neodpřisáhnou věrnost elektrické budoucnosti, za pár let nebudou mít co prodávat. Na druhou stranu ti, kteří k obrovským investicím přistoupí, na tom mohou být podobně, akorát navíc přijdou o investované desítky milionů. Jejich váhavosti se tedy nedivíme - tohle není byznys, to je gambling.



Mustang Mach-E je zatím jediným elektromobilem značky, který je u nás nabízen. Za prvních devět měsíců se jej prodalo jen 38 kusů, což jsou horší registrace, než jaké má Fiesta na kontě jen za září a S-Max za posledních evidovaných pět týdnů. Přesto se tyto modely loučí, aby udělaly prostor dalším elektrickým nesmyslům, tomu se říká kvalifikované rozhodnutí. Foto: Ford
Zdroj: Focus, Ford, SDA
Bleskovky
Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 7 hodinamiNástupce po léta nejoblíbenějšího auta Jeremyho Clarksona byl načapán při testech v provozu, teď už jistě dorazí
včera1914koňový elektromobil ohromil při pohodové jízdě po nejnáročnějším okruhu světa leda tím, kolik při ní ztratil kapacity baterií
25.6.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez v pátek dvakrát havaroval 16:32
- Na čele je Filip Salač 15:20
- Rabat místo MacKenzieho? včera 14:00
- Jako lídři přijíždějí do Assenu Marc Marquez, Gonzalez a Rueda včera 10:00
- Časový program v Assenu 25.6.2025
Nejnovější články
Nová motorka oslavující nejlepšího motocyklového jezdce všech dob má výfuky jako z rakety. Je to ale klíček, co ji činí výjimečnou
před 3 hodinamiAmeričané s dvouletým zpožděním dodali prvnímu zákazníkovi svůj vlastní Rolls-Royce, jeho barva mluví za vše
před 5 hodinamiTrvalo 32 let, než se nejprodávanějším autem Volva stalo něco jiného než „krabice”. Navíc s poznámkami pod čarou
před 6 hodinamiMercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
před 7 hodinamiCeny „čínského SUV Ferrari” lidem vyrazily dech, za hodinu si ho objednalo neskutečných 289 tisíc zákazníků
před 8 hodinami
Živá témata na fóru
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.27. 16:50 - Spectral
- Lampárna (stěžovatelna) 06.26. 16:17 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 06.26. 15:37 - Truck Daškam
- S větrem ve vlasech.... 06.26. 14:22 - pavproch
- Kabelový svazek motoru Octavia I 1,8T 06.26. 12:55 - abernas
- kola e89+Tiguan+Scout 06.26. 11:04 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.25. 18:25 - Truck Daškam
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom