Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto jsou nejlepší motory roku 2018. Downsizing konečně dostal co proto
6.6.2018 | Petr Miler | Přidat příspěvek
Po létech až nepochopitelných výsledků se vítězi volby nejlepších motorů roku konečně staly zase ty, které fascinují a alespoň částečně představují to, po čem zákazníci touží.
Z respektované ankety Motor roku (International Engine of the Year) se v poslední dekádě stala spíše Fraška roku. Opakovaně jsme museli kroutit hlavou nad tím, co byli porotci schopni zvolit za absolutně nejlepší motor na trhu za situace, kdy k mání byly ještě motory opravdu hodné obdivu. Už koncem minulé dekády anketa zamířila směrem k adoraci downsizingu a mezi léty 2011 a 2015 v ní dokonce vítězily jen dvou- a tříválcové agregáty. Ty přitom už z podstaty své konstrukce nikdy nemohou být opravdu dobré a představují pouze důsledek uměle vytvořeného tlaku na snižování zdvihového objemu a počtu válců pohonných jednotek.
Předchozí ročníky nicméně naznačily návrat k racionalitě. Nevíme, co přesně vedlo k obratu za situace, kdy oněch malých motorů jen přibývá a paradoxně jsou stále lepší. Někdo si ale zřejmě uvědomil, že zákazníky nenaučí milovat věci, které milovat nelze a snahou o zlepšení image nikým nežádaných motorů pouze ničí image samotné ankety. Loňský a předloňský ročník tak zvolil za vítěze osmiválcový motor Ferrari 488 GTB, na dalších místech ale stále svítila podivná jména. Letos už to tak není a v celkovém pořadí jsou „na pódiu” jen motory, které jsou dnes v podstatě raritou - objemné víceválce.
Downsizing tak byl poražen nejen v srdcích zákazníků, ale konečně i v myslích těch, kteří jej měli od začátku odsuzovat přinejmenším coby nevhodné univerzální řešení. Jsme za to rádi a výsledky ankety vám letos v jedné kategorii po druhé představíme s neobyčejnou radostí.
Celkové výsledky ankety Motor roku 2018
Celkové výsledky letošního ročníku jasně ukazují změnu uvažování porotců. Nejlepším motorem absolutně se opět stalo bezmála čtyřlitrové twin-turbo Ferrari z modelu 488 GTB, které následuje přeplňovaný třílitr Porsche z modelu 911. Na třetím místě je pak dokonce atmosféricky plněný dvanáctiválec a až na pátém vidíme litrový tříválec Volkswagenu, který je jednookým mezi slepými, více ale nikoli. Kompletní pořadí následuje.

Nejlepší nové motory roku 2018
Nejlepším důkazem toho, že extrémní downsizing si letos ani neškrtl, jsou ale výsledky v kategorii nových motorů. Mezi nimi totiž neuspěl menší než šestiválcový agregát o objemu 2,9 litru (z Audi RS4), jinak jsou tu krom dalších dvou šestiválců ještě tři osmiválce a jeden dvanáctiválec. V tomto případě opravdu skvělá volba.
Nejlepší motory v kategorii do 1 litru
Prckové se letos prosadili jen ve svých kategoriích a v případě „podlitrových” motorů je na vrcholu 1,0 TSI od VW. Dost bodů stále získal litrový EcoBoost od Fordu, ostatní spíše paběrkovali.
Nejlepší motory v kategorii od 1 do 1,4 litru
Poslední vítězství ryzího tříválce nastalo v kategorii do 1,4 litru, na vrcholu stanul motor 1,2 turbo od koncernu PSA. Další místa obsadily různé verze jedna-čtyřky TSI od VW.
Nejlepší motory v kategorii od 1,4 do 1,8 litru
Tuhle kategorii vyhrál hybrid, nejlepším čtyřválcem jen nový 1,5 TSI od Volkswagenu.
Nejlepší motory v kategorii od 1,8 do 2,0 litru
Mezi dvoulitry zavládnul čtyřválcový boxer Porsche z modelu 918, na paty mu ale šlapal už starší motor z nejmenších AMG Mercedesu. Třetí místo má motor Hondy Civic Type-R.
Nejlepší motory v kategorii od 2,0 do 2,5 litru
Nový čtyřsetkoňový dvouapůllitr TFSI s pěti válci jasně opanoval kategorii mezi 2 a 2,5 litry zdvihového objemu. „Lepil” se jen větší čtyřválcový boxer Porsche, pozoruhodné je poslední místo dalšího boxeru Subaru WRX STi. Ten už je vážně chvíli za zenitem.
Nejlepší motory v kategorii od 2,5 do 3,0 litru
Porsche svá nová turba neodfláklo a bere další vavříny. Zajímavá je druhá pozice už letitého šestiválce BMW z modelů M3 a M4, za pozornost stojí i úspěch vidlicového šestiválce koncernu FCA z ostrých Alf Romeo.
Nejlepší motory v kategorii od 3,0 do 4,0 litru
Tady je vítěz jasný, do této kategorie totiž spadá i ten celkový. S velkým odstupem druhý skončil osmiválcový čtyřlitr AMG těsně následovaný nejobjemnějším šestiválcovým, stále atmosféricky plněným boxerem Porsche.
Nejlepší motory v kategorii nad 4 litry
Vskutku parádní motory se sešly na vrcholu pořadí objemově „nejtučnější” kategorie. V12 s V10 jako hlavní chody, V8 coby dezert, přát víc si není co.
Nejlepší elektrické a „zelené” motory
Skoro se divíme, že tyto dvě kategorie nejsou jednou, ale ta druhá přece jen dává prostor i jiným řešením. V obou každopádně nenašla konkurenci Tesla následovaná BMW.
Nejlepší výkonné motory
I tady je vítěz jasný, neboť je to ten celkový, ani další pořadí nezklame. Motory na pozicích 2 a 3 nemají turba...
Motor Ferrari 488 GTB je opět nejlepším motorem roku absolutně a logicky tedy i vítězem vícero dílčích kategorií. Zajímavé jsou i výsledky na dalších místech
Diskuze Přidat příspěvek
Bleskovky
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraNový Renault 5 je další obézní vepřík, který vypadá dobře jen na fotkách, působí jako karikatura originálu
20.5.2025Novátorská Corvette E-Ray v evropské verzi si střihla přízemní let po Autobahnu, na 250 km/h je jako nic
20.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Tým Bonovo a Scott Redding končí v šampionátu? včera 17:36
- Pre United Kingdom včera 10:00
- Moto2: V Silverstone bez Veijera, Darryna Bindera. Huertase a Estriga 21.5.2025
- Časový program GP Velké Británie 21.5.2025
- Začal letošní šampionát IRRC 21.5.2025
Nejnovější články
Rusové dokončili obojživelné monstrum jako z časů SSSR. Nezastaví ho prý nic, jeho motor může běžet nonstop měsíce v mrazu
včeraMohutný požár v parkovacím domě na letišti JAX pohřbil přes 50 aut, způsobil kolaps budovy
včeraKrásně modrá, dodnes skoro nejetá Škoda Octavia RS TFSI za míň jak 300 tisíc Kč je přehlíženou perlou mezi ojetinami
včeraMajitel napravil největší nedostatek Tesly, přidal jí spalovací motor. Stálo ho to docela směšné peníze
včeraNejnovější Nissan dostal jméno Micra asi omylem, jeho odpudivá otylost čiší už z prvních fotek
včera
Živá témata na fóru
- OT - zavírám krám, uklízím 05.22. 21:50 - mafel
- Řidiči, co to mají v ruce... 05.22. 16:53 - řidičBOB
- Auto bebechy (kola a nosiče) 05.22. 11:00 - pavproch
- Dříve M135i, nyní ///M2 05.22. 10:34 - Vrooom
- S větrem ve vlasech.... 05.21. 14:21 - pavproch
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.21. 07:53 - abgx1
- Výběr navigace do auta 05.21. 05:57 - GabrielMarks
- Fiat a vše kolem nich 05.20. 12:21 - Stepan