Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toto jsou nejpevnější i nejlehčí automobilová kola světa, sada ale může stát víc než celý zbytek auta
6.6.2022 | Petr Prokopec
Spojení obou těchto vlastností naráz je naprosto mimořádné, diskům kol dává to nejlepší ze dvou jinak dosti nekompatibilních světů. Na vaši Fabii si je ale nejspíše nepořídíte, hodnotu vozu byste tím zvýšili klidně i násobně.
Ještě donedávna byla karbonová kola pouze výsadou Koenigseggu. Následně je do své nabídky zařadil i Ford. Rozhodně s nimi ovšem nemůžete ozdobit třeba Focus či Fiestu, jen samotné ráfky stojí totiž daleko více než jeden nebo druhý hatchback modrého oválu. Místo toho byla určena pouze pro vrchol nabídky této automobilky, tedy pro supersportovní GT a Mustang GT350R a GT500. Kromě toho s výrobky australské společnosti Carbon Revolutions mohou počítat i Ferrari 488 Pista, F8 a SF90.
Nyní se nicméně o slovo hlásí poměrně hlasitě americká společnost HRE, která se rozhodla kráčet trochu jinou cestou. Ve srovnání s protinožci totiž nenabízí jednodílná, ale dvoudílná karbonová kola. Z uhlíkových vláken je pouze jejich límec, střed tvoří hliníková slitina doplněná titanem. A jakkoli spojení dvou tak odlišných materiálů je z podstaty problematické, HRE říká, že to za to stojí. Její kola jsou prý díky tomu současně nejpevnější i nejlehčí, konstrukce má navíc otevírat široké pole možností. Kromě samotného typu kol si totiž kupci mohou zvolit velikost ráfku, stejně jako barevné provedení. A fantazii se prý meze nekladou.
Na výběr jsou typy HX100, H101, HX104 a HX107, jež všechny spadají pod modelovou řadu CRBN. K mání je ve všech případech 20palcový, 21palcový a 22palcový rozměr, mění se jen design paprsků, jež můžete nechat nalakovat jakoukoliv barvou, na jakou si vzpomenete. Ceny přitom vždy začínají na 6 350 dolarech (cca 146 tisíc Kč) za kolo, tedy za jeden jediný kus. Sada tak vyjde na více peněz než základní Škoda Octavia a snadno může být dražší než celé vaše současné auto.
Ve výsledku tedy není divu, že HRE ve svých propagačních materiálech nepoužívá nic obyčejného, ale Porsche 911 GT3 a již zmiňované Ferrari SF90 Stradale. V jejich případě si tedy klientela může vybrat, zda vloží důvěru do Australanů či Američanů. Druzí jmenovaní se přitom jedním užitečným prvkem pokouší převážit misky vah na svou stranu. Do kol jsou totiž zabudované čipy, díky nimiž lze i odcizený ráfek snadno dohledat a ověřit jeho autenticitu.
Možnosti HRE tím nicméně ani zdaleka nekončí. Vybrat si můžete rovněž středovou krytku kol, stejně jako je k mání centrální matice. Ta je nicméně určena pouze vybraným modelům Porsche a Lamborghini, které pro ni mají uzpůsobené nápravy. Sada zatmavených matic či šroubů je ale k dispozici již komukoliv, a to za 200 dolarů (4 600 Kč). HRE přitom i navzdory švýcarskému kříži, který je součástí loga, sídlí v Kalifornii, odkud své výrobky expeduje do celého světa.
Dodat tak již můžeme jen krátkou exkurzi do historie firmy. Ta byla založena v roce 1979 Genem Howellem, jehož jméno vlastně nese (HRE znamená Howell Racing Enterprises). Zpočátku se soustředila na dovoz ráfků Hayashi z Japonska, posléze však zahájila i vlastní vývoj a výrobu. Howell přitom chtěl, aby jeho kola měla evropský nádech, proto nechal logo ozdobit oním křížem. Díky tomu je tak řada lidí považuje za švýcarské, realita je ale - jak už víte - trochu jiná.























HRE nabízí karbonová kola ve 20-, 21- a 22palcové velikosti. S ohledem na jejich cenu není překvapivé, že firma v prezentačních materiálech užívá pouze vrcholné supersporty. Foto: HRE
Zdroj: HRE
Bleskovky
Firma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
včeraPřekvapivý nástupce automobilového favorita Jeremyho Clarksona odhalil interiér, je to luxus se závodními geny
14.7.2025„Americkej kýbl” dal lekci z efektivity hybridnímu supersportu Lamborghini. Umí i víc za míň jak třetinu ceny a s pohonem dvou kol
12.7.2025
Nejnovější články
Letošní růst prodejů elektromobilů v Evropě je do značné míry „fejk”, v Německu jich výrobci víc než čtvrtinu prodávají sami sobě
před 2 hodinamiAllroadový kombík Volva v testu Němců na 100 000 km dlouho bodoval, po rozmontování auta ale přišel šok
včeraSvérázné BMW M2 bude ještě bizarnější, naznačuje únik. Jeho nová verze s pohonem všech kol popře zažitá pravidla
včeraŠkoda ukázala elektrický Enyaq v užitkové verzi, hned první zákazník odhalil pravý účel celé této marnosti
včeraFirma dostala na značky brutální Lamborghini s podtunovou hmotností, stvořila silniční bestii s božským zvukem
včera
Živá témata na fóru
- Policejní kontroly a měření 07.15. 21:27 - řidičBOB
- Toyota obecně 07.15. 21:21 - M.Z.
- Rychlodotazy 07.15. 19:51 - Stepan
- Lampárna (stěžovatelna) 07.15. 14:08 - pavproch
- Výběrové RZ - kdo má lepší úlovek? 07.15. 12:16 - pavproch
- Detektory policejních radarů 07.14. 23:44 - řidičBOB
- Onboard videa 07.14. 16:19 - řidičBOB
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.13. 23:34 - řidičBOB