Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota dál hledá cesty, jak obejít elektrifikaci aut, dodávku osadila novým spalovacím motorem ze sporťáku
15.11.2023 | Petr Prokopec
Je to jen experiment, jako takový je ale třeba jej vítat. Jako společnost nemůžeme udělat větší chybu, než abychom se spokojili s vidinou jediné správné cesty a předem zavřeli dveře vedoucí ke všem možným alternativám.
Patří budoucnost elektromobilům? Nebo nakonec spalovací motory budou žít dál? Anebo přijde ještě něco jiného? To jsou otázky, na který vám nikdo soudný nemůže dát jasnou odpověď, přesto se někteří tváří, že odpověď znají. Neznají a je v tuto chvíli naprosto nesmyslné rozhodovat o tom, jaká technologie budou tou nejlepší za 6 nebo 11 let. Co když se v mezičase ukáže, že tím nejlepším řešením je něco úplné jiného?
Ostatně si jen uvědomme, jak by asi svět vypadal, kdyby se politici rozhodli, že po otevření první telefonní budky na berlínském Potsdamer Platz v roce 1881 budeme muset všichni používat ke komunikaci právě telefonní budky a cokoli jiného bude zakázané. Je to absurdní představa, v té chvíli bychom se nedočkali ani mobilů, ani domácích pevných telefonů, přesně o takový stav ale politici usilují. A většina automobilek jim v tom zdatně sekunduje.
Páv výjimek se ale naštěstí najde, ještě existují firmy, které nechávají budoucnost otevřenou a hledají nové cesty, kterými bychom se mohli ubírat. Jednou z takových je Toyota, která dodnes tlačí na rozmanitost nabídky hnacích ústrojí a netroufá si tvrdit, co bude za dekádu nebo dvě. Aktuálně si tak začala pohrávat s možností nasazení spalování vodíku v užitkových autech a odhalila prototyp dodávky HiAce. Ta se tedy obejde bez fosilního paliva, i když její kola roztáčí spalovací 3,5litrový šestiválec. Ten si totiž vystačí právě s vodíkem, což vede k jeho klidně i nulové uhlíkové stopě. Kvůli odlišným pohonným hmotám však byl snížen výkon jednotky ze 415 na 163 koní.
Takový sešup je nicméně pochopitelný, neboť šestiválcový agregát byl dosud používán sportovními modely značky. V případě dodávky by tak několik set koní bylo zbytečným luxusem. Na druhé straně však široký rozsah agregátu vyhovuje záměrům značky. „Existují možnosti, jak adaptovat vodík spalující motory u velkých aut, a to včetně Land Cruiseru,“ uvedl prezident vodíkové divize značky Misumasa Yamagata.
Automobilka si podle něj zatím není jista tím, zda u produkční verze nakonec šestiválec opravdu použije. Ještě loni se totiž mluvilo o atmosférickém osmiválci. A ze hry nakonec nejsou ani palivové články. „Studujeme, jaká technologie je vhodná pro ten který vůz,“ dodal Yamagata. A právě tato slova by chtělo tesat do kamene, neboť jen to je cesta, jak dosáhnout komplexně efektivního řešení.
Unifikace v tomto směru nikdy nebude správnou cestou. Pokud totiž skutečně chceme skrze automobilovou branži dosáhnout nějakých zlepšení v rámci klimatu, je třeba přistupovat individuálně ke každému trhu i vozu. Ne každý si totiž může dovolit elektrické bZ4X za 1 290 000 Kč či vodíkové Mirai za 1 809 000 Kč. Ovšem i takové Aygo X za 342 000 Kč může planetě posloužit - stačí jen, aby šlo o lehký vůz, se kterým následně jeho spalovací jednotka nebude mít tak moc práce.
Abyste na něco takového přišli, opravdu nepotřebujete doktorát, stačí pouhý selský rozum. Ten však v politice upozadila ideologie a u řady automobilek též. Jsme tak jen rádi, že ne všichni se rozhodli naskočit na vlnu bateriové elektromobility, proti proudu kráčí kromě Japonců také Hyundai či BMW. Technici Toyoty přitom prototyp vodíkového HiAce zvládli vyvinout za pouhých 12 měsíců, mimo jiné i proto, že onen šestiválec se dočkal pouze nových vstřiků. Přiznávají však, že jsou teprve na počátku cesty, neboť dojezd prototypu momentálně činí méně než 200 km.
Toyota ale na voze hodlá dále pracovat, přičemž kromě zvětšení stávajících 141litrových nádrží vůz dostane také hybridní technologii. Obojí by mělo dojezd navýšit, ani poté ale vývoj neskončí. Je přitom možné, že půjde o slepou uličku, to však nikdo nezjistí až do chvíle, než se skutečně dojde až na konec cesty. Politici by právě tyto snahy měli podporovat, ne slepě sázet na něco, o čem zjevně nemají jakkoli hlubší povědomí.









Prototyp dodávky HiAce má pod kapotou motor 3,5 V6 spalující vodík. Je to ta správná cesta? Nikdo neví, není ale větší chyby, než přestat zkoušet. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota, Drive
Bleskovky
Přímé klání dvou dvanáctiválcových italských klenotů je jako z jiné doby, majitele vyšly na 240 milionů korun
před 2 hodinamiExpert před summitem NATO varuje ty, kteří se lepí k silnici: Limuzína prezidenta USA vás klidně přejede
včeraŘidič off-roadu Toyoty při honičce zmizel policii vskutku svérázným způsobem, vzal to obchodním centrem
22.6.2025
Nejčtenější články
Elon Musk říká, že Tesle bude šéfovat, dokud neumře, auta značky teď prý kupují místo levičáků pravičáci
25.5.2025Alespoň v něčem je nové BMW M5 dobré: Ceny předchůdce posílá výš a výš, zůstane zřejmě nepřekonaným vrcholem
25.5.2025Dosud neznámá čínská značka poráží doma drahé Němce na hlavu, rychle zastiňuje veškeré prodeje BMW i Mercedesu
25.5.2025Profesor z KIT a expert přes motory osvětlil, proč německé automobilky vsadily vše na jednu kartu bez plánu B. A teď s ním stejně musí přijít
26.5.2025Dodnes plně funkční Schumacherova mistrovská F1, se kterou vyhrál i v Monaku, se právě tam prodala za nejvyšší sumu, kterou kdy kdo za takovou věc dal
26.5.2025
Živá témata na fóru
- Nejlepsi silnice v Ceske republice ( + SK) 06.24. 14:43 - janom
- kola e89+Tiguan+Scout 06.24. 13:46 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 06.24. 13:45 - pavproch
- Letní i zimní 225(př) + 255(z) 17 až 19" - které? 06.24. 13:35 - pavproch
- Právní oříšky v dopravě a jejich řešení 06.24. 12:59 - Předseda
- Pneu koutek 06.24. 11:44 - Brus
- Politický koutek 06.24. 09:47 - Stepan
- Škoda Rapid, 1.2 TSI 77kW (cukání motoru). 06.24. 08:45 - iridales