Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota se musí smát, už i Hyundai se kvůli neuspokojivým prodejům zaměří víc na spalovací motory
29.8.2024 | Petr Miler
Korejci se se svými elektrickými strategiemi dlouho tvářili sebevědomě, i jim ale nakonec došel dech. Je zajímavé, že vzdálenější cíle pořád nemění, také na ty ale téměř nevyhnutelně dojde. Prodeje elektrických aut jsou i v případě Hyundai a Kie neuspokojivé.
I když se může zdát, že se většina automobilek v případě přechodu na elektrický pohon vydala stejným směrem, není to tak úplně pravda. Někteří na to šli opravdu hodně podobně a hodně naivně („Nabídneme elektrické cokoli a všichni půjdou do kolen!”), jiní ale byli přece jen obezřetnější a snažili se vtisknout svým elektrickým autům specifickou atraktivitu.
Pochváleno budiž Hyundai, které se opravdu alespoň trochu snaží, také ono ale nevyhnutelně muselo narazit na vrozené limity této koncepce. Prostě dnes není technicky a ekonomicky možné nabídnout dostatečně široce použitelné elektrické auto za přijatelnou cenu, a tak se i tato automobilka potýká s neuspokojivými prodeji.
V Česku se podle dat SDA Hyundai letos do července podařilo prodat 356 exemplářů elektrických modelů, což v jeho případě znamená podíl na celkových prodejích jen 2,7 procenta a pouze nepatrný meziroční nárůst (loni 2,53 procenta). Když si navíc z prodejů odečtete elektrickou Konu, která se stejně z víc jak 70 procent prodává v primárně spalovacích provedeních, není skoro o čem mluvit. Podle údajů Dataforce jsou pak evropské prodeje velmi podobnou písní - prodeje celého Hyundai v Evropě letos mírně rostou, ale na elektromobilech opravdu nestojí. Ioniq 5 si letos koupilo 14 136 lidí o odbyt o desítky procent klesá, Ioniq 6 vzalo 5 450 kupců a odbyt znovu klesá, Kona prodeje táhne, ale bez elektrické verze by nějak zvlášť neutrpěla. V případě sesterské Kie bychom pak mohli vykreslit velmi podobný obrázek, ostatně klíčový model EV6 též o desítky procent klesá.
Tohle by Korejce opravdu neuživilo, a tak při včerejším odhalení svých plánů pro investory na tzv. CEO Investor Day ohlásili změnu strategie. Klíčovou novinkou je, že se automobilka víc zaměří na hybridy, tedy pořád spalovací auta s tou či onou elektrickou asistencí. Hyundai chce co nejrychleji zdvojnásobit nabídku takových modelů. Tomu se Toyota musí smát - predikce jejího šéfa, že tržní potenciál elektromobilů je nanejvýš 30procentní, se naplňují stále zřetelněji.
Za pozornost jistě stojí, že větší zaměření na spalovací motory nekončí u klasických hybridních pohonů, ale zahrnuje také doplnění nabídky o tzv. range extendery. Tedy dnes celkem zřídka využívané řešení, kdy je omezený dojezd elektrických aut navyšován dobíjením baterie spalováním (obvykle) benzinu motorem, který slouží jako generátor. Marně přemýšlíme, zda to dnes nabízí ještě někdo jiný než Mazda ve své MX-30 R-EV.
Hyundai chce i díky této změně strategie navýšit své celkové prodeje do roku 2030 o 30 %, což by se mu sázkou na elektřinu stěží povedlo, jak upřesňuje Reuters. Pozoruhodné nicméně je, že navzdory zmíněnému Hyundai - na rozdíl od jiných značek podnikajících podobná opatření - nezměnilo svůj cíl prodat za rok 2030 plné 2 miliony elektromobilů. Chce se zeptat: Kde a komu? Tušíme, že změna tohoto plánu ještě přijde...



Zmýlená neplatí, jen s elektromobily Hyundai růst nezvládne. Vrací se tak ke spalovacím motorům, pořád ale doufá, že elektrických aut prodá v roce 2030 poměrně hodně. Pochybujeme, že se to stane. Foto: Hyundai
Zdroje: Hyundai, SDA, Dataforce, Reuters
Bleskovky
Přelomový Jaguar nachytali při testech, jak si hraje ne něco, čím není, bude to jen další hřebíček do jeho rakve
dnesUnikla podoba nástupce Audi TT a R8 v jednom, je to ještě o hodně větší tragédie, než jsme doufali
včeraZapomeňte na Škodu Octavia RS Combi, nejlepší rychlé auto na prázdninové výlety je teď tohle
31.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
Majitel elektromobilu od nové automobilky pravidelně zažívá noční můry, ze spirály selhání auta i servisu nedokáže uniknout
před 6 hodinamiDalší tradiční evropský dodavatel automobilek skončil a odevzdává se Číňanům. „Už se tady nedá nic vydělat,” říká šéf
před 7 hodinamiBMW dál nesází vše na jednu kartu, do tří let začne svá auta osazovat neobvyklým typem pohonu
před 9 hodinamiRusové ukázali nový všudychod jako z dob SSSR. Stroj zvaný Hvězda nezastaví nic, ujede až 1 000 km v kuse klidně i bažinami
před 10 hodinamiKombíky Volva končí bez nástupce, tento je další v řadě. Z klasických aut značky zbývá jen poslední mohykán
dnes
Živá témata na fóru
- Politický koutek 09.03. 21:01 - Stepan
- BMW Divize 09.03. 15:06 - pavproch
- S větrem ve vlasech.... 09.03. 14:05 - pavproch
- Sněh. řetězy Thule K-summit K23 + K45 09.03. 12:27 - pavproch
- Policejní kontroly a měření 09.03. 12:26 - řidičBOB
- Mercedes - auto pro masy 09.03. 10:56 - M.Z.
- Onboard videa 09.02. 20:22 - řidičBOB
- Chlubítko univerzální 09.02. 16:16 - Carrert93