Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota se musí smát, už i Hyundai se kvůli neuspokojivým prodejům zaměří víc na spalovací motory
29.8.2024 | Petr Miler
Korejci se se svými elektrickými strategiemi dlouho tvářili sebevědomě, i jim ale nakonec došel dech. Je zajímavé, že vzdálenější cíle pořád nemění, také na ty ale téměř nevyhnutelně dojde. Prodeje elektrických aut jsou i v případě Hyundai a Kie neuspokojivé.
I když se může zdát, že se většina automobilek v případě přechodu na elektrický pohon vydala stejným směrem, není to tak úplně pravda. Někteří na to šli opravdu hodně podobně a hodně naivně („Nabídneme elektrické cokoli a všichni půjdou do kolen!”), jiní ale byli přece jen obezřetnější a snažili se vtisknout svým elektrickým autům specifickou atraktivitu.
Pochváleno budiž Hyundai, které se opravdu alespoň trochu snaží, také ono ale nevyhnutelně muselo narazit na vrozené limity této koncepce. Prostě dnes není technicky a ekonomicky možné nabídnout dostatečně široce použitelné elektrické auto za přijatelnou cenu, a tak se i tato automobilka potýká s neuspokojivými prodeji.
V Česku se podle dat SDA Hyundai letos do července podařilo prodat 356 exemplářů elektrických modelů, což v jeho případě znamená podíl na celkových prodejích jen 2,7 procenta a pouze nepatrný meziroční nárůst (loni 2,53 procenta). Když si navíc z prodejů odečtete elektrickou Konu, která se stejně z víc jak 70 procent prodává v primárně spalovacích provedeních, není skoro o čem mluvit. Podle údajů Dataforce jsou pak evropské prodeje velmi podobnou písní - prodeje celého Hyundai v Evropě letos mírně rostou, ale na elektromobilech opravdu nestojí. Ioniq 5 si letos koupilo 14 136 lidí o odbyt o desítky procent klesá, Ioniq 6 vzalo 5 450 kupců a odbyt znovu klesá, Kona prodeje táhne, ale bez elektrické verze by nějak zvlášť neutrpěla. V případě sesterské Kie bychom pak mohli vykreslit velmi podobný obrázek, ostatně klíčový model EV6 též o desítky procent klesá.
Tohle by Korejce opravdu neuživilo, a tak při včerejším odhalení svých plánů pro investory na tzv. CEO Investor Day ohlásili změnu strategie. Klíčovou novinkou je, že se automobilka víc zaměří na hybridy, tedy pořád spalovací auta s tou či onou elektrickou asistencí. Hyundai chce co nejrychleji zdvojnásobit nabídku takových modelů. Tomu se Toyota musí smát - predikce jejího šéfa, že tržní potenciál elektromobilů je nanejvýš 30procentní, se naplňují stále zřetelněji.
Za pozornost jistě stojí, že větší zaměření na spalovací motory nekončí u klasických hybridních pohonů, ale zahrnuje také doplnění nabídky o tzv. range extendery. Tedy dnes celkem zřídka využívané řešení, kdy je omezený dojezd elektrických aut navyšován dobíjením baterie spalováním (obvykle) benzinu motorem, který slouží jako generátor. Marně přemýšlíme, zda to dnes nabízí ještě někdo jiný než Mazda ve své MX-30 R-EV.
Hyundai chce i díky této změně strategie navýšit své celkové prodeje do roku 2030 o 30 %, což by se mu sázkou na elektřinu stěží povedlo, jak upřesňuje Reuters. Pozoruhodné nicméně je, že navzdory zmíněnému Hyundai - na rozdíl od jiných značek podnikajících podobná opatření - nezměnilo svůj cíl prodat za rok 2030 plné 2 miliony elektromobilů. Chce se zeptat: Kde a komu? Tušíme, že změna tohoto plánu ještě přijde...



Zmýlená neplatí, jen s elektromobily Hyundai růst nezvládne. Vrací se tak ke spalovacím motorům, pořád ale doufá, že elektrických aut prodá v roce 2030 poměrně hodně. Pochybujeme, že se to stane. Foto: Hyundai
Zdroje: Hyundai, SDA, Dataforce, Reuters
Bleskovky
Nová Honda Prelude nakonec umí být i rychlá, ale jen pokud v ní vypnete funkci, která měla „fejkovat” její sportovnost
28.10.2025
Toyota už sepsala parte současné Supře. Skončí brzy, nic jiného místo ní nenabídne
27.10.2025
Poslední svolávací akce konečně provalila počet skutečně prodaných Tesel Cybertruck
26.10.2025 (1)
Nové na MotoForum.cz
- Vyhazov manažera komplikuje Salačovu pozici včera 14:15
- Jose Antonio Rueda může odletět domů včera 14:10
- Pozitivní zpráva z Kuala Lumpur včera 14:00
- Je Dixon pro MotoGP příliš pomalý? „Někteří lidé si to myslí.“ včera 11:24
- Triumph Bonneville Bobber 2026: s větší palivovou nádrží včera 08:00
Nejčtenější články
Šéf Fordu se bojí, že prodeje elektromobilů teď zkolabují až na polovinu, neví, co bude dělat s nevyužitými fabrikami
1.10.2025
Do dražby jde sbírka snad všech nejlepších BMW M, která kdy vznikla, všechna se mohou prodat klidně za 1 Kč
1.10.2025
Podivný přehlížený Citroën koupíte už pár let starý velmi levně. Jisté je jedno: Funguje o hodně líp, než vypadá
2.10.2025
Zákazník popsal, jak složité bylo dostat z Tesly po 8 letech zpátky milionovou zálohu na dodnes nevyráběný vůz
2.10.2025
Bentley dokonalo obrat. Vrací se zpátky k čistě spalovací technice a s ní i ke slavnému jménu
2.10.2025
Živá témata na fóru
- ojeté auto kolem 300tis, s místem na lyže uvnitř 10.30. 02:48 - metallicexit
- Další zajímavá autovidea 10.29. 18:44 - Brus
- Onboard videa 10.29. 12:24 - Truck Daškam
- Politický koutek 10.28. 13:04 - Carrert93
- Autokosmetika 10.28. 12:59 - Carrert93
- Toyota GT 86 / Subaru BRZ 10.27. 19:29 - Snowman000
- Dříve M135i, nyní ///M2 10.27. 12:11 - Vrooom
- Fiat a vše kolem nich 10.27. 10:36 - pavproch
