Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Toyota vylepšila svůj i v Česku vyráběný bestseller, může z něj být ještě větší hit
1.6.2023 | Petr Prokopec
V posledních letech se pravidelně objevuje na čelních příčkách evropských prodejních tabulek a jako takový má Yaris na kontě už více než 10 milionů registrací. Japonci se navíc rozhodli pořádně přiložit pod kotel a přichází s novým vrcholem nabídky.
S první generací modelu Yaris přišla Toyota už v roce 1999. Letos v březnu pak značka oznámila, že celosvětově se jí povedlo prodat již 10 milionů exemplářů. Většina z nich skončila na starém kontinentu, kde registrace k poslednímu únorovému dni vystoupaly na 5 155 506 aut. Jen za loňský rok pak Japonci pouze v Evropě prodali 185 781 kusů výchozího hatchbacku, stejně jako dalších 156 086 kusů verze Cross a 5 392 exemplářů sportovního provedení GR. Jen tyto tři verze jedné rodiny tak představovaly více než třetinu celkových evropských prodejů Toyoty.
Právě rostoucí zájem byl důvodem, proč se v roce 2021 začal Yaris vyrábět mimo Francii také v Česku. Tuzemské zastoupení nicméně národní hrdost jakožto lákadlo ani nepotřebuje, neboť vůz si dosud vedl nadmíru dobře už díky ceně. Ta v případě regulérního provedení startuje na 380 tisících korun, tedy jen o chlup výš než u Škody Fabia. Český hatchback je tak vlastně jediným vozem, který je zákazníky žádán více, jinak Yarisu patří druhé místo s 12procentním tržním podílem mezi malými vozy.
Provedení Cross je pak na tom ještě lépe, mezi malými SUV patří vozu dokonce první příčka a 15procentní tržní podíl. Znovu za tím stojí cena, i přes nárůst do délky a výšky totiž tato varianta startuje jen o 30 tisíc korun výše než hatchback. Pod kapotou přitom v obou případech najdete 1,5litrový benzinový tříválec naladěný na 125 koní, což je o třetinu vyšší výkon, než jaký nabízí základní litrová Fabia. Nebýt tak dlouhodobých firemních smluv, hrála by Škoda druhé housle.
Toyota se navíc rozhodla, že železo je třeba kout, dokud je žhavé. Na trh proto posílá novou variantu zvanou Hybrid 130, která není náhradou stávajícího provedení Hybrid 115, nýbrž rozšířením nabídky. Jak již název napovídá, počítat lze s vyšším výkonem, za čímž stojí příchod nového elektromotoru a vylepšeného softwaru. Kromě 130 koní zde pak máme i 185 Nm točivého momentu, zatímco u dosavadního hybridu lze počítat pouze se 141 Nm.
Posílení motorového prostoru se projevilo na lepší dynamice, stovku Yaris Hybrid 130 zvládá za 9,2 sekundy, tedy o pět desetin rychleji než slabší provedení. Co se spotřeby a emisí týče, nárůst je dle značky neznatelný, a vůz tak nadále patří mezi nejlepší ve své třídě. Souběžně s tím je také jedním z nejbezpečnějších, neboť došlo také na přepracování a rozšíření technologie T-Mate. Přednárazový systém totiž nově kromě chodců, cyklistů a aut zvládá detekovat i motorky.
Dále lze zmínit Proactive Driving Assist, jenž vůz automaticky zpomalí, pokud řidič sundá nohu z plynového pedálu a senzory detekují, že se silnice začíná stáčet. Pokud to nestačí, dojde rovněž na zásah do řízení. Nadšence pak sice tento prvek asi neosloví, většina lidí si ovšem nekupuje Yaris proto, aby jeho pneumatiky zanechaly na asfaltu trvalou stopu, tedy nejde-li o verzi GR. I proto jimi bude spíše aplaudována možnost modernizace bezpečnostních prvků přes internet.
Ve finále si posvítíme už jen na modernizovaný kokpit, na který se mohou těšit veškeré varianty. V případě základní úrovní výbavy přitom dochází na spárování 7palcového displeje v přístrojovém štítu a devítipalcové obrazovky multimédií, zatímco se stupni High, GR Sport či Premiere Edition je k dispozici plně digitální přístrojový štít o velikosti 12,3 palce se čtyřmi variantami menu a 10,5palcový středový displej. Ceny budou oznámeny později.



















Yaris Hybrid 130 dostal do vínku lepší elektromotor a software, což vylepšilo jeho výkon. Značka navíc zapracovala i na rozšíření bezpečnostní výbavy a přidala také na digitalizaci uvnitř. Foto: Toyota
Zdroj: Toyota
Bleskovky
Srovnání s Ferrari teprve ukázalo nesmyslnost nového BMW M5. Už nikdy nebude jako dřív, říká úpravce
před 4 hodinamiBrutální Wankel s 12 rotory měl dávat 5 000 koní, při prvním měření výkonu ale selhal a začal hořet
včeraSpalovací „dinosaurus” Koenigseggu stanovil další dynamický rekord produkčních aut, nestačí mu ani nejlepší elektromobil
9.5.2025
Nové na MotoForum.cz
- Marc Marquez vítězem Tissot Sprintu včera 15:27
- Pole pro Gonzaleze, 7. Salač včera 14:30
- Moto3: Dva Rookies na čele včera 14:29
- Pole Position pro Quartarara v novém rekordu 1:29,324 včera 11:31
- Obava z precedentu: Majitelé v Brně se obávají včera 10:14
Nejnovější články
Klasické Porsche 911 dostalo nový život s úchvatným novým motorem 4,0 bez turba, točí až 8 tisíc otáček
před hodinouKrize Audi se prohlubuje, firma v problémech začíná rozprodávat své rodinné stříbro
před 3 hodinamiMax Verstappen potají otestoval závodní Ferrari. Prasklo to, i když si kvůli tomu dokonce změnil jméno
před 5 hodinamiDědic Fiatu a šéf Renaultu dali EU ultimátum: Buď něco změníte teď, nebo tu zničíte autoprůmysl, za 5 let bude pozdě
včeraNěmci vrátili život legendárnímu Audi Quattro. Vypadá jako zamlada, má ale skoro třikrát víc výkonu
včera
Živá témata na fóru
- Zimní/letní? Už máte přezuto? 05.11. 08:38 - GeneHawkins
- Cyklistické vlákno 05.10. 19:29 - Zajda
- whitelist & blacklist 05.10. 09:44 - Stepan
- Rychlodotazy 05.09. 16:22 - Stepan
- OT - zavírám krám, uklízím 05.09. 14:42 - pavproch
- OT: pavproch pomalu likviduje svou firmu 05.09. 14:38 - pavproch
- Detektory policejních radarů 05.09. 13:40 - řidičBOB
- BMW Divize 05.09. 13:18 - pavproch