Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Tragická kvalita Fordu si dál vybírá svou daň. Blíží se stovce svolávacích akcí v letošním roce, obě poslední jsou vskutku tristní
před 3 hodinami | Petr Prokopec
Co všechno se dá na autě pokazit? Zeptejte se značky, jejíž jméno si někteří vysvětlují jako zkratku „Fix Or Repair Daily”. Letos je už na 98 svolávačkách, přičemž ty poslední dvě mj. opravují opravu, která nic neopravila, popř. řeší, že autům mohou zcela přestat fungovat hlavní světla.
Od počátku roku uplynulo sedm a půl měsíce, tedy asi 227 dnů. Těch pracovních je nicméně o zhruba třetinu míň. To je spousta dnů, přesto Ford pomalu každý z nich využil k tomu, aby vyhlásil nějakou svolávací akci. Modrý ovál se tak stal jejich absolutním králem, tak často jako tato značka nikdo jiný mechaniky v servisech podobným způsobem nepřetěžuje. Ostatně třeba v červenci, kdy Ford přišel se svolávací akcí č. 81, jich koncerny Volkswagen a Stellantis měly na kontě každý jen 15. Za nimi se pak nacházel se třinácti Mercedes-Benz a se dvanácti Honda a General Motors.
Ford tedy zejména letos dokazuje, že svůj nelichotivý akronym Fix Or Repair Daily, tedy Opravuj nebo spravuj den co den, si zaslouží do puntíku. Ostatně uprostřed tohoto týdne došlo na svolávací akci, která se týká Mustangu Mach-E, u nějž předchozí softwarová náprava měla řešit potíže s brzdami. Jenže nevyřešila nic, pročež Ford musel přijít s opravou opravy, konkrétně svolávačkou č. 97. Ta se týká aut modelového roku 2021, u nichž nedošlo na správnou kalibraci systému. Majitelé tedy nadále musí počítat s horší asistencí posilovače, což třeba prodlužuje chod pedálu.
Automobilka tak nově hodlá překalibrovat i systém ABS, načež by vše mělo být v pořádku. S ohledem na její dosavadní počínání je to ovšem spíš další sázka do loterie. I proto, že svolávačky se opravdu neskutečně vrší, ostatně pouhé dva dny po devadesáté sedmé je tak s číslem 98. I tentokrát jde o Mustang Mach-E, stejně jako o klasický Mustang a Lincoln Nautilus. Problémem jsou pak u 21 765 vozů modelového roku 2025 jejich světla.
Podle výrobce může mít LEDkový modul jednu vyhořelou diodu. Pokud tomu tak je, pak čelní světla včetně denních a směrových mohou zcela selhat. V případě Lincolnu pak stejná chyba může deaktivovat dokonce i zadní lampy. Ford zatím nezná příčinu, proč došlo na shoření diod, postiženým vozům ovšem hodlá světla vyměnit. Pro majitele to přitom znamená, že budou muset skutečně do servisů, jinak nelze nový hardware instalovat. Jen u klasického Mustangu má nicméně dojít nejprve na kontrolu, zda modul skutečně vyhořelou diodu má.
Detaily každé svolávací akce ale již víceméně přestávají být podstatné, stejně jako to, jakých modelů a problémů se týkají. Jde tu spíš o jejich celkový počet, stejně jako o celkový počet aut, kterých se dotýkají. Ford totiž za první letošní půlrok v Americe prodal 1,13 milionu nových vozů, ve stejné době jich však zhruba 7 milionů povolal do servisů či k online modernizaci. To je opravdu hrozivý poměr, který image značky rozhodně nehází do lichotivého světla.
Nemusíme pak asi ani dodávat, že jakákoli svolávačka je pro automobilku dodatečným nákladem. Po nemalých a v zisk zdaleka neproměněných investicích do elektromobility si přitom Ford takové náklady rozhodně nemůže dovolit. Místo dalšího sedlání mrtvého koně by proto raději měla konečně zapracovat na léta slibovaném zlepšení kvality, jinak se může stát, že jí zákazníci začnou odcházet ke konkurenci ve velkém. Zvláště ti, kterých se týká několik svolávaček za rok.



Modrý ovál jen tento týden přišel se dvěma dalšími svolávacími akcemi, jenž se týkají hlavně Mustangu Mach-E. U aut z roku 2021 nezafungovala předchozí oprava brzd, dojít tak musí na opravu opravy. V případě modelového roku 2025 pak pro změnu může dojít k úplnému selhání čelních světel. Foto: Ford
Zdroj: Carscoops poprvé a podruhé
Bleskovky
Fascinující, kdysi zaříznutý turbínový supersport nakonec vyjel na silnice, sám jeho autor ho dokončil a ukázal v akci
včeraHasiči ani záchranáři nechápou, jak mohl někdo z této nehody vyváznout až do té míry, že beze stopy zmizel z místa
14.8.2025Spalovací „dinosaurus” si vzal zpátky všechny klíčové světové rychlostní rekordy, stačila vlastně drobnost
13.8.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Přiměla by vás sleva 3,2 milionu Kč oproti ceníkové ceně zadat si s téměř nikým nechtěným sporťákem Maserati?
18.7.2025Ford Evropě slibuje návrat dostupných aut. Už mu nevěříme, svůj klíčový model dál bez milosti hází přes palubu
18.7.2025Majitelům tisíců Volv dál hrozí totální selhání brzd kvůli hloupé softwarové chybě automobilky, úřad vydal neobvyklé varování
18.7.2025Land Roveru se přestává dařit. V těžkostech se zbavuje 500 lidí, prý jde o „dobrovolné propouštění”
18.7.2025Čekání na zázrak: V evropských přístavech se kupí tisíce aut, která nikdo nechce, exporty se propadají o desítky procent
18.7.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva