Trápený automobilový průmysl dostal další ránu, nová auta budou ještě dražší a hůř dostupná

Už déle než rok jsme svědky nedostatku dílů, který činí nové vozy stále dražšími a přesto obtížně dostupnými. Dosud za to přímo či nepřímo mohl hlavně Covid, jak je ale vidno, problémy mohou pokračovat i bez něj.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Představení

Trápený automobilový průmysl dostal další ránu, nová auta budou ještě dražší a hůř dostupná

18.8.2022 | Petr Prokopec

Trápený automobilový průmysl dostal další ránu, nová auta budou ještě dražší a hůř dostupná

/

Foto: China Hanking Holdings Limited, tiskové materiály

Už déle než rok jsme svědky nedostatku dílů, který činí nové vozy stále dražšími a přesto obtížně dostupnými. Dosud za to přímo či nepřímo mohl hlavně Covid, jak je ale vidno, problémy mohou pokračovat i bez něj.

Abnormální vlně veder čelí letos velká část světa, ostatně při aktuálním počasí v Česku se o tom nemusíme dlouze rozepisovat. Na první pohled se může zdát, že nám to maximálně způsobí více či méně nepříjemné pocity, jak je ale vidno, následky mohou být i mnohem drastičtější.

Vlna čtyřicetistupňových veder totiž zasáhla i Říši středu, v jejímž případě se ukazuje poddimenzovanosti některých staveb. Rychle vznikající silnice totiž vysoké teploty nezvládají a začínají praskat či se roztékat. Podobné je to i v případě střech, které se na některých stavbách rozpouští pomalu v přímém přenosu či z nich alespoň vytéká dehet. Vysychat pak začínají i řeky, což pro změnu vede k omezené výrobě elektřiny vodními elektrárnami.

Právě kvůli všemu zmíněnému byl v sečuánské provincii od 15. do 20. srpna pozastaven provoz všech továren. To je další rána zejména pro už tak zkoušený automobilový průmysl, neboť právě tato oblast je doslova Mekkou pro výrobce čipů a dalších elektronických komponentů. Kromě toho jde navíc o lokalitu, kde se ve velké míře těží lithium. Je tedy jasné, že že dojde na další omezení dodávek klíčových komponentů a surovin, což povede k dalšímu zdražování.

Právě tento stav jen dokládá, jak značným rizikem je snaha politiků přepřáhnout prakticky ve všech ohledech na elektrifikaci. Produkce solární energie sice jde nahoru, nicméně díky tomu narůstá také prodej klimatizací. Zvyšuje se tedy spotřeba elektřiny, kterou budou muset vyrábět hlavně uhelné, jaderné či plynové elektrárny. Jak ale bylo zmíněno, na vodní zdroje se momentálně spolehnout nedá. A podobné je to i v případě těch větrných, neboť horký vzduch pomalu stojí na místě.

Čínské úřady proto již požádaly obyvatele, aby termostaty nastavili minimálně na 26 stupňů Celsia a kancelářské budovy, aby výtahy fungovaly jen od třetího patra nahoru. Je pak vlastně jen otázkou, než od žádosti přejdou k rozkazům a kdy padne kosa i na dobíjení elektromobilů. Politiky prosazované spásné řešení klimatické krize, které prakticky nic neřeší, tak rázem dostane stopku, čímž se jen potvrdí, kterak jde opravdu o nesmysl. Zdražování nových aut si ale ještě předtím „užijeme” tak jako tak.


Trápený automobilový průmysl dostal další ránu, nová auta budou ještě dražší a hůř dostupná - 1 - China Hanking mining ilu 01Trápený automobilový průmysl dostal další ránu, nová auta budou ještě dražší a hůř dostupná - 2 - China Hanking mining ilu 02
Rovněž Čína čelí vlně veder, v jejichž důsledku byl v sečuánské oblasti pozastaven provoz všech továren. Stojí rovněž produkce lithia, obojí povede k dalšímu zdražování a protahování dodávek nových aut. Ilustrační foto: China Hanking Holdings Limited, tiskové materiály

Zdroj: CNN, Reuters

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.