Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Venku je konečný účet za loňské prodeje aut. Je krutý, ne však pro dvě značky
19.1.2021 | Petr Prokopec
Bezprecedentní, tak lze nejlépe charakterizovat loňský propad prodejů nových aut na starém kontinentu, který se přes lepší druhou polovinu roku zastavil na 23,7 procenta. Ne pro každého ale znamenal tragédii.
Loňský rok byl mimořádně náročný pro všechny a automobilky rozhodně nebyly výjimkou. Celý svět zachvátila pandemie koronaviru, která zejména na jaře způsobila odstávky ve výrobě i prodeji. Dokonce ani Tesla nemohla po nějaký čas profitovat z toho, že nespoléhá na klasické dealery, nýbrž primárně na internetové prodeje. Nicméně i tak si kalifornský výrobce meziročně velmi polepšil, byť na půl milionu dodaných vozů během jednoho kalendářního roku opět nedosáhl.
Teslu nicméně pro tuto chvíli ponechme stranou, ostatně její prodejní data asociace výrobců ACEA nezveřejňuje, protože Tesla není její součástí. Místo toho si posvítíme na zbytek trhu, který na „novou dobu” tak dobře připraven nebyl. Proto v případě celého loňského roku nenajdeme jedinou značku, která by skončila absolutně v plusu a totéž platí i o jednotlivých zemích. Přesto některé automobilky klesaly o tolik méně než trh, že si relativně výrazně polepšily.
Začneme ale u základních faktů. Za loňský rok bylo tedy v zemích Evropské unie prodáno 9 942 509 nových vozů, což oproti předchozímu období představuje skoro o čtvrtinu méně prodaných vozů. Ze zemí bylo nejméně zasaženo Dánsko a Litva, kde byl meziroční propad 12,2, resp. 12,9%. Tragicky pak na tom není ani ČR (-18,8 %).
Jak Dánsku, tak Litvě napomohl zejména skvělý prosinec. První země si v posledním loňském měsíci polepšila o 46,8 druhá pak o 29,9 %. A do plusu ostatně šlo i Česko, kde byl prosinec tím druhým nejlepším v historii. Podobně je pak na tom vlastně i celá Evropská unie, neboť jakkoliv 1 031 070 prodaných aut představuje 3,3% meziroční propad, loňský prosinec byl rekordní.
Je samozřejmě otázkou, zda to značí blýskání na lepší časy. Koronavirus bude výraznou měrou ovlivňovat naše životy minimálně do léta. Kupní síla obyvatelstva tak bude nadále slábnout, stejně jako se dá očekávat pád některých firem. Automobilky se tedy mohou připravit na odliv zákazníků, s čímž v podstatě nemohou dělat vůbec nic. Kde nejsou peníze, tam nepomůže ani slevová politika, ani dotace - ty ve výsledku spíše jen změní preference zákazníků, kteří na trhu zůstali.
Přesunout se můžeme k jednotlivým automobilkám, kde v případě těch prémiových lze za loňského jednoznačného vítěze vyhlásit Porsche. Jeho prodeje poklesly pouze 10,3 %, což lze vnímat jako pozitivum, neboť tržní podíl značky díky tomu vzrostl. A dobrý pro ni byl i závěr roku - v posledním loňském měsíci prodalo Porsche 5 705 aut, tedy o 14,8 % více než předloni.
To je první vítěz koronavirových časů, z mainstreamových výrobců pak na čele pelotonu najdeme Toyotu, jejíž prodeje sice poklesly o 12,5 procenta, ovšem tržní podíl vzrostl ze 4,7 na 5,4 %. I v tomto případě má na tomto vývoji lví podíl prosinec, kdy registrace vzrostly o 23,5 % a tržní podíl dokonce o 1,2 procentního bodu. Zajímavé nicméně je, že jakkoliv se na celkových prodejích značky podílejí hybridy hned dvěma třetinami, Toyota stále lehce zaostává za emisními cíli.
Kromě Toyoty si v prosinci ještě výrazně polepšily Opel (+20,8 %), Jeep (+20,7 %), Lancia/Chrysler (+20,5 %) a Alfa Romeo (+21 %). Tedy značky, jenž spadají pod nový koncern Stellantis spojující italsko-americkou entitu FCA a francouzsko-německou PSA. Jejich sloučení se tak jeví jako stále lepší nápad, byť je otázkou, jak moc světla svítí nad hlavou právě Alfě. Ta si sice v prosinci polepšila, ovšem i tak prodala tehdy i za celý rok méně aut než Lancia, která má v nabídce jediný model a je k mání pouze v domovské Itálii.




Prodeje v roce 2020 klesaly bez ohledu na trh či značku, celková bilance je tristní. Grafika: ACEA


Porsche má nicméně za loňský rok na kontě jen 10,3procentní pád... Foto: Porsche


...zatímco Toyota si pohoršila o 12,5 procenta. Tržní podíl obou značek tak výrazně narostl. Foto: Toyota
Zdroj: ACEA
Bleskovky
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
dnes
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nejsilnější a nejrychlejší VW Golf GTI má svou cenu, „lidová” je asi tak jako cifry na kabelkách od Diora
31.10.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejčtenější články
Budoucnost už zas není elektrická. Další automobilka zařízla vývoj vrcholného elektrického modelu, vyvine radši spalovací
4.10.2025
Dnes nadpozemský Koenigsegg zvažuje nabídnout také dostupný model, motor pro něj má už hotový
4.10.2025
Německý gigant propustí 7 600 lidí z „elektrické divize”. Už teď ví, že je nebude potřebovat ani za 5 let
5.10.2025
Zlatan Ibrahimovič si k narozeninám nadělil další nové Ferrari, stálo ho přes 90 milionů Kč
5.10.2025
Dodnes sotva jetou Škodu Octavia II RS v krásné barvě nikdo nechce, její cena se blíží výhře v loterii
5.10.2025
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
