Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ukažte prostředníček inflaci, nečekaně se navrátivší ikona za dva roky nezdražila ani o cent
3.11.2022 | Petr Miler
Je to možná trochu knížecí rada, ale ukažte nám jiné auto srovnatelného renomé, jehož cena se v časech bující inflace nepohnula ani o píď. Situace je navíc pikantní tím, že jde o vůz, který téměř jistě nedostane nástupce. A jakmile se jednou přestane prodávat, jeho ceny půjdou pravděpodobně jen nahoru.
Není to tak dávno, co bylo slovo „inflace” skloňováno téměř jen v akademických debatách, poslední dvě dekády byla v rozvinutých ekonomikách skoro nepřítomnou věcí. Byla dokonce tak nízká, že centrální banky na mnoha místech světa sáhly po nulových či záporných úrokových sazbách, aby předešly deflaci. Kdeže tyto sněhy jsou.
Dnes se o inflaci hovoří v podstatě na každém rohu, její problematika je ale mnohem složitější, než si většina laiků myslí. Inflace není jedno číslo, všeobecný růst cenové hladiny vyjádřený obvykle mírou zvýšení cen určitého spotřebního koše je ryze statistický údaj, který má optikou životů konkrétních lidí asi takovou validitu jako ideální velikost saka vzniklá zprůměrováním velikostí všech mužů v zemi - takové číslo něco řekne, sako ušité přesně podle průměru ale nemusí být vůbec nikomu.
Zejména tak drastická inflace, kterou nyní prožíváme, dopadá na různé lidi různě a pro finance některých z nás bude zničující mnohem víc, než průměrné číslo napoví. Pokud obyčejný člověk utrácí hodně peněz za jídlo, energie či dopravu v podobě auta a paliva do něj, bude současným vývojem cen bit snadno násobně více, než průměrná hodnota naznačuje. Mouka, mléko nebo máslo meziročně zdražily o více jak 50 %, elektřina, plyn a tuhá paliva atakují až mety 86 % a auta? To je minimálně pro nás kapitola sama pro sebe.
Meziroční posuny tak vysoké nejsou, za posledních pár let ale růst cen aut též vysoce překonává průměrnou inflaci, o palivech ani nemluvě, ta jsou stále poblíž historických maxim. Najdou se ale i věci, které obecně nezdražují či dokonce zlevňují, především se ale i mezi oněmi překotně zdražujícími statky najdou takové, které se vymykají standardu. A právě jimi lze inflaci tak trochu přechytračit.
Nakonec je to cesta, jak ji nejlépe zkrotit - když budeme všichni hledět na to, kolik za co utrácíme a vybírat si výhodnější věci, výrobcům nezbude než hledat cesty, jak ceny snížit. Najít světlé body v jinak dost temné mapě lze i v případě aut, jak ukazuje nedávno představený Nissan GT-R modelového roku 2023. Tedy zmrtvýchvstalá Godzilla, která už měla být na onom světě, nakonec ale bude v prodeji i příští rok.
Autu jsme se věnovali ve zvláštním článku a konstatovali, že je vlastně docela výhodné, nevšimli jsme si ale toho, čeho si všimli kolegové z Carscoops - že tento vůz od časů modelového roku 2021 nezdražil ani o cent. Stojí nadále 113 540 dolarů, tedy asi 2,8 milionu Kč, což pochopitelně není málo peněz. Je to ale úplně stejná suma jako v roce 2021 - ukažte nám jiné auto, o které byste si aspoň opřeli kolo, jehož cena se od té doby nezměnila. Nevíme o žádném.
Rada: „Přelstěte časy nedostatku koupí auta za 2,8 milionu korun!” zní jako od knížete, to uznáváme. Ale máte-li tu možnost, klidně to udělejte. Nejenže jde o relativně výhodnou koupi, jakmile GT-R skončí - a jednou se to nevyhnutelně stane -, bude z něj jistě dříve nebo později vyhledávaný vůz mezi sběrateli, protože nástupce už podle všeho nebude a je to slavné auto, které nikdy neztratilo dynamickou relevanci. Můžete tak nejen ušetřit při nákupu, ale i vydělat při pozdějším prodeji. Však se podívejte, za kolik se dnes prodávají předchozí generace Godzilly. A to nakonec dostaly modernějšího nástupce. Nevýhodou je, že auto modelového roku si musíte nechat přivézt z USA, ale to v případě tak drahého vozu paseku v rozpočtu neudělá.




Nissan GT-R 2023 se jako výhodná koupě jeví nejen dnešní optikou, výjimečná je jeho cena i tím, že se za dva roky vůbec nezměnila. Výhodná koupě? Svým způsobem to tak skutečně je, i když nominálně na něj musíte mít pořád hodně. Foto: Nissan
Zdroj: Carscoops
Bleskovky
Až budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025Mercedes po sérii požárů svolává do servisů skoro všechny vyrobené silniční Formule 1, je to další obrovské fiasko
27.6.2025
Nové na MotoForum.cz
Nejnovější články
EU má nový plán, jak lidem kupujícím starší auta otrávit život. Chce přísně regulovat i soukromé převody ojetin
před 11 hodinamiDalší slavná britská automobilka má zcela opustit Británii a místo toho začít vyrábět svá auta v Americe
včeraHmotnost zabíjí vše. Nové BMW M3 je po úniku informace o jeho hmotnosti zjevně mrtvé už teď
včeraNový Duster se dál šíří světem jako Renault. Líp tak vypadá, líp tak působí a ještě ke všemu je citelně levnější
včeraMercedes chybu prostě nepřizná. Jeho propadák prý nikdo nekupuje jen proto, že příliš předběhl dobu
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva