Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Ukrajinský vojenský speciál jak z dob SSSR zamířil do služby, odhalil nové detaily
11.1.2019 | Petr Prokopec
Až překvapivě velké množství novinek přináší sériová verze obřího vojenského náklaďáku s pohonem 8x8. Bude mimo jiné ještě schopnější v terénu a také výkonnější.
Na sklonku loňského roku jsme si mohli představit nový ukrajinský armádní speciál KrAZ-7634NE, za kterým stojí Kremenčuckij Avtomobilnyj Zavod. Ten navazuje na tradici podobných kolosů z dob SSSR, byť ve srovnání s nimi působí na pohled poněkud krotčeji. Automobilka KrAZ přitom v prosinci světu ukázala pouze prototyp, nyní však vyrukovala s prvním sériovým exemplářem. Zajímavé je, že ten se vůči předchozímu provedení liší, armáda si totiž vyžádala ještě několik změn.
Než se k novinkám dostaneme, jen připomeneme, že KrAZ-4634NE původně vznikl pro potřeby ropného a plynárenského průmyslu. V roce 2014 však odstartoval vývoj armádního provedení, u které byla snížena nosnost na 18 800 kilogramů, nicméně zároveň pro změnu došlo k navýšení možného zatížení náprav - každá tak nyní snese až 8 000 kilo. O těchto modifikacích jsme ale již mluvili dříve, nové jsou spojeny s palivovými nádržemi. Ty jsou nadále dvě, celkově však poberou jen 330 litrů.
V případě prototypu byla kapacita více než dvojnásobná, 350 litrů totiž pobrala každá z obou nádrží. Důvodem je lepší prostupnost terénem resp. odolnost nádrží proti nástrahám okolního prostředí, která si vyžádala úpravu jejich tvaru a tím i kapacity. Přesunut pak byl ještě výfukový systém, který nyní trůní na pravé straně ve směru jízdy a je vyveden mezi první a druhou nápravou, znovu se stejnou motivací. Toto monstrum by tedy v terénu mělo být ještě mrštnější než jeho koncept.
Další změna se týká pohonu. Jakkoliv lze totiž i nadále počítat se čtyřnápravovou platformou, pohonem všech osmi kol a 14,9litrovým osmiválcovým turbodieselem YaMZ-7511.10, výkon motoru poskočil ze 420 na 460 koní. Jejich přenos pak navíc nemá na starosti původní manuál, nýbrž automat.
Nakolik se tímto způsobem proměnila jízdní dynamika, nebylo uvedeno. Nicméně se dá předpokládat, že maximum vozu zůstane nadále okolo 100 km/h. Pro řidiče ale bude obsluha snazší, trůnit přitom bude stejně jako u prototypu v kabině čínského původu, která byla předsunuta před pohonnou jednotku. Díky tomu se podařilo udržet výšku vozu v přijatelných mezích, tedy na 2 800 milimetrech. Na délku pak KrAZ-7634NE měří 11,8 metru.
Lze pak už jen dodat, že jakkoliv automobilka KrAZ v případě mnoha komponentů spoléhá na externí zdroje, platformu vozu včetně můstků, rámů a zavěšení si vyrábí sama. I díky tomu se může přizpůsobit individuálním požadavkům, jako tomu bylo v případě armádního provedení, jehož ložná plocha korby o délce 8 080 milimetrů byla přímo uzpůsobena nové ukrajinské raketě Alder. I proto sice klesla celková nosnost, ovšem došlo na zesílení náprav.








Vůbec první sériový KrAZ-7634NE zamířil do služby, oproti loňskému prototypu doznal několika změn
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Fiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
před 11 hodinamiVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraProdeje elektrických Fordů se dál mohutně propadají, sportovní spalovací Mustang už v USA dokonce překonává rodinný Mach-E
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Živá témata na fóru
- Policejni Passaty, Superby a neoznacena merici vozidla #2 07.05. 22:25 - Truck Daškam
- Řidiči, co to mají v ruce... 07.05. 20:36 - Truck Daškam
- Porsche - vse o sportovnich modelech 07.05. 18:05 - pavproch
- Fiat a vše kolem nich 07.05. 13:46 - Stepan
- Cyklistické vlákno 07.04. 13:49 - HondaMan
- Dříve M135i, nyní ///M2 07.04. 13:31 - Vrooom
- Výběr navigace do auta 07.04. 11:40 - Josef1
- Policejní kontroly a měření 07.03. 16:53 - řidičBOB