Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Úřady žádají majitele 8 tisíc čínských SUV prodaných v Evropě, aby s nimi ihned přestali jezdit
19.5.2021 | Petr Miler
Cesta z vrcholu slávy kamsi k blízkosti úplného dna je někdy rychlejší, než by kohokoli mohlo napadnout. Tohle auto se nedávno stalo prodejně vůbec nejrychleji rostoucím čínským autem v Evropě, teď zažívá krušnější chvilky.
S velkou silou přichází velká zodpovědnost, říká se. Na vlastní kůži to teď zažívá čínské Geely, kterému se v poslední dobou velmi daří při jeho expanzi mimo svou domovinu. Jeho klíčové SUV s poněkud svérázným jménem Coolray je nyní prodejně nejrychleji rostoucím „Číňanem” v Rusku, a tedy i v Evropě. A také v absolutních číslech míří stále výš - největší čínská automobilka může konečně tvrdit, že jej prodává po tisících. Není to ovšem jen důvodem k radosti.
Na fóru běloruských majitelů tohoto modelu se totiž začala šířit informace, že na voze byl objeven závažný nedostatek na rozvodu paliva, který může vést až ke vznícení. A do chvíle opravy jsou majitelé žádáni, aby auto vůbec nepoužívali. Že se informace šíří v prvé řadě právě v Bělorusku, není náhodou, neboť všechny Coolraye pro Evropu jsou vyráběny v tamní fabrice značky a také se jich v Minsku a okolí dost prodává.
Oficiální svolávací akce byla vyhlášena zatím právě tam, ve stejném duchu ji ale připravuje rovněž ruský Rosstandart. Podle jeho informací se problém týká 7 865 aut, z nichž 5 746 bylo prodáno právě v Rusku. Problémem je materiál palivových trubek, který má tendenci za blíže nespecifikovaných okolností praskat. Pak z něj začne vytékat benzin a v takovém případě je požár vždy na spadnutí.
Dostupné dokumenty říkají, že problém je identifikovatelný podle citelného zápachu benzinu v kabině, to je ale trochu knížecí rada - když už je palivo cítit uvnitř, raději bychom z vozu utíkali, k požáru může dojít i dříve, než kdokoli z posádky cokoli ucítí. Proto také žádost o odstavení automobilu a vyčkání momentu opravy.
Pro Geely je to samozřejmě nepříjemná situace - jednak morálně, ale i fakticky, opravit skoro 8 tisíc aut nebude rychlé ani levné. Navíc jde v krátkém sledu o druhý podobný problém, který se týká čínský SUV nabízených v Evropě. Inu, jejich velmi atraktivní ceny nepřichází bez rizika, to je třeba vzít jako fakt. Přestože nepochybujeme o tom, že auta renomovanějších značek jsou dražší i kvůli regulatorním záležitostem, dražší pracovní síle či právě kvůli jejich zvučnějším jménům, což zákazníka nemusí až tak zajímat, náklady na vývoj a výrobu jistě budou též součástí příběhu.
Je například vzácné vidět Číňany testovat cokoli v opravdu tuhých mrazech, to „západní” značky dělají zcela samozřejmě. Právě odtud bude zřejmě vanout vítr - v Rusku je větší zima než v Číně a některé části vozů na nízké teploty nemusí být řádně připraveny.






Geely svůj nový Coolray loni prezentovalo v poněkud ohnivě stylizovaných fotkách. To jistě ještě netušilo, že letos bude muset téměř veškerou evropskou produkci stáhnout kvůli riziku požáru. Foto: Geely
Zdroje: Geely Club Belarus, Rosstandart
Bleskovky
Nástupce tragicky zesnulého Kena Blocka se pochlubil novou brutalitou točící 9 500 otáček i s turbem, natočil s ním další Gymkhanu
včera
Srovnání hned tří moderních Porsche bez turba vám zapěje fascinující „vosí árii”, chybu neuděláte ani s jedním z nich
4.11.2025
Porsche si nechalo patentovat nový jízdní režim, který působí jako aprílový žert, je ale míněn smrtelně vážně
2.11.2025
Nové na MotoForum.cz
- GP Portugalska: Všechno je připraveno pro Pedra Acostu včera 17:04
- V Moto2 je rozdíl mezi lídrem a druhým pouhých 9 bodů včera 16:00
- Grand Prix se vrací do Evropy 4.11.2025
- Joe Roberts mimo hru v Portimãu a Valencii, Xabi Zurutuza jako náhrada 4.11.2025
- Miguel Oliveira: Poslední domácí závod v MotoGP? 3.11.2025
Nejnovější články
Nechvalně proslulý německý tuner se vyřádil na novém BMW M5, ale asi to vzal za špatný konec. Teď vypadá jako Honda Civic
včera
Vážně to není „my proti nim”? Opravdu jsou lidé vyvíjející elektrická a spalovací auta stejní nadšenci, jen pracují s „jiným materiálem”?
včera
BMW M končí s verzemi Competition. Zdánlivě logický krok je dalším nepochopením emotivní stránky věci
včera
Stellantis nezná meze, do nabídky vrací i motor 7,0 V8 s až 1 014 koňmi, navíc levně
včera
Prodeje korejských elektromobilů v USA se po konci dotací zhroutily, i když zlevnily pod úroveň dotovaných cen
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva
