Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Číňané jsou v Evropě k nezastavení, díky jejich levnému Karoqu skórují i v dobách extrémních propadů
7.8.2022 | Petr Miler
Když se dva perou, třetí se směje? Tak nějak působí současná situace, kdy dva mocenské bloky vystupují jeden proti druhému, ten třetí ale nemá problém spolupracovat s oběma stranami a krůček po krůčku se zmocňovat velkých automobilových trhů.
Nemusíte mít bůhvíjaké povědomí o čínských autech, abyste znali automobilku Geely. Je to největší tamní výrobce aut a majitel Volva, Lotusu nebo Smartu, přičemž její zakladatel je osobně největším jednotlivým akcionářem Mercedesu. Nejvíce ale Geely proslavilo jeho převzetí zmíněného Volva, s nímž vyvinulo platformu CMA používanou mnoha vozy švédské značky. Geely pak získaných vědomostí využilo při vývoji architektury BMA, u které se již obešlo bez švédské automobilky, stejně jako v případě později představené SEA.
My ale dnes zůstaneme u té, která si říká BMA. Na ní totiž vznikl model Binyue, který se do Evropy dostal pod označením Coolray. Nevíme, jak vám tohle jméno zní, ale to dnes nechme být. Podstatné je, že se v Evropě nejen prodává, ale i vyrábí, a to díky joint-venture zvanému BelGee se sídlem v Bělorusku něco málo přes 600 km od českých hranic. Stojí za ním Číňané, Bělorusové a Rusové, protože smyslem místní výroby je hlavně prodej v největší zemi světa.
S ohledem na aktuální dění nebylo snadné udržet tamní produkci v chodu a březnu musela být na dva týdny zastavena kvůli potížím s dodávkami některých dílů. V tuto chvíli je ale znovu v chodu a plánuje letos vyrobit 37 000 aut. Její důležitost je z hlediska Geely daná tím, že dovoz aut z Číny by byl drahý kvůli clům, při produkci v rámci celní unie řady zemí bývalé SSSR tento problém odpadá. I díky tomu je možné, že základní cena Coolraye na ruském trhu činí 1 879 990 rublů a aktuální akce ji dokáže snížit až na 1 459 990 RUB. V přepočtu na koruny to není zase tak málo, jde o 747 resp. 580 tisíc Kč, je ale třeba mít na paměti, že hodnota rublu optikou jiných měn je nyní uměle vyšponovaná na mnohaletá maxima.
Pro Rusy se na jimi vnímané hodnotě rublu za posledních pár měsíců mnoho nezměnilo, cenu Coolraye je tedy třeba vnímat spíše optikou cen konkurence. Geely Coolray je 4 330 mm dlouhé, 1 800 mm široké a 1 609 mm vysoké auto, které stojí na podvozku o rozvoru 2 600 mm. Jde tedy skutečně o přímého o konkurenta Škody Karoq, která vedle něj působí jako hodně drahé zboží. V Rusku začíná na 2 716 000 RUB - že je to v korunách 1 080 000 Kč, není až tak podstatné, že jde o skoro dvakrát víc než za Geely, to už podstatné je.
Pohon čínského SUV dostal na starosti 1,5litrový přeplňovaný tříválec se švédskými kořeny, který byl naladěn na 177 koní výkonu a 255 Nm točivého momentu. Ty má na starosti sedmistupňový dvouspojkový automat, který roztáčí přední kola. Standardem jsou 18palcové ráfky, se kterými navíc dorazila i panoramatická střecha či vyhřívaná sedadla. O holobyt se tedy určitě nejedná, o to relativně zajímavější zmíněné ceny jsou.
„Hustý paprsek” tak v Rusku boduje i v momentě, kdy se celý trh mohutně propadá. Zdá se, že prodej aut v této zemi jako takový se už odrazil ode dna a postupně zase stoupá, i tak Avtostat za červenec hlásí meziroční pokles celého trhu o extrémních 74,9 %. Co Geely? To prodalo v červenci 2 323 aut, je meziročně jen o 6,5 procenta níže než loni a Coolray na tom s 1 219 prodanými vozy má klíčovou zásluhu.
Nejde přitom jen o úspěch jednoho modelu a jedné značky - mohutně zvyšovat svůj tržní podíl dokáží i další čínské značky, které za červenec souhrnně obsadily už 24 % ruského trhu. Číňané zkrátka i za současné situace získávají půdu pod nohama a při zmíněných cenách - třebaže českou optikou zajímavých jen relativně - se snad ani nelze divit. Vsadili bychom se, že za podobných podmínek by Coolray byl úspěšný i u nás.
Geely a jeho Coolray situace v Evropě a v Rusku moc trápit nemusí. I na trhu, který se propadá o 70 až 80 procent, si umí držet pozice a mohutně zvyšovat svůj tržní podíl. Další významné čínské automobilky jsou na tom podobě. Foto: Geely
Zdroje: Geely, Avtostat
Bleskovky
- Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami - Zákazníci masivně ruší objednávky na auto od Xiaomi, které za cenu Škody nabízí vzhled i dynamiku Porsche
včera - Vojáci předvedli, jak rozeberou a znovu složí celé auto jen za dvě minuty, výměna kol v F1 je rázem nuda
16.4.2024
Nejnovější články
- Maserati se s novým Quattroporte vrací skoro až k rýsovacímu prknu, plán nabídnout rychle jen elektromobil vyletěl komínem
před 3 hodinami - První majitel najel 556 tisíc km s malým 45koňovým autem, jen tachometry na něm utavil tři. Tomu se říká oddanost
před 5 hodinami - V Německu začali nabízet elektromobily v Media Marktu jako ledničky, od 8 tisíc za měsíc budou vaše
před 6 hodinami - Čínský stylový kombík konkurující Porsche a Ferrari předčasně odhalil únik, na Evropany si vyšlápne s 965 koňmi
před 8 hodinami - Vrcholný Lucid zvládá i v reálu stovku pod 2 s. Je rychlejší než Bugatti, přitom je to pořád rodinné auto za zlomek ceny
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva - Mio MiVue 886 WiFi GPS autokamera s 4K rozlišením a upozorněním na měřené úseky
tisková zpráva - Mio MiVue 818 WiFi 2K: kniha jízd jako speciální funkce v autokameře
tisková zpráva