Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Už i americká média upozorňují na klam elektromobilů, snadno způsobí víc škody než spalovací auta
26.2.2023 | Petr Prokopec
O elektrických autech se jako o „čistých” hovoří tak dlouho, že je tak mnozí začali bez rozmyslu vnímat. Jakkoli jsou ale politici přesvědčeni, že mohou poroučet větru dešti, fyzikální zákony překonat nezvládnou. Tváří v tvář faktům nechtějí elektrické lži přehlížet ani jinak levicově orientovaná americká média.
O čistotě elektromobilů se neustále vedou spory. Jejich zastáncům stačí, že daná auta nemají výfuk a tím nemohou do ovzduší posílat škodlivé zplodiny přímo. To je sice fakt, ovšem stejně tak je třeba dodat, že žádný pohon nebude fungovat bez vstupní energie. Ostatně ani vy sami se nedostanete do nejbližší samoobsluhy, aniž byste nezapojili minimálně dolní končetiny. Představa, že elektrická auta zvládají překonat stovky kilometrů na vzduch, je tedy opravdu scestná. Přesto tomu stále řada lidí věří, a to i když pravidelně zasouvá konektor do dobíjecí zdířky.
Místo fosilních paliv tedy elektromobily používají elektřinu, která bezemisně nikdy vznikat nebude a dominantní pro její výrobu budou beztak ještě dlouho obdobná fosilní paliva. Kromě toho je třeba pamatovat na výrobu samotných aut, která i dle automobilek životnímu prostředí škodí daleko víc, než je tomu u aut spalovacích. Bateriová auta tedy jejich majitelé přebírají s obrovským emisním balíkem na zádech, který s obvyklým energetickým mixem není možné rozumně vykompenzovat.
Na spotřebu aut - a je jedno, jaký pohon používají - má vždy značný vliv jejich hmotnost. Zrovna elektromobily však za muší váhu považovat můžeme jen stěží. Hlavně pak obrovské pick-upy, které se začínají rojit na americkém kontinentu. Zabývat se jimi tak začal i list The New York Times, jinak levicově orientované médium hořící pro kdejaký „zelený” nápad, který nyní k tomuto tématu vydal obsáhlý článek. Jeho název „Jak moc jsou pro planetu dobré velké elektrické pick-upy?“ hovoří pomalu za vše, neboť lajnuje cestu k jediné upřímné odpovědi.
Elena Shao poukazuje na rozdíly mezi spalovací a elektrickou verzí Fordu F-150. Druhá zmíněná totiž dokáže ušetřit až 50 procent emisí během každého ujetého kilometru. Nicméně problémem u ní je, že „vyžadovány jsou velké baterie a mnohem více energie při dobíjení. Ve finále jsou proto tyto vozy zodpovědné za více emisí než malé elektromobily. A když rozpočítáme jejich celkové emise na kilometry, dostaneme se nakonec ke stejnému číslu, jaké je spojeno s malými spalovacími vozy.“
I zmíněným způsobem orientovaná americká média tedy již sundala z očí zelené brýle a vnímají realitu takovou, jaká je, nikoli zkreslenou ideologickými sny a plány politiků a aktivistů. Problémem nicméně je, že tlak spojený s elektrifikací již kategorie malých aut účinně likviduje. Z trhu tedy mizí a budou mizet přesně ta auta, která životnímu prostředí opravdu mohla pomoci. Pokud totiž vůz váží méně než tunu, snadno si vystačí klidně i s prťavým motorem, který spotřebuje minimum paliva.
Dle analytiků tak mají mít velká SUV, pick-upy a dodávky na amerických registracích v roce 2025 podíl 78 %. Z velké části se o jejich pohon budou starat právě elektrické jednotky, přičemž jejich výrobci je budou prezentovat jako spásu. Ve skutečnosti ale bude docházet k větším škodám. Nikoli pouze na životním prostředí. Shao totiž poukazuje i na další negativní aspekt vysoké hmotnosti, a sice zvýšené riziko zranění při haváriích, problémem je také intenzivnější devastace silnic. Ani jejich stavění a údržba se neobejdou bez energetických vstupů.
Pokud vlastníte třeba Ford Focus či jakékoli jiné kompaktní auto, jež zpravidla váží něco mezi 1 300 a 1 500 kilogramy, pak srážka se čtyřtunovým Hummerem EV pro vás bude snadno fatální. A pokud přitom elektrický pick-up začne hořet, dostane se do ovzduší tak velké množství toxických chemikálií, že jakýkoli přínos bezemisní jízdy bude vymazán hned několikanásobně. Pokud tedy do současných politických plánů nikdo nevrazí vidle, čeká nás opravdu nehezká budoucnost. Obáváme se ale, že ony vidle do nich zapíchne až jejich prostá technická a ekonomická neschůdnost. Přece politik neřekne, že se spletl, kdy naposledy jsme něco takového zažili...






Ford F-150 Lightning, tedy elektrická verze nejpopulárnějšího amerického pick-upu, váží nemalých 3 062 kg. Stoprocentně se tedy u ní dá počítat s vysokou spotřebou spotřebou energie, stejně jako představuje značné riziko pro ostatní motoristy i zátěž pro infrastrukturu. Jenže v očích politiků je to spása světa a basta. Foto: Ford
Zdroj: The New York Times
Bleskovky
Stačí skutečně velmi, velmi málo, aby nejnovější Ferrari vypadalo dokonale věrohodně jako nová Toyota
včeraBMW se hlásí o rekord z nejnáročnějšího okruhu světa. Pomalé jeho auto není, vše ostatní je ale diskutabilní
4.7.2025Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
2.7.2025
Nejnovější články
Věříte Mercedesu aspoň slovo, když říká, že se jeho tragicky přijatá novinka prodává jako housky na krámě?
před 2 hodinamiFiasko kdysi převratného motoru Nissanu přichází pro firmu v nejhorší možný čas, může ji přivést až do záhuby
včeraVědci popsali, proč se tolika lidem dělá z elektrických aut fyzicky špatně
včeraAž komicky silný Ariel Atom je tu po 25 letech od zrodu proto, aby vám zdeformoval obličej jako Clarksonovi. Vypadá i jede jako malá F1
včeraPorsche je nepoučitelné a znovu opakuje 12 let starou chybu, tentokrát v ještě větším měřítku
včera
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva