Home > Rubriky a sekce > Představení > Článek
Drahé elektromobily budou ještě dražší, cena klíčového materiálu pro jejich výrobu dosáhla nového rekordu
19.9.2022 | Petr Prokopec
Naivní představy politiků a některých automobilek naráží na tvrdou realitu prostého vztahu mezi nabídkou a poptávkou. Kde je jednoho přirozeně málo a druhého uměle příliš, tam nelze počítat s poklesem cen ani omylem.
Není tomu dlouho, co jsme zmiňovali, že ceny elektromobilů nejenže neklesají, jak bylo dlouhodobě politiky i zástupci automobilek slibováno. Dochází dokonce k jejich zdražování ještě větší měrou, než je tomu u spalovacích aut. Na první pohled jde o pozoruhodný jev, neboť bateriové vozy jsou dotované na všech úrovních od výroby čehokoli potřebného pro jejich produkci až po umělé snižování jejich prodejních cen. Oproti tomu druhé zmíněné jsou naopak uměle zatěžovány novými poplatky, stejně jako se do jejich cen promítají náklady na vývoj a beztak ztrátový prodej elektromobilů.
Jak už ale hezkých pár let uvádíme, v případě elektromobilů jsou alfou i omegou jejich cen baterie. U nich ke zlevnění ani dojít nemůže, tedy pokud nedojde na objev zcela nové technologie, která se obejde bez aktuálně používaných materiálů, zejména pak vzácných kovů. Těch zkrátka na trhu není dost, a protože výroba elektroaut je uměle nafukována výše zmiňovanými přerozdělovacími mechanismy, nelze počítat s ničím jiným než růstem jejich cen. A přesně k tomu soustavně dochází.
V závěru minulého týdne se tak cena jedné tuny karbonátu lithia vyšplhala v Číně, která je jeho dominantním výrobcem, na 500 500 CNY (cca 1,75 milionu Kč). To je nový rekord a ve srovnání s loňským rokem jde o více než trojnásobnou sumu, která se na cenách elektromobilů nemůže projevit jinak než růstem. Snad ještě daleko větší dopad ovšem budou mít obavy spojené s čínskými plány. Na největším trhu světa by totiž letos mělo být prodáno 6 milionů nových elektrických aut. Oproti loňsku jde o dvojnásobné množství a taktéž rekord. Ten však vede k potřebě dvojnásobného množství baterií.
Letos se navíc v Číně počítá s tuhou zimou, což logicky povede k nárůstu spotřeby energie. Je tak dost možné, že provoz rafinérií v sečuánské oblasti, která se stará o největší část produkce (jde asi o jednu pětinu), bude muset být utlumen, což by ceny lithia vyroubovalo ještě výše. Vláda proto již zahájila jednání s jeho dodavateli, které chce podpořit nejen v hledání nových nalezišť a navyšování těžby, ale i v rámci recyklace. Mimo to má dojít na stabilizaci dovozu.
Právě poslední zmíněný krok ale taktéž vede k obavám. Mimo Čínu se totiž lithium ve velkém těží v Chile, odsud však musí přes půlku světa právě do Číny kvůli rafinaci. Pokud tento trh letos počítá s dvojnásobným množstvím elektromobilů vůči loňsku, pak si logicky bude chtít zajistit co nejvíce daného materiálu. A něco takového bez přeplacení ostatních odběratelů nepůjde. Víceméně tak jako tak lze tedy počítat s dalším zdražováním. Takový vývoj ostatně potvrzuje řada analytických firem.
Elektromobily levnější v dohledné době rozhodně nebudou, neexistuje cesta, která by k takovému cíli vedla. Pokud tedy na ně jako na jedinou kartu mnozí výrobci sázeli, pak by je aktuální vývoj měl definitivně probudit z letargie. Nic takového ale nečekáme, zdravý rozum se u řady výrobců vzdal vlády už dávno, o politicích ani nemluvě. Ti se „zelených” cílů nevzdávají ani tváří v tvář energetické krizi vyvolané primárně jimi, tak proč by se měli děsit teprve blížících se problémů na poli výroby a prodeje o aut, o které se též přímo postarali?


Těžba lithia v Číně v posledních týdnech spíše stála, jeho spotřeba však neustále roste. V důsledku toho došlo na nevyhnutelné, tedy na další růst cen. Ilustrační foto: China Hanking Holdings Limited, tiskové materiály
Zdroj: Bloomberg
Bleskovky
„Bugatti pro chudé” znovu vytřelo podlahu s drahou konkurencí, potichu stanovilo další rekord okruhu
před 5 hodinami
Žena jela autem po dálnici a najednou jí na střeše přistálo letadlo. Video zachycuje vše
11.12.2025
Muž si nechal na zimu hodit své Ferrari jeřábem na balkon jen aby zjistil, že Vídeň není Dubaj
10.12.2025
Nové na MotoForum.cz
- Velká cena Thajska 2026 je v ohrožení kvůli negativnímu cestovnímu varování včera 11:18
- Danilo Petrucci: Jeho namáhavá cesta k tomu, aby se stal továrním jezdcem BMW v WSBK včera 11:00
- Radio Paddock informuje: Zvažuje VR46 Racing od roku 2027 přechod k Aprilii? 12.12.2025
- Test Honda GB350S: retro jednoválec 12.12.2025
- Předprodej vstupenek na MotoGP startuje zítra 10.12.2025
Nejčtenější články
Shořelou obří dopravní loď skutečně celou zapálil elektromobil, ukázalo vyšetřování, úřady jeho výsledky do poslední chvíle tajily
15.11.2025
Seat odhalil vůbec nejrychlejší auto, jaké kdy stvořil. Vyndali z něj omezovač, vy z něj můžete vyndat sedačky
15.11.2025
„Poklad” za 60 tisíc měsíčně: Majitel procitl ze zeleného snu, na tomto autě „provařil” za 3 roky 2 miliony
15.11.2025
Číňané nakonec nabídnou všechno. Teď přichází s luxusním autem, na které si svého času netrouflo ani Audi
15.11.2025
Elektrická Godzilla nebude, automobilka ji odpískala. Prý zkoumá „jiné cesty” kvůli „přehodnocení elektromobilů”
15.11.2025
Živá témata na fóru
- whitelist & blacklist 12.14. 09:14 - Brus
- Lampárna (stěžovatelna) 12.14. 09:05 - Brus
- IT poradna 12.14. 05:13 - rutak11
- BMW Divize 12.13. 21:24 - Kavis
- Řidiči, co to mají v ruce... 12.12. 23:17 - Truck Daškam
- Onboard videa 12.12. 22:07 - řidičBOB
- VZKAZY 12.12. 20:10 - M.Z.
- Politický koutek 12.10. 18:54 - Stepan
