Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří

Italové se minulý týden pochlubili tím, že nejsilnější sériový třílitr světa je úplně nový a vznikl jen díky jejich úsilí. Není to tak úplně pravda.
  1. Autoforum.cz
  2. Rubriky a sekce
  3. Technika

Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří

7.7.2020 | Petr Prokopec

Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří

/

Foto: Maserati

Italové se minulý týden pochlubili tím, že nejsilnější sériový třílitr světa je úplně nový a vznikl jen díky jejich úsilí. Není to tak úplně pravda.


Minulý týden italské Maserati odhalilo nový motor, který se může titulovat jako nejsilnější třílitr světa s homologací pro běžný provoz. Šestiválcovou strojovnu necharakterizuje pouze výkon 630 koní a točivý moment 730 Nm, ale také technologie převzaté z Formule 1. Značka přitom v souvislosti s pohonnou jednotkou mluvila o zcela nové éře, během které se měla odříznout od Ferrari, jehož agregáty vozy s trojzubcem ve znaku užívaly dosud a jimiž se zejména marketingové oddělení velmi chlubilo. Nový motor V6 však měl stoprocentně pocházet z Modeny.

Jak nicméně zjistil magazín Road & Track, realita není tak jednoduchá. Motor zvaný Nettuno neboli Neptun, má totiž hodně společné s osmiválcem F154, který Ferrari nasadilo pod kapotu modelu SF90 Stradale a dalších svých aut. A příliš se neliší ani od jednotky 690T, která pohání Alfy Romeo Giulia a Stelvio a jenž je sám o sobě v podstatě jen šestiválcovou verzí onoho osmiválce F154. I Nettuno totiž dostalo do vínku 88milimetrové vrtání a 82milimetrový zdvih.

Nejde o jedinou shodu, dále tu máme identický omezovač otáček, jenž přichází ke slovu v 8 000 ot./min., nebo zapalování jednotlivých válců v pořadí 1-6-3-4-2-5. Stejné jsou rovněž použité šrouby nebo příruby, tak jako se shoduje usazení senzoru polohy hřídele. A aby toho nebylo málo, neliší se rovněž objímka olejového filtru. Unikátem je tak pomalu pouze kompresní poměr 11:1, nově navržená hlava válců či ony technologie pocházející z královské motoristické disciplíny.

V době maximálního sdílení komponentů mezi sesterskými - a někdy i konkurenčními - automobilkami to není nic neobvyklého a ani špatného. Zvláště pak u automobilek, jejichž prodeje ročně čítají jednotky či maximálně desítky tisíc kusů. Nechápeme ale proč Maserati nepřiznalo barvu a mlžilo unikátností svého stroje - nakonec spojitost s Ferrari a Alfou Romeo není nic špatného, spíše naopak.

Je jen logické, že všechny tři značky sáhly po stejném základu, který si pouze přizpůsobily k obrazu svému a ke svým specifickým potřebám. V případě jednotky Nettuno to znamená hlavně příchod duálních svíček a spalovací předkomory, díky čemuž se motor nechlubí pouze vysokým výkonem, ale také nízkými emisemi a hlučností. Vůbec poprvé přitom šestiválcová jednotka bude užita u nového modelu MC20, jenž se ukáže v září.


Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 1 - Maserati Nettuno 2020 motor 01Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 2 - Maserati Nettuno 2020 motor 02Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 3 - Maserati Nettuno 2020 motor 03Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 4 - Maserati Nettuno 2020 motor 04Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 5 - Maserati Nettuno 2020 motor 05Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 6 - Maserati Nettuno 2020 motor 06Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 7 - Maserati Nettuno 2020 motor 07Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 8 - Maserati Nettuno 2020 motor 08Rekordní, „úplně nový” motor Maserati není až tak nový, jak se Italové tváří - 9 - Maserati Nettuno 2020 motor 09
Nový motor Maserati nepochází až tak stoprocentně z Modeny, jak značka původně naznačovala. Kořeny u Ferrari ale stěží někomu budou vadit. Foto: Maserati

Zdroj: Road & Track

Petr Prokopec

Všechny články na Autoforum.cz jsou komentáře vyjadřující stanovisko redakce či autora. Vyjma článků označených jako inzerce není obsah sponzorován ani jinak obdobně ovlivněn třetími stranami.