Home > Rubriky a sekce > Technika > Článek
Italové odhalili nejsilnější produkční třílitr světa, malému monstru říkají Neptun
1.7.2020 | Petr Prokopec
Italové výjimečné motory vždy uměli a své pověsti zjevně nechtějí zůstat nic dlužni. Jejich Nettuno je nejsilnější třílitrový šestiválec, který se objeví v silničním autě, nabídne 630 koní.
Za pár dní tomu budou již dva roky od chvíle, co nás náhle a předčasně opustil Sergio Marchionne. Šéf italského koncernu Fiat Chrysler Automobiles chtěl ještě před smrtí realizovat sloučení s jinou velkou automobilkou, to se mu ale nakonec nepovedlo. I proto, že třeba francouzskou skupinu PSA Peugeot Citroën odmítal jako nepříliš vhodnou. Nicméně je to právě nakonec ona, která kývla na spojení s FCA. A jakkoliv vše ještě musí posvětit Evropská unie, nejviditelnější z dědiců Fiatu John Elkann již bere vše jako hotovou věc.
Spojenectví FCA a PSA ovšem není jedinou věcí, které již Marchionne nemůže být svědkem. Někdejší šéf italsko-amerického koncernu totiž rovněž velkou měrou usiloval o návrat Maserati na výsluní, ovšem i v tomto ohledu neuspěl tak, jak si nejspíše představoval. Jakkoliv za jeho vlády prodeje značky vzrostly na nebývalou úroveň a zároveň došlo i na značné rozšíření nabídky, účetnictví firmy bylo i nadále v červených číslech. To se ale má změnit, letos totiž značka vstupuje do nové éry.
Tu má uvést nový motor, a tak dnes automobilka s trojzubcem ve znaku odhalila vlastní třílitrový šestiválec, který sice má vazby na agregáty Formule 1, ovšem tentokráte by již mělo dojít k odstřižení od kořenů Ferrari. Symbolizovat to má i název pohonné jednotky Nettuno, který neznamená nic jiného než Neptun, jehož zbraň si skrze na Piazza Maggiore v Boloni vypůjčil Marip Maserati při tvorbě firemního loga.
Třílitrový šestiválcový agregát dostal do vínku dvojité přeplňování a zároveň také dvousvíčkové zapalování a předspalovací komoru. V té je umístěna jedna ze svíček a s válcem je propojen speciálně navrženými dírami. Zapalování přes ni je využíváno ve vyšších otáčkách a při vysokém zatížení, při startech či nízké zátěži je směs zapalována svíčkou umístěnou přímo ve válci.
Maserati mimo to přivedlo do hry také přímé a nepřímé spalování paliva, přičemž všechny použité systémy mají snížit nejen spotřebu a tedy i emise CO2, ale také hluk pohonné jednotky. Kromě toho tu máme i nadmíru působivých 630 koní v 7 500 otáčkách a 730 Nm točivého momentu, který je dostupný v pásmu 3 000 a 5 500 ot./min - žádný jiný třílitrový šestiválec montovaný do silničních aut dnes takový výkon nedává. Na přeplňovanou jednotku pak má šestiválec i nadmíru točivý charakter, jeho červené pásmo přichází až v 8 000 ot./min.
Vůbec poprvé se motor vážící 220 kilo objeví pod kapotou nadmíru očekávaného sporťáku MC20, jenž bude odhalen během slavnostní párty 9. a 10. září v Modeně. S tímto vozem se Maserati chce vrátit rovněž do světa motorsportu, letošek tak pro italskou automobilku skutečně může být počátkem nové éry. Takové, o níž snil Marchionne, ovšem která za jeho života nikdy nepřišla. Zda ovšem působivá data motoru doplní i podobné prodeje, stále není jisté.









Maserati představilo nový třílitrový šestiválec, jenž bude pohánět nejen chystaný sporťák MC20. Foto: Maserati
Zdroj: Maserati
Bleskovky
Čínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 8 hodinamiAž budete páchat něco ilegálního, možná bude dobré držet se základní poučky týkající se volby auta
včeraMěření „na brzdě” ukázalo, že Chevrolet neříká pravdu o výkonu motoru opěvované nové Corvette ZR1
28.6.2025
Nejnovější články
Co ještě je na novém Mercedesu „fejk”? Manažer sportovní divize přiznal další absurdní faleš, tohle auto je virtuální realita
před 4 hodinamiDalší firma slibuje převratné baterie s bleskovým dobíjením. Pokolikáté už to je? Reálně stále používáme baterky do notebooků z roku 1985
před 6 hodinamiOdtajněná sbírka aut zesnulého arabského byznysmena bere dech, je to nejúchvatnější kolekce McLarenů na světě
před 7 hodinamiČínskému SUV Ferrari za cenu Škody začaly při ostré jízdě hořet brzdy, výrobce říká, že je to úplně normální
před 8 hodinamiToto není nová Toyota, ale bizarně modernizované Ferrari. Ze všeho nejvíc se na něm změnilo jméno
před 9 hodinami
Tiskové zprávy
- Mio MiSentry 12T, tříkanálová autokamera, k níž se připojíte na dálku, pošle vám upozornění a ukládá videa do cloudu
tisková zpráva - MIO uvedlo speciální SD karty pro enormní zátěž v autokamerách
tisková zpráva - Mio MiVue R850T: zrcátková autokamera s 2.5K, antireflexním dotykovým displejem a zadní kamerou
tisková zpráva - Mio MiVue C545: moderní verze 60snímkové autokamery s HDR nočním režimem
tisková zpráva - OMV a Pražská energetika otevřely společně 40. nabíjecí stanici pro elektromobily na odpočívce Mikulášov
tisková zpráva - Mio MiVue C588T: duální autokamera s pozoruhodným natáčením i ve tmě
tisková zpráva